Betyg efter hudfärg

I Alabama har man infört nya regler för betygssättning av skolor, inte elever. Enligt den nya lagen blir skolorna godkända på olika kriterier beroende på vad man har för elever. För att skolan ska bli godkänd måste en viss procent av eleverna få godkänt i engelska och matte. Här kommer det märkliga, man sätter olika nivåer, procentsatser, för olika etniska grupper.

Således måste skolan nå 93,6% godkända elever i tredje klass om de är av asiatiskt ursprung. För vita är 91,5, för amerikanska indianer 90,3, för elever av blandras är det 89,4, för latinos 85,5%. För elever från fattiga hem är gränsen 82,6%, invandrade elever som fortfarande lär sig engelska 79,6 och slutligen för svarta elever räcker det om 79% klarar godkänd. Dessutom har man lägre och flytande gränser för förståndshandikappade elever.

Oavsett om lagen är tillkommen för att göra det möjligt för skolor i områden med elever från lågutbildade hemförhållanden att nå de statliga målen, kommer resultatet att bli att skolans ambitionsnivå sätts utifrån vad man har för elever. Tänk tanken att Stefan Lövén eller Jan Björklund skulle föreslå något liknande system för invandrartäta förorter eller gamla bruksorter, för att de skulle ges samma möjligheter som skolorna i de gamla universitetsorterna.

De amerikanska problemen med segregation och rastänkande lär inte försvinna i brådrasket. Vissa DNA-undersökningar antyder att afrikaner är den enda folkgruppen som inte har några spår av neanderthal-DNA, medan européer har den högsta andelen. Om Alabamas gradering av inlärningskapacitet är korrekt gjord och håller för en tuff granskning, då är det förmodligen dags att uppvärdera neanderthalarnas intelligens.

 

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Betyg efter hudfärg

  1. Thomas skriver:

    Kul, jag har alltid blivit beskylld för att vara en Neanderthalare.

Kommentarer inaktiverade.