Projekt utrota bilen

Naturvårdsverket har på regeringens uppdrag utrett skrotning av bilar. Problemet är att privatpersoner inte får skrota sina bilar själva. För man ska ju var certifierad eller auktoriserad och ha godkänd lokal och redovisa var man gör av delarna. Inte ens om man redovisar att man säljer delar som går att använda och resten till metallåtervinning och sorterar plast och glas på återvinningen går det för sig.

Det finns många bilar som står avställda länge i registret. En del av dessa registeravgifter betalas inte. Naturvårdsverket misstänker att ett stort antal bilar skrotas privat ändå och dumpas i naturen. Man misstänker också en omfattande smuggling eller illegal utförsel av bilar som är skrotfärdiga. Transportstyrelsen och trafikverket delar inte Naturvårdsverkets misstankar, men vill gärna ha betalt för registerhållningen.

Naturvårdsverekts förslag till åtgärder är att:
1, kräva bättre kontroll av bilskrotarna,
2, en bil får stå avställd endast ett år sedan blir den avförd och kan inte registreras eller ställas på igen,
3, en begränsning av hur många bilar en medborgare får äga,
4, snabbare och kraftfullare implementeringar av ett antal direktiv och förslag från EU.

När man hade kunnat förseslå det mest logiska, tillåta att folk får skrota sina bilar själva, intyga att de hanterat delarna korrekt och avregistrera bilen.

Delar av förslaget är ett allvarligt hot mot bilhobbyn. Många hemmamekare har sin bil avställd mer än ett år medan de fixar upp den. När det gäller äldre modeller är det inte ovanligt med en donatorbil som får lämna delar. När den har donerat färdigt finns det ibland inte något som liknar en bil att lämna till skroten. Vem kan då skriva ett skrotningsintyg annat än ägaren?

En entusiast med flera bilar, oavsett ålder på bilarna, kanske inte tycker det är värt den dyra skatten och försäkringen att ställa på alla bilar varje år. De avställda fordonen kommer naturligtvis inte på vägen heller. Så något egentligt problem finns inte där.

Hur tänkte SNV när de vill begränsa antalet bilar en privatperson får äga?  Vilka fler inskränkningar i våra mänskliga och medborgerliga rättigheter vill SNV göra som symbolhandlingar för att döva sitt eget ömmande miljösamvete?

 

Det här inlägget postades i Äganderätt, Frihet och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Projekt utrota bilen

  1. Samuel af Ugglas skriver:

    SNV’s eget ömmande samvete för miljön? Parasiter har inget samvete dom tänker bara på överlevnad och de har som vi alla vet ett våldsmonopol!

  2. allemand skriver:

    ”Hur tänkte SNV när de vill begränsa antalet bilar en privatperson får äga? Vilka fler inskränkningar i våra mänskliga och medborgerliga rättigheter vill SNV göra som symbolhandlingar för att döva sitt eget ömmande miljösamvete?”

    Som vanligt så tänkte de inte alls, måste vara ett krav när man vill vara med och leka med stora grabbarna, sakna hjärna.

  3. Niklas skriver:

    Mats! Hur många bilar föreslog egentligen SNV att en privatperson max skulle få äga? Kan ju ha en viss betydelse för det fortsatta resonemanget…

    Några år innan Berlinmuren föll, hade vi en bilintresserad polack på gården under sommaren. En dag så tog jag med polacken till den lokala bilskroten. Polacken trodde knappt sina ögon, när han såg alla skrotbilar och började ivrigt fundera på hur han kunde importera skrotbilarna till Polen, fixa upp dem i sin egen bilverkstad och sedan sälja de fullt genomgångna och nyrenoverade västbilarna till polackerna. På den tiden fanns det knappt en enda skrotad bil i Polen, utan allt reparerades till körbart skick. Dock han Berlinmuren falla, innan det blev någon av den tänkta verksamheten.

    • mats skriver:

      De nämner nivån 10-20, samt eventuell dispens för samlare.
      Det intressanta med flera bilar hos en enda ägare, är att ingen kan köra mer än en bil åt gången. Så ur utsläppssynpunkt spelar det ingen roll hur många bilar man äger. För den som är intresserad av bilar, vill ha fler olika ändamål, kan det vara aktuellt att inte ha alla bilar registrerade.
      Utredningen och dess förslag är i huvudsak en flopp i mina ögon.

      • Niklas skriver:

        10-20 bilar/per person borde ju räcka mer än väl för de flesta. 1 körbil till mig, en dito till frugan, några körbilar till de vuxna barnen samt en 5-15 reservdelsbilar i garaget torde räcka åt de flesta… Skulle det mot förmodan inte räcka, så går det ju alltid att söka dispens….

Kommentarer inaktiverade.