Pojkar missgynnas i skolan

Detta är ingen nyhet, det har jag hävdat i över 50 år. All tidig inlärning börjar med fysisk aktivitet, smaka på saker, lukta, greppa, slå. Man lär sig genom erfarenheter som varmt, kallt, vasst, hårt, falla skrubbsår och så vidare. Pojkar behåller i högre utsträckning än flickor behovet av fysisk aktivitet vid inlärningen. De flesta lärarna i tidiga skolår är kvinnor. De tänker som kvinnor och flickor. De saknar förståelse för pojkarnas behov och inlärningsmönster. I deras ögon är pojkarnas, den för pojkar effektivaste metoden, ett störande moment i undervisningen.

När hjärnforskaren Martin Ingvar nu tar till orda och säger ifrån, att pojkar missgynnas i skolan, rapporterar man pliktskyldigast det i tidningen. Han är en så känd person, med familjerenommé i hjärnfrågor att han inte förbigås utan vidare. Men tidningen kan inte låta bli att ge några kvinnliga forskare, som Inga Wernersson, utrymme till bortförklaringar som förringar Ingvars påståenden. Hon bluddrar på om genus och status, till synes utan relevans för det Ingvar tagit upp. Därmed lägger hon en dimridå över frågan, gör den ogenomtränglig och obegriplig. En härskarteknisk fint.

Jag vet inte hur mycket jag skrivit om detta genom åren. Mer förr, men kritiken är i stort densamma. Martin Ingvar och några få andra män har bistått med stöd för mina argument i lite olika delar. Mycket få kvinnor har vågat eller sett någon anledning att gå emot den feministiska konsensus som gäller i frågan. De verkar anse att det är pojkarnas eget fel. Det är pojkarnas fel att de inte är som flickor. Precis som förstockade män för hundra sedan ansåg att det var flickornas fel att de inte var som pojkarna.

I PISA-studien noterar man också mycket riktigt att det framför allt är pojkars resultat som sjunkit i den svenska skolan. Men ingen ställer den briljanta frågan, vad är det som missgynnar pojkarna?

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen, Jämlikhet och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.