Kundperspektiv i vården

Vi är alla omyndigförklarade i den svenska, ”världens bästa gratisvård”. Alla har tack och lov inte erfarenhet av vården. Jag har det, i massor (skador på skelett och rörelseorgan). Jag blir vänligt bemött, men ingen lyssnar på vad jag säger om mina besvär, eller vad jag vill ha ut av eventuell behandling. Läkarna anser sig veta bäst och så fort de hört om något som de tror de kan behandla så slutar de lyssna och har sin plan klar. Det är inte underligt att de åtgärder de sätter in i bästa fall är verkningslösa, men tyvärr är det inte ovanligt att situationen förvärras.

Då är man rättslös. Journalerna är bristfälliga, ibland med rent felaktig information. Visst har jag som patient rätt till en kopia på min journal, men jag har inte rätt att få min beskrivning av besvär eller min önskan antecknad. Allt filtreras genom läkarens anteckningar. Mina röntgenbilder får jag inte längre se sedan digitaliseringen. För nu hamnar bilder från flera patienter på samma stora bild. Den enkla åtgärden att separera mina bilder från andras är det ingen som ids göra. Därmed kan jag och läkaren inte längre föra att ett samtal om konkreta åtgärder, peka på bilderna och försäkra oss om att vi talar om samma saker.

Tar vi exemplet försäkringsersättning för arbetsskada (eller skada överhuvudtaget) är detta ”von oben” förödande för rättssäkerheten. Försäkringsgivaren tittar enbart på journalerna. De tittar aldrig på patienten. Inte ens när en specialist inkallas tittar denne på patienten. Det är bara journalen som granskas.

Nu är det många på vänsterkanten som vill förbjuda vinster i den offentliga verksamheten, som skola och vård. För de uppfattar det som deras egendom eller verksamhet. Jag är av motsatt uppfattning. Jag skulle vilja att vården var tvingad att redovisa vinst och patient/vårdresultat. De skulle vara tvungna att dokumentera ordentligt och skyldiga att betala för sig när de gör fel. Det skulle visserligen kosta dem försäkringspremier. Men det skulle göra mer än något annat kontrollprogram från socialstyrelsen för att höja patientsäkerhet och skapa nöjda kunder.

Nöjd-kund-index, kan de va nå’t?

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.