Körtidsregler hot mot landsbygdens utveckling

Det blev mycket trafikfrågor senaste veckan, men så är det ibland. Jag stötte på ett nytt problem nyligen. Jag bor långt ut på landet, en bit vid sidan av de industrier och företag som någorlunda regelbundet får godsleveranser. Trots att jag bor vid en statlig väg med genomfart till de större statliga vägarna, så går inga fasta distributionsturer förbi hos mig.

Vissa speditionsfirmor kör endast ut varor hit en gång i veckan och tycker de att mitt gods är för litet eller det inte är någon i närheten som ska ha något hämtat eller utkört så får jag vänta en vecka till. Som sagt, nyligen fick jag åtminstone en delförklaring till detta. Det är de strängare körtidsreglerna (kanske mest den strängare tolkningen av reglerna) i kombination med de digitala färdskrivarna med sin digitalt exakta tidsangivelse, som gör att de extra minuter en sväng förbi mig kostar transportföretaget, gör att de inte vill köra hit.

Detta berättade en budbilschaufför för mig när hen kom hit med den senaste leveransen. De ringde nämligen och frågade om det var i sin ordning att en av chaufförerna tog med sig godset i budbilen på väg hem efter arbetsdagens slut. En lätt lastbil eller paketbil har ingen färdskrivare. Därmed kunde chauffören i den stora lastbilen lugnt köra sin noggrant tidsberäknade linje utan att riskera böter för arbetstidsöverträdelse.

Men vad händer om ytterligare ett företag lämnar någon av de mindre tätorterna i närheten? Blir det endast budbilar som kör ut gods hit och till andra ställen med liknande eller sämre förutsättningar att passa in i mallen? Kommer det bara att bli möjligt att få tyngre eller skrymmande gods utkört hit efter specialbeställning och inte till ordinarie taxa?

Vad har vår landsbygdsminister, vår infrastrukturminister, lagstiftarna i Stockholm och Bryssel för insikt hur dessa till synes triviala regler till skydd för arbetstagare och trafiksäkerhet påverkar möjligheterna att bo och verka på landsbygden? Hur många andra beslut, små och stora, verkar i samma riktning utan att beslutsfattarna inser effekterna av besluten?

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Körtidsregler hot mot landsbygdens utveckling

  1. hellertz skriver:

    God Morgon Mats och tack för dina reflektioner. Tyvärr misstänker jag att idén om ”landsbygdens utveckling” är en myt som idag motarbetas av Agenda 2030. Enligt de författare som kritiserar Agenda 2030 – som ju är en utveckling av Agenda 21 – exempelvis Rosa Koire i sin bok Behind the Green Mask (se min artikel på http://www.piahellertz.com/Behind_the_Green_Mask.pdf) så är intentionen istället att landsbygden ska avfolkas. Det är inte så tydligt ännu i Sverige – tror jag – men i USA är det enormt tydligt. Eftersom Sverige menar sig vilja vara ett ”föregångsland” för Agenda 2030 så kommer vi att få se förändringarna allt tydligare. Tror jag…
    Jag har skrivit en artikel om detta. Den första delen kommer i nästa nummer av DSM, http://www.dsm.nu/index.htm. Den andra delen av artikeln kommer i nästkommande nummer.
    Pia Hellertz

    • Göran skriver:

      Är det meningen att makten ska ha total kontroll på människorna då är det bäst om de är samlad på ett ställe – i städerna.

      Om det någon gång blir en resning mot makten, då kommer den att ske från landsbyggden. Bort med detta hot.

      • mats skriver:

        Ja det är frågan det, utspridda som vi är. Maktens huvudkvarter i städerna kommer att vara väl befästa. Vi kommer dessutom att vara, än mer än idag, illa omtalade.
        Nej, jag tror snarare att städerna ruttnar och bryter ihop inifrån.

        • Göran skriver:

          Makten är rustade i städerna men inte i landsbygd. Samtidigt är städerna helt beroende av landsbygden. Vad gör de utan el?

    • mats skriver:

      Intressant att läsa om Koire, ser fram mot nästa artikel i DSM. Jag kommer även att lyssna på dig på konferensen till helgen. Jag deltar fredag-lördag.

      • hellertz skriver:

        Hej Mats, Jag har tackat nej till helgen eftersom jag fyller 75 år :-).
        Tege kommer att berätta om min bok har han sagt…

        Synd, det hade varit roligt att träffa dig. Flera av mina okända mail- och FB-vänner kommer att vara där. Jag hoppas det blir givande. Jag skulle önska att föreläsningarna spelades in och lades ut på FB.

      • Göran skriver:

        Jag ska på samma konferens, Mats. Kul. Då får vi skaka tass.

        • mats skriver:

          Ja, det ska bli kul att få träffa många som jag på olika sätt haft kontakt med i klimatfrågan, men inte träffat personligen.

  2. kallepelle skriver:

    När Du nu avslöjat den här oförutsedda byråkratiska effekten så kommer väl någon ondskfull byråkrat att uppfinna en ny regel som skall förhindra ett fungerande och effektivt transportsystem.

    • Göran skriver:

      Det är så politik fungerar. Vi har ett problem. Politikerna försöker lösa det och skapar ännu mer problem. Sedan försöker de lösa dem och skapar ytterligare problem. Så håller det på. Det är därför användarmanualen för en bank är på 106.000 sidor. Den första manualen som skulle reglera bankerna vara på 30 sidor och den utlöste en bankkris.

  3. Niklas L skriver:

    Mats, du lyfter oerhört många viktiga frågor för oss som bor och verkar på landsbygden. Ni är många skarpa hjärnor som skriver här. Kan inte några börja fila på en självständighetsförklaring och en vettig konstitution med checks and balances och hela köret? Lägga fram som ett valmanifest 2018? Alltså inte kanske direkt delta i val, men skapa något slags debatt? Dödfött? Jag har tittat på Landsbygdspartiet etc, men där finns en grundmarinering i att staten och byråkratin ska ta hand om oss från vagga till grav… Den skattefinansierade Hydran skall hållas vid liv och växa…

    • mats skriver:

      Skulle vara intressant, vi gjorde något liknande för drygt ett år sedan, när vi justerade en skrivelse från Västerbottens skogsägare till regeringen.
      Liberala partiet skapade sitt partiprogram på sättet. Men jag är inte helt övertygad om att det blev bra.

  4. Göran skriver:

    Om det är så att leveranser till landsbygden kommer bli svåra, då kommer de förmodligen även innebära att de minskar och således medför det att det behövs mindre personal för leveranser. Hej hopp alla kloka fackföreningar!

    Tänk att individer inte själva ska få bestämma hur de vill arbeta.

    Böter för överträdelse av arbetstidslagen sker även när en lastbil hamnar i en bilkö på grund av en olycka. Igår lyssnade jag på en video med en österrikiska kvinna som levde i Österriket när de röstade för att ingå i Tyskland (98 % röstade för) vilket ledde till att byråkraterna åkte ut till bondgårdar och bestämde hur många ägg en höna skulle värpa per dag. Med det vill jag bara säga att en liknelse är ett äpple som inte faller så långt från trädet.

Kommentarer inaktiverade.