Det kanske känns inaktuellt nu. Men statliga Sveaskog vill ha betalt av de biltestare i Norrbotten som kör på Sveaskogs isbelagda sjöar. Jo, sjöar kan också ägas, inte bara land. I södra Sverige är det ovanligt att en markägare har alla andelar i en sjö, även om jag känner till några sådana exempel. Men i synnerhet i Lappland, där staten äger nästan all mark, äger de också ensamma de flesta sjöarna.
Därmed bör de rimligen ha rätt att bestämma vilken verksamhet som ska förekomma där. De flesta biltestföretagen betalar också till Sveaskog. Men det finns fyra företag som vägrar betala, med hänvisning till allemansrätten och hävd. De har naturligtvis fel på alla sätt. Men det hindrar inte att det finns både intresseorganisationer och myndighetspersoner som hoppas att de ska få rätt i ett prejudicerande fall.
De flesta svenskar har glömt det nu, men de som förlorade mest när allemansrätten infördes var inte markägarna. Det var istället vattenägarna och vattenrättsägarna. Det kustnära, lokala fiske som är så typiskt för traditionellt utnyttjande av naturresurser, dog i stort sett ut över en natt. Det är sådant fiske som hyllas när så kallade ursprungsfolk bedriver det. De fiskare som ville fortsätta sin verksamhet jagades ut till havs med större båtar och större redskap.
De ”naturbevarare” som kritiserar ”rovfisket” till havs, är desamma som vill expandera allemansrätten och är villiga att öka fritidsfolkets och minoritetsfolks rättigheter på bekostnad av markägare av majoritetsfolket. Det går alltså en röd tråd av konfiskation, övergrepp och omfördelning från de isbelagda insjöarna i Lappland till det storskaliga fisket till havs. Hyckleriet och dubbelmoralen är avgrundsdjup.
Jo, så är det! Och när brassarna vill ha stöd mot STORA som kör fram med ångvält i Brasialien så fattar inte de svenska NGOs att det bara är en svensk tradition som just uppmuntras här hemma…. Av alla.
Mats, Du är en mästare i att beskriva socialisternas härjningar och brandskattning av de svenska medborgarna, tack för det!
Får en statlig bättre rätt i fallet med bilbolagen några konsekvenser?
Svårt att veta om det får några konsekvenser. Staten spelar ju i en egen liga, om man säger så.
Det är en ganska liten summa Sveaskog vill ha för att de kör runt bilar på isen. Det kan knappast påverka något. Men som vanligt kommer denna avgift att öka successivt till bilföretagen finner för gott att flytta till ett annat område.
I Stockholm finns det gott om exempel där myndigheter ska leka marknadskrafter och fått företag att lägga ner sin verksamhet t.ex. genom höjda hyror.
Som så ofta vill grönvänstern både ha och äta kakan.
Allemansrätten kan inte rimligen gälla omfattande och fortlöpande kommersiell verksamhet. För sådan bör man inte fritt och gratis få utnyttja annans mark och ägor. Tänk om någon sommartid började testa båtar på sjöarna? Man får väl förutsätta att bilföretagen redan betalar för sig på land inkl. vägar till/från isarna.
Nej, all verksamhet med motorfordon brukar ju vara undantaget från allemansrätten. Så varför denna kommersiella testverksamhet skulle vara fri och gratis kan man undra.
Ärendet uppmärksammas av Svenska Dagbladets ledarsida:
http://www.svd.se/allemansrattens-baggboleri/om/ledare
Vi behöver styra upp allt otillåtet nyttjande av kommersiell vinstdrivande verksamhet på andras privatägda näringsfastigheter som oseriösa gör utan avtal eller vilja att göra rätt för sig.
Bort med alla utländska bärplockar företag från våra marker,dom skall inte bedriva affärsverksamhet här i våra skogar de betalar inte skatt för sig i Sverige..
Kommersiell vinstdrivande verksamhet på näringsfastighets ägarens privata skogsmark kan inte ingå i allemansrätten.
Bilkörning ingår inte heller i allemansrätten
”Allemansrätt” är ett vulgärsocialistiskt uttryck som missbrukas av politiker för att kränka, inskränka och i slutändan konfiskera personlig egendom. Ju förr vi inser konsekvenserna desto bättre.
Nytt ord i min skruvade vokabulär:
”Alletjänstemannarätt” = värre än allemansrätt.
Vad tycks?
Kanske kan man tro att allemansrätten ersatte detta? Behandlas på sid 11.
https://esamawuta.files.wordpress.com/2014/10/mannaratten__yggdrasil__rev_p.pdf
Intressant, synd att han har valt ett svårläst typsnitt.