Politiserad utbildning

Jag skrev nyligen om ”forskningens förflackning”, den har också vidare konsekvenser, i skolan. Om forskningen inte bryr sig om att relevansen i den ”sanning” de producerar, då finns det ingen utveckling att undervisa om i den allmänna skolans grundutbildning.

Men problemet är värre än så. I början av demokratiernas utveckling, ja redan innan man vågade sig på det samhällsexperiment som införande av demokrati utgör, var man övertygad om att det skulle fungera endast med en välinformerad, skolad, allmännhet.

Det märkliga är att sedan ungefär 1960-talet har skolorna i de västliga demokratierna blivit allt sämre på att leverera den skolning som utgör grunden för väl fungerande demokratier. Varför det kan man undra? Det är ju politikerna som bestämmer de regler inom vilka skolan verkar. Politikerna borde vara intresserade av att ha de bäst utbildade väljarna som mottagare av sina valbudskap.

Men verkligheten talar ett annat språk. Politikerna verkar vara mer inttresserade av att hålla sig med okunniga väljare. Det blir så mycket enklare att formulera det politiska budskapet då. Nu är jag inte ensam om att ha gjort dessa observationer.

The New American har funnit kopplingar mellan politiker av totalitär karaktär som gärna styr UNESCO mot en global likriktning av grundläggande utbildning. I FNs självpåtagna uppgift att inte primärt verka för fred, och istället verka för totalitärt globalt styre via gröna lögner om uthållighet, siktar man in sig på att skolan ska leverera propagandan som ska indoktrinera en hel värld. En gemensam ”kanon” för hela världens skolor ska tvinga motsträviga länder att rätta in sig i leden av en av FN centralplanerad världsordning.

Inger Enkvist i SvD har faktiskt berört förräderiet mot de fria demokratierna. I en artikel betitlad ”Som en krigshandling från främmande makt”, lyfter hon fram den amerikanska studien ”A Nation at Risk”, från 1983. Där står uttryckligen att den försämring av det allmänna skolväsendet fram till den tidpunkten var ett lika allvarligt hot mot USAs självständighet som nation, som en krigshandling från främmande makt. Med den skillnaden att ”krigshandlingen” har utförts av de egna politikerna.

Till bilden av hur skolan medvetet förstörs av de demokratiskt valda politikerna hör önskan att stänga alla privata, alternativa eller fria skolor. Det görs genom att försvåra kraven, öka kostnaderna och slutligen rent ut förbjuda sådana alternativ. Hemskolning har redan förbjudits i Sverige. Alla ungdomar ska så tidigt som möjligt tvingas till statens indoktrineringsanstalter.

Om det är så skolans förfall ser ut och har kommit till stånd, då kan man misstänka att PISA-studierna används för att visa för FN hur väl man lyckats bryta ner det egna landets utbildningsväsende och bereda vägen för FNs centralplanerade system.

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Politiserad utbildning

  1. Minns att jag någon gång i vintras såg ett amerikanskt youtube-klipp av konspiratorisk modell, som jag tyvärr inte hittar längre, men det innehöll ett litet mycket bra och övertygande avsnitt om att fördumningen i undervisningen genomförs avsiktligt. Försökte lite snabbt se om jag kunde googla fram det nu, men det finns en hel del ”deliberate dumbing down”, och de är allihop timslånga. Klippet jag såg var under 10 minuter har jag för mig. I alla fall, ett område som kan vara värt att utforska närmare. (Det förefaller mig högst troligt att tesen om ”deliberate dumbing down” är korrekt, men att sen få ihop det svart på vitt är en annan femma.)

  2. Tyrone Waerner skriver:

    Du har helt rätt,orsaken är den att dagens politiker är inte speciellt klyftiga,och saknar nog den mest elementära utbildningen,de är ju uppvuxna med vår skola. Men,de är ändå så klyftiga så de förstår att hålla tillbaka utbildningen för våra svenska barn.

  3. Samuel af Ugglas skriver:

    Hade det inte varit effektivare att rensa ut det stinkande huvudet på det svenska så kallade ”Skolverket”? Lättmobbat med ett strykjärn t.ex.

  4. Upprörd fastighetsägare med mark och skog skriver:

    Hörde denna nyhet i SvT´s morgonsändningar. Det sades att ”invandringspolitiken har påverkat PISA-mätningarna negativt”. Det märkliga var att lösningen skulle vara att ”ändra skolpolitiken”. Det logiska borde ju istället vara att ändra politiken att massimportera röstboskap från länder där analfabetism och ständiga gängkrig råder. Inte konstigt att Välfärdssverige krackelerar allt snabbare!
    Massinvandringens konsekvenser för den svenska söndertrasade skolan är och har varit uppenbart för den som har haft viljan och modet att se.
    De verkliga orsakerna till att det går åt helvete är dock varken Politiskt Korrekta eller lösbara…. med höjda lärarlöner. Här är det ”locket på”, det är ingenting Journalister kommer att skriva om så länge de har sin.. ehum.. ”agendasättande journalistik”. Våra massmedier har systematisk levererat till det svenska folket en falsk bild av samhället.Sällan direkta lögner men man åstadkommer samma effekt genom sitt urval av vad och hur man skriver.
    Den mekaniska effekten av förändringen i elevsammansättningen är hittills faktiskt den enda faktor som vi med säkerhet kan säga ligger bakom de sjunkande prestationerna i Pisa” och att det är “möjligt att resultaten bland skolbarn med svenskt ursprung också kan ha påverkats av förändringarna i elevsammansättningen” – allt blir sämre för alla, med andra ord.

    Jag förlåter aldrig ansvariga sjuklöverpolitiker för denna idiotiska förstörelse av skolan,

Kommentarer inaktiverade.