Storebror styr och håller farten

EU-kommissionen har meddelat att man tillsammans ”intressenter” utreder möjligheten att via ISA, Intelligent Speed Adaptation införa automatisk farthållning i våra bilar. Det kommer alltså inte att gå att överskrida tillåten hastighet. Utrustningen skulle också begränsa topphastigheten i alla bilar till 120 kmh. Allt för att ”rädda liv” på våra vägar.

Den brittiske transportministern, Patrick McLoughlin har protesterat och kallat det hela för rena storebrorsfasoner. I parlamentet har Tories protesterat. För detta blir de hånade i pressreleaser från eubyråkraterna. I ett nytt meddelande bedyrar man att det hela ännu bara är på utredningsstadiet och att inga färdiga förslag finns. Hmm, och så snart protesterna upphör så finns förslagen där och fastställs fortare kvickt, förmodar jag.

Vi har redan ett mycket omfattande regelverk (utsäde, gurkor, olivbehållare etc) inom EU, där de i namn av att harmonisera reglerna mellan de olika ländera centralstyr och lägger under sig allt mer makt, som de naturligtvis tar ifrån medlemsländerna och alla medborgare.

Det är slående hur olika detta skildras i europeisk press, om det skildras alls, och i amerikansk. EU skildras där som sovjetsystemets arvtagare, inte utan viss poäng. De värnar individens rätt, hyllar republiken som ett skydd för individen mot staten. I motsats till demokratin i europeisk tappning, där staten i nåd kan skänka vissa rättigheter till individen, men kräva dem tillbaks. Mer om det imorgon.

Denna skillnad i synsätt gör amerikanerna mindre pigga på att skriva under det handelsavtal TTIP, som bland annat var samtalsämne mellan Obama och Reinfeldt. De vill helt enkelt inte känna sig bakbundna av ett avtal som teckans över deras huvuden.

Det här inlägget postades i Frihet, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Storebror styr och håller farten

  1. Gunnar Eklund skriver:

    Har hört uppg om att moderna bilar i USA har i vissa modeller larmsystem med GPS om olycka inträffar och dessutom automatisk kontakt med supportdatorer vid driftstörningar och där det är möjligt auatomatisk korrigering av körprogram. Ett universitet lär ha köpt in ett par biar och teknologerna har kunnat, helt utan fysisk åtkomst i bilen , kunnat lägga in order att vid viss position och körriktning låta bilen accelerera maximalt och när larmet utlöses raderas loggarna och vi har det högteknologiska mordet .
    I dag är den här kommunikationen ej krypterad enligt sagesmannen.
    Snacka om tummen i ögat på den enskilde.
    Det gäller att hålla liv i de gamla åken så länge det nu är tillåtet.
    Om alla övergår till att gå så kan det ju inte tillåtas ske okontrollerat. Fotverket kommer att utveckla kommer att kräva att utveckling av .ävervakningssystem av gåendet utvecklas. Mm.

    • mats skriver:

      GM har sedan mer än tio år sitt On Star system, standard på Cadillac i USA. Ringer man nödnumret och uppger rätt kod kan de fjärröppna bilen om man låst in nycklarna, exempelvis. Det är gjort en parodi på detta som heter On Guard. Hittar den inte på You Tube just nu.
      Det finns även videos på digital bilkapning, fullt möjligt redan idag.

      Minns Ulrika Messings ”lugnande” ord när de första tusen fartkamerorna sattes upp. ”Jag garanterar att de enbart kommer att användas till hastighetsövervakning, åtminstone till att börja med.”

Kommentarer är stängda.