Yrkestrafiken

När det gäller yrkestrafiken inom vårt lands gränser finns det mycket övrigt att önska. När en svensk förare begår en förseelse i Sverige eller utomlands blir konsekvenserna hårda. Dryga böter och kanske indraget körkort.

Om en utländsk förare eller åkeri gör sig skyldig till samma brott i Sverige släpps de ofta utan åtgärd. Svensk polis och rättsväsende anser inte att det är mödan värt att kommunicera med sina kolleger i andra länder för att den vägen säkra betalning eller straff. Konsekvensen blir naturligtvis en väldig snedvridning av konkurrensvillkoren.
EU innebär öppenhet över gränserna och det är bra. Handeln över gränserna kommer att öka mångfalt de närmaste åren och därmed även transporterna. Men det vore att göra Sverige en stor otjänst att inte kräva samma efterlevnad av de gemensamma reglerna. Som det nu är slipper utländska förare lindrigare undan i Sverige med hänvisning till att de är utlänningar och det är så besvärligt att få ut något från dem. Samtidigt som svenska förare i utlandet straffas hårdare med motiveringen att de är utlänningar. Där är det frihetsberövande och beslag av fordon och last tills full betalning skett som gäller. Denna olikhet måste upphöra.
Det är också märkligt och diskutabelt hur givna behörigheter dras in. Det gäller framför allt buss och taxi. Den som tog sitt buss- eller taxikörkort på 80-talet eller tidigare, men inte varit anställd i yrket på senare år har fått sin behörighet indragen eller starkt beskuren utan att få besked om detta. Informationen har gått via fackföreningarna i transportsektorn. Men de som inte är anställda i yrket nås ju inte av denna information. Resultatet idag är att det finns gott om chaufförer med erfarenhet och lämplighet att köra extra eller ta fast anställning. Men det kan de inte göra för att det krävs nya prov och lämplighetsbevis. Samtidigt pratar branschen om stor brist på chaufförer. Samhället ställer till viss del upp och utbildar nya och visst är det bra att det blir ett nytillskott i yrket. Men situationen är krystad, som vanligt ett resultat av moralpanik. Här var en tillfällig busschaufför inblandad i en allvarlig olycka med ungdomar och i Stockholm uppstod problem med svarttaxi som resultat av en allt för stelbent tillståndsbyråkrati.

Det här inlägget postades i Trafik, äldre text och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.