Är en bil ett konstverk?

Enligt amerikansk copyright-lag är det förbjudet att kringå spärrar för åtkomst till datateknologi, inklusive de datasystem som finns i varje modern bil. Sådan kod betraktas som ett litterärt verk. En organisation av oberoende verkstäder och amatörmekare, Electronic Frontier Foundation, som vill göra det lagligt att ändra i bilarnas dataprogram, har skickat in en skrivelse till amerikanska patentbyrån där man begär ett undantag i lagen bör billbyggare, bilentusiaster och oberoende verkstäder.

Man hävdar att detta undantag svårligen kan missbrukas, eftersom de som kommer att göra eller låta göra dessa ändringar först måste köpa en hel bil. Jag kan dock tänka mig att avunden och trygghetsnojan kan sätta käppar i hjulen, ordvitsen var oavsiktlig. För om man ändrar i en bils dator kan den ju få andra, bättre prestanda, eller släppa ut mer avgaser. I vissa fall kanske man också kan tänkas äventrya säkerheten på vägarna. Detta är saker som andra intressenter, som miljörörelse, bilfabrikanter och myndigheter kommer att hävda.

Å andra sidan utvecklas dataprogram och teknik mycket fortare ju fler som ägnar sig åt det. Så i slutänden kanske även miljö och säkerhet förbättras snabbare när det är många intresserade som experimeterar med parametrar och komponenter.

Kärnfrågan är dock, hur långt ska upphovsrätten sträcka sig? Med EFFs inlaga får frågan en ny dimension. I skönlitteraturen kopieras historier friskt och skrivs om med nya ord. Nästan inget som skrivs kan sägas stå fritt från likheter med Homeros och Shakespeares verk. Ändå godtar vi dem som nya originalverk.

Om jag köper en Picasso och river den i bitar för att göra ett collage av den, så får jag faktiskt göra det hur mycket som helst. Det är min egendom. Om jag säger att det endast är min skapelse kan det bli en rättstvist, men om jag redovisar att det är min tolkning med Picasso som grund, då blir det helt lagligt.

Så när blir en massproducerad bil och dess datakod upphovsrättsligt mer unik än ett verk av Picasso?

Det här inlägget postades i Äganderätt, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Är en bil ett konstverk?

  1. Jan Suhr skriver:

    Det handlar som vanligt om pengar, med dagens pressade priser på bilar och 2 eller 3 års hyravtal med fullservice vill tillverkarna ha kontroll över sin produkt. Samtidigt är det service man tjänar pengar på. Då vill de så klart spärra möjligheten att andra ska kunna komma in i systemet.

    Men vad händer när bilen är 10-15 år? Att lämna in den på en märkesverkstad skulle kanske kosta lika mycket som bilen är värd.

    För just hobbybilsverksamheten har det blivit mycket populärt att stoppa in moderna motorer i gamla bilar. Gjorde det själv för tio år sedan i min 69:a Camaro då den fick en motor från en 2001:a Camaro. Nu drar min bil under litern per mil i 90 och 1,1 l/mil i 140. Med den gamla motorn kom jag aldrig under 2.5l/mil. Men förutsättningen för att kunna göra byten som detta är att man kan komma in i databoxen och ta bort en massa funktioner som de moderna bilarna har. Och i dagens bilar finns det bra många fler funktioner än i den från 2001 som jag har. För Chevrolets moderna motorer finns det i och för sig andra styrsystem som går att använda som är öppna.

    • mats skriver:

      Jag har sett din hemsida, så jag vet hur snyggt det jobbet är. Kör ju också V8, men nöjer mig med att hålla dem igång.
      Det EFF är ute efter är ju att man inte ska behöva byta hela datasystemet vid en ändring, utan att man ska kunna gå in och ändra bara det som behöver ändras. I framtiden kommer det ändå förmodligen att bli ont om bilar som man får ändra i. Inte minst pga EG-direktiv.

Kommentarer inaktiverade.