Avundens gröna ögon

Miljöpartisterna i Stockholm mår illa över att rörelsehindrade människor kan åka med egen bil och har reserverade parkeringsplatser till sitt förfogande. Därför föreslår de nu en avgift på 300 kr i månaden för att få ha ett parkeringstillstånd. På det viset tänker de att fusket med olagliga eller förfalskade tillstånd ska kunna stävjas. SVT Rapport, cirka 6 minuter in i sändningen.

Få se nu, har de bara otur när de tänker, eller ligger det något mer allvarligt bakom? Vem tror att de som inte använder äkta tillstånd kommer att sluta använda sina falska? Att betala 3600 kr per år för att få använda sitt handikapptransportmedel är knappast aktuellt för de flesta som har dessa parkeringsbevis. De har sällan höga inkomster, om de har några alls. Ofta är de förtidspensionerade, bara att äga en bil, med de kostnader det medför, är ett gränsfall för vad man tål.

Vill Stockholms stad dels hjälpa sina handikappade och dels komma åt fuskarna, då är det kommunen som måste betala. De måste anställa kontrollanter som kollar upp bilar som är parkerade med falska tillstånd och kanske även bogsera bort sådana. När man ändå jobbar på att hålla handikapplatserna tilgängliga för de som behöver dem, kan man stoppa alla byggföretag som tycker att det är praktiskt att ockupera handikapplatser det första de gör när de ska börja på en ny arbetsplats.

I det långa loppet så är det att sluta prioritera bort vanliga parkeringsplatser i bostadsområden och på affärsgator som behövs. I många områden är det enligt en gammal uppgift jag sett, planerat för maximalt 0,6 bilplatser per lägenhet. När det istället borde vara åtminstone 1,5. Som man bäddar får man ligga, brukade man säga förr. Men det kräver ju lite ordning på sin verklighetsuppfattning.

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Avundens gröna ögon

  1. Göran skriver:

    Jag vet inte exakt hur det funkar med handikapptillstånd om det gäller för bilen eller för personen så det kan flyttas mellan de bilar som för tillfället används. Gäller det för bilen borde det var enkelt att kontrollera om det finns ett tillstånd eller inte oavsett vad för lappar som är klistrad på bilen.

    Även om man planerar för 0,6 bilar per lägenhet i ett bostadsområde händer det att andra människor som inte bor i området vill ta sin bil och besöka någon som bor i området. Svårt då parkeringsplats ofta saknas.

    Det är även ett märkligt beteende att bestraffa de som är handikappade för att andra låtsas vara handikappade. I och för sig inte konstigt då miljöpartister är inblandade.

    • mats skriver:

      Parkeringstillståndet är personligt och kan flyttas till vilken bil som helst. Vissa tillstånd gäller endast om innehavaren kör själv, andra tillåter att följeslagare kör fordonet.
      Dock för att få befrielse från trängselskatt så måste det knytas till en viss bil.

      Systemet är egentligen ganska genomtänkt och väl fungerande. Det är bara när man som i Stockholm avsiktligt saboterar trafikmiljön, som det får oönskade och rent kriminella effekter.

Kommentarer inaktiverade.