Fordonsbranschens klimatsvindel

Förre ordförande i Gröna Bilister, Mattias Goldmann, hade på nyårsafton fått in en insändare i flera lokaltidningar runt om i landet. Där avslöjar han tydligt att fordonsbranschen vill ha politikernas hjälp att sälja in klimathotet. På det viset kan nämligen vissa tillverkare förbättra sina konkurrensvillkor och följaktligen tjäna mer pengar. Att denna politik kostar både skattepengar och privata pengar för medborgarna är inget som bekymrar fordonsbranschen. Den detaljen syns ju inte i deras bokslut!

Några citat från Goldmann: det första om COP21 ”… glädjande nyheter, för mänskligheten i stort, för de som redan nu är särskilt utsatta av klimatförändringarna – men också för den snabbt växande delen av näringslivet som står för klimatsmarta lösningar.”

”Fossiloberoende fordonsflotta år 2030 behöver en färdplan.”

”Informationsarbetet gentemot medborgarna behöver en ”best practice”-manual, där de som knäckt koden för hur befolkningen engageras, lär ut till andra.”

”… konsumentens fortsatta engagemang måste stimuleras. Under 2016 måste klimatfrågan, med skarpa och konkreta mål in i hjärtat av affärsplaner, ledningsgrupp och finansiell redovisning.”

Som synes förespråkar han ren och skär propaganda. Sanning eller lögn spelar ingen roll bara propagandan går hem och människorna gör som de blir tillsagda. För affärernas skull!

Volvos VD, Martin Lundstedt, är vice ordförande i FN:s Hållbarhetspanel för hållbara transporter. I den egenskapen var han med och presiderade vid Parismötet COP21, enligt tidningen Trailer nr 1, 2016. De har intervjuat Volvos miljö- och innovationschef, Lars Mårtensson, som gärna förmedlar klimatlögner om koldioxidens skadlighet för planetens medeltemperatur. För att möta detta hot utvecklar Volvo alla typer av motorer för olika sorters bränslen. Men bara sådana de kan tjäna pengar på.

Scania har i åratal jobbat på samma sätt. Något som jag skrivit om tidigare. Scania är också aktiva i näringlivets Hagainitiativ, som ska se till att klimathotet blir en profitabel affär för medlemsföretagen. Som just Scania, McDonalds, CocaCola, Folksam, Lantmännen, Fortum, med flera.

Det är lite förvånande att vänster-miljörörelsen är bekväm med de sängkamrater de skaffat sig. Men det kanske lindras av deras pengar?

Det här inlägget postades i Klimatbluffen, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Fordonsbranschens klimatsvindel

  1. Tege Tornvall skriver:

    Din krönika 13-10-01 om produkters juridiska livslängd träffar mitt i prick. Skärpta miljö- och liknande krav tvingar kunder att köpa nytt tidigare genom att förkorta produkters juridiska livslängd. Men detta kan inte förenas med samtidiga krav på s. k. cirkulär ekonomi med återvinning, återbruk och längre användning av fullt funktionsdugliga produkter.

  2. dolf skriver:

    Man kan ju citera Mattias Höjer från KTH:s seminarieserie på SVT Forum om klimatet

    det dom har kommit fram till [i rapport inför COP21] att, dom åtaganden som alla 180 länder, eller vad det är, som har kommit fram till nu, dom kommer att leda till att vi når en klimatförändring på 2,7 eller 3 grader eller nåt sånt där, det är lite spann. Och så tänkte jag: ”Hur katten har dom räknat ut det?” och så försökte jag ta reda på det. Så jag grävde ganska djupt. Det är totalt omöjligt att få reda på hur det där är gjort. Så antagligen har dom väl [flinar snett] gissat. Och då så tänkte jag: ”Det var ganska bra gissning.” Om jag hade gissat i förväg, vad är bra och kommunicera i det här läget, det är nog 2,7 grader hade jag gissat. För då har vi inte riktigt nått fram, så vi måste fortfarande göra någonting, vi kan inte slappna av, men det är ändå ganska nära det där 2 grader, så det finns fortfarande lite hopp. Så jag är övertygad om att det där är en politisk process i var ska vi hamna, och sen har man räknat dit.

    (på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=hbuchXhfyOE)
    Schysst vetenskaplig integritet.

    • mats skriver:

      Visst är det så! De blöter fingret och sätter upp det luften för att känna av vad de kan komma undan med.

  3. Sten-Arne Persson skriver:

    Lysande Mats!
    Sverige måste vara det bästa landet att konspirera i, för i vårt land är det ingen som tror att konspirationer existerar. När man i Sverige blir kallad konspirationsteoretiker av de politiskt korrekta så betyder det att deras sakargument är slut.

    Propagandaapparaten formaterar om sig allt oftare för att vi inte skall se de verkliga konspiratörerna som gömmer sig bakom vår till största delen falska massmedia med sina ”nyttiga idioter” som Lenin skulle ha kallat många av journalisterna. Finansierar inte Goldman & Sachs Shibsteds som äger SvD och Aftonbladet? Ägarna till två rikstidningar som står ytterst på var sin sida i politiken kan knappast sägas vara idealister. De framstår för mig som sanningens fiende nummer ett och ledare i denna förvillningsindustri till sammans med DN:s ägare och SVT. De har under lång tid, nästan ostörda fått kollra bort vårt folk och dess kultur. Länkarna nedan bekräftar Mats iakttagelser, hur enkelt det är för Mattias Goldman att få ut sina budskap på bred front. Vi måste få ett slut på massmedias hjärntvätt av vårt folk.

    http://www.svd.se/schibsted-och-mittmedia-samarbetar
    http://na.se/nyheter/lanet/1.3390027-mittmedia-ny-ensamagare-av-na

    • mats skriver:

      Det är bra, Sten-Arne, att du gör en reflektion över namnen på dem som äger och driver tidningarna med vad som publiceras och vilka som släpps fram!

  4. Gunnar Strandell skriver:

    Jag tycker att det räcker med att konstatera att Mattias Goldman gav sitt fulla stöd till etanoläventyret i Västerbotten, för att inte lyssna på honom.

  5. Thomas Gunnarson skriver:

    Det tycks handla om hönan eller ägget…
    Kommer de folkvandringar och andra oroligheter som man förutspår skall ske i klimatförändringens spår vara av annan orsak, som en egendomlig världspolitik, överbefolkning, usel lokal politik eller annat, som skapar problem med folkvandring och andra oroligheter som kan tolkas som klimatproblem…

Kommentarer inaktiverade.