Från Stockholms horisont inget nytt

Lagom före Jul släppte den så kallade Sverigeförhandlingen sin slutrapport. Den fick sitt uppdrag av Reinfeldts regering och ska presentera förslag för boende och transporter i hela riket. Under över alla under! Den kom fram till att vi behöver ett snabbtåg av den snabbare varianten, som bara stannar i Linköping och Jönköping samt ändstationerna Stockholm, Göteborg, Malmö (SGM). Vid de tre sistnämnda hållplatserna måste hundratusen nya bostäder byggas, så att hela Sverige får del av utvecklingen.

Utredarna påstår att de förhandlat med Sveriges kommuner och att dessa är beredda att betala till detta projekt i övertygelsen att det kommer att gynna den egna kommunen. Om mina kommunpolitiker har deltagit i en sådan förhandling gett sådana löften, då måste de bort. Jag har inte hört talas om att de skulle förhandlat om detta och jag tror inte de har det. Min gissning är att det är utredarna som drar en vals för sitt eget förslag.

Samtidigt som Sverigeförhandlingen presenterade sitt sverigefientliga förslag så presenterade Landshypotek en undersökning där de ställt frågan till folk: Om du kunde välja fritt var du skulle bo, var skulle du då välja att bo? Svaret blev att en majoritet av svenskarna skulle välja landsbygden, inte betonggettona i SGM.

Dagarna efter ställde Rickard Axdorff, ledarskribent i Skogsaktuellt frågan om FN månde kunna hjälpa oss mot statens myndigheter och deras korståg mot svensk landsbygd. Främst lyfte han frågan om biologisk mångfald och Naturvårdsverkets övertolkning av FNs konvention i ärendet, CBD. Axdorff menar att SNV begår allvarliga fel i tolkningen av CBD, när de inför restriktioner i ägarnas rätt att bruka sin egendom (mark).  Han menar att SNV inte ens borde äga frågan om restriktioner i det privata ägandet, om det alls ska förekomma borde det skötas av Näringsdepartementet istället.

Där har Axdorff onekligen flera viktiga poänger. Men med vetskap om vilka som styr landet kan man med fog fråga om det i praktiken skulle göra någon skillnad. För all del, låt gå för Näringsdepartementet, men då kastar jag fram ett av mina gamla förslag, återorgansiera Sveriges lokalsamhällen i Landskommuner och tätortskommuner. Säkerställ att de senare inte styr de förra.

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

25 svar på Från Stockholms horisont inget nytt

  1. Jan Suhr skriver:

    Sverige har för få invånare för att detta projekt ska löna sig. Och det handlar inte om det heller utan som vanlig tom symbolpolitik för att minska bilismen.
    Man har ju även tänkt sig en station vid Skavsta flygplats, just nu diskuteras om hur den ska placeras. Nyköpings komun har fått till det så att den nuvarande stationen inne i Nyköping ska kopplas till snabbspåret så att tågen ska kunna stanna där också plus då stationen vid Skavsta. För de som pendlar till Stockholm blir tidsvinsten några få minuter.
    Att få till en station vid Skavsta har däremot stor betydelse, det ger då möjlighet att stänga Bromma och frigöra den marken för bebyggelse.
    Men om man vill lägga ner Bromma så är Västerås flygplats ett bättre alternativ, där finns redan dubbelspårig järnväg (till Nyköping är idag enkelspår) som bara behöver några kilometer extra spår till flygplatsen.
    Inom en inte för avlägsen framtid har vi också självstyrande bilar och bussar, dessa ger en oerhört större flexibilitet än järnvägen och den totala restiden blir i sammanhanget inte särskilt mycket större, i vissa falla kanske till och med lägre. Det beror också på hur fort man låter dessa bilar och bussar köra.

    • Stefan Eriksson skriver:

      Utav Sveriges relativt få invånare kommer ännu färre att tillägnas möjlighet att direkt nyttja sådan förbindelse. Det stora flertalet invånare i SGM är utan behov av en förbindelse för persontransporter inom Sverige.
      Däremot är var och en av oss mer och mer beroende av fungerande transporter av varor och gods, då ju ingen leverantör numera är beredd att ”hålla lager”.

      Därom kunde tänkas att ett ”godsstråk” spårbunden sådan, skulle anläggas i anslutning till det befintliga europavägnätet (E4,E6,E18,E20).
      ”Kombicentraler” för effektiv godshantering placeras då jämt fördelade utmed delsträckorna, och mycket av den tyngre trafiken slipper att trängas på vårt vägnät.

      Människor skulle må bra av att det får lov att ta lite av vår tid att resa, om inte skall man stanna hemma.

    • mats skriver:

      Man kan ju undra om importen av nysvenskar till SGM är en del i motivet till detta. De kan ju bo i de 100.000 nya bostäderna och resa till forna landsmän i någon av de andra SGM-städerna.

      • Stefan Eriksson skriver:

        Man kan ju undra över hur dessa nysvenskar tänker sig att betala kalaset.
        I rapporten sägs ju den som nyttjar anläggningen skall också betala för den.
        Utredarna är inne på ”fel spår”, om de inte spårat ur fullständigt.

        Trängseln på vårt vägnät utgörs av godstransporter, som till större delen ”flaggats ut” till slavarbetande från östra delen av Europa.

        Österrikarna har delvis lyckats sätta transittranporterna på järnväg, på den vägen måste vi gå.

        Färdas jag mellan Helsingborg och Jönköping en vardagskväll efter kl. 20 är 9 av 10 fordon en trailer från ”långbortistan”.

        • Göran skriver:

          Beräknad förlust på driften av det nya snabbtåget mellan Stockholm och Malmö är 20-24 miljarder per år. Lägg på byggkostnaden som aldrig kommer att betalas av de som utnyttjar den. Ett stort hål i skattebetalarnas plånböcker bara.

          Ska resenärerna betala det hela blir biljetten så dyr att ingen kommer att åka med tåget. Ett gigantiskt fiasko med andra ord.

          Ser man sedan på befolkningsutvecklingen. Vad ska man till Malmö att göra? Både kreativ befolkning och företag lär flytta från Malmö. Malmös framtid är samma som Detroit i USA.

        • Göran skriver:

          ”Man kan ju undra över hur dessa nysvenskar tänker sig att betala kalaset.”

          Det blir produktiva svenskar som får betala deras biljetter. Dock en krympande del av Sverige.

          Sveriges nya turistmål. Världens längsta järnväg för dressinåkande.

          • Stefan Eriksson skriver:

            Troligt med en Mp-skatt på bensin och diesel. Det upplägget är ju prövat och genomfört sedan tidigare.
            Undrar hur många biotoper banverket måste ”bygga” denna gång, likt anläggandet av mosse i samband med bygget av Botniabanan. Mosse är ju väldigt ovanligt i Norrland, eller hur?

    • Jan Andersson skriver:

      Jag tycker att man skulle bygga en ny europaflygplats i Flemingsberg där det finns plats, och dra in tunnelbanan ända till gaterna. Då kan äntligen Bromma stängas, Arlanda som är överlastat avlastas, och restiderna förkortas.

    • Kgb35 skriver:

      Det hänger inte på antalet invånare utan hur rika de som finns är. Jämför ekonomisk handlingskraft i Luzern jämfört med ett slumområde i Calcutta.

      Efter att mer ha liknat den förra staden närmar vi oss raskt den senare.

  2. Rikard skriver:

    Hej.

    Där finns en bok som heter ”Kvinna 2070”, av Ivar Lo-Johansson.

    Den är obehagligt träffsäker på många sätt.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    • mats skriver:

      Har den bäring på dagens ämne här?
      Den beskrivs i bokrecensionerna som en ljus framtidsskildring, i motsats till de vanliga dystopiska. Instämmer du i det?

      • Rikard skriver:

        Hej.

        Den har bäring, vill jag påstå.

        Nästan hela Sveriges befolkning bor i Stockholm, som består av höghus, skrapor, långt ut förbi Södertörn. Här och var finns plättar med grönt i närheten av bebyggelsen, och landsorten samt Norrland är i princip obefolkad. En och annan som har sitt arbete utanför stan finns där, men inga andra. Samtliga älvar har byggts ut till kraftverk, vilka inte behövs då man använder fusionskraftverk, men eftersom man ändå dämt upp vartenda vattendrag får dammarna stå kvar.

        Den som läser den boken som en ljus framtidsskildring har inte förstått något av vad Lo-Johansson beskriver. Romantik och kärlek mellan man och kvinna är i princip utrotad; istället donerar man till ägg/sperma-bank, och beställer avkomman från denna. Gamla Stan är ett reservat så att de nu levande kan se hur mycket bättre de har än sina förfäder. Riket har en, endast en, författare, som endast skriver om mord och ond bråd död. Där finns bara två tidningar, ”Dagen” och ”Natten”; den ena snaskigare än den andra. Det räcker ju med två, av staten utgivna, tidningar för journalistisk mångfald och åsiktspluralism. Att stå stilla är förbjudet, då kan bötfällas till att förlora sitt arbete. Arbete är för övrigt status, då automatiseringen gjort människan överflödig och alla hennes passioner tyglats av staten – att försöka sig på ett romantiskt svärmeri ses som stötande; att fråga en kvinna om hon har fästman ses som ett moraliskt övergrepp av stora mått.

        Samhället är centralstyrt från vaggan till graven, allt är mer eller mindre automatiserat, sport är det enda område som finns för att låta känslor svalla – i berättelsen tillsätts en professor i boxning – och sport har ersatt alla krig och andra konflikter.

        Man har uppnått ett själlöst, förintande, jämviktsläge. Alla är lika värda; alla är kamrater.

        De få aparta original som trots allt finns avlönas för att vara just original och annorlunda, så att alla skall veta vad som är onormalt.

        Ljus framtidsskildring kan bara förstås som antingen en sardonisk ironi eller total brist på läsförståelse; allt är i boken elektrifierat. Mörker, tystnad och fysisk ensamhet existerar så gott som inte. Staden lyser dygnet runt av elektriskt ljus.

        Så ja, i en diskussion om urbanisering och klåfingriga byråkraters teknokratiska fetisch-iserande av teknologisk utveckling oavsett vad människor själva vill eller väljer, så hör den definitivt hemma.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        • mats skriver:

          Underbart, ska kontakta lokal biblioteket om ett lån.

        • Göran skriver:

          Bara en sak som glöms bort. När man tar ifrån den enskilda individen frihet då upphör också utveckling. Det uppstår inget robotsamhälle eller några rationaliseringar såsom diskmaskin, dammsugare, tvättmaskin och det är ingen som hittar på mobiltelefoner, TV, Internet osv.

          Det enda vi kan förvänta oss av ett totalt byråkratiskt samhälle är elände, våld och fattigdom på alla sätt.

  3. Jan Andersson skriver:

    Det går aldrig att ersätta bilen som det primära transportmedlet. Men det skapar problem i gamla städer som inte byggts för många bilar. Myndigheterna gör som småbarn – de otäcka bilarna ska bort! I Stockholm är kanske värst. Varför inte minska mängden utifrån inkommande bilar varje dag genom att bygga ett jättestort parkeringshus ovanpå den yttersta tunnelbanestationen i norr, nordväst, sydväst och syd och låta parkeringsbiljetten gälla hela dagen inom hela SL-området? Det skulle i vilket fall vara mycket praktiskt för mig.

    • Göran skriver:

      Tunnelbanan i Stockholm kan inte ta emot det ökande antalet resenärer som det skulle innebära.

      • Jan Andersson skriver:

        Jaha, men då har vi ju någonting mycket viktigare än snabbtåg att jobba med!

        • Göran skriver:

          Vad Stockholm skulle behöva är en gigantisk motorväg i tunnel under staden. Minst åtta filer i varje riktning. Sedan ska det vara anslutningar till den i varje stadsdel. Det ska gå fot att komma in i staden och fort att komma ut ur den.

          Vad man gör idag är ett antal lösningar som mer eller mindre kan kallas för fiaskon. Södra länken byggt för 60.000 bilar per dygn. Idag åker 120.000 bilar genom den per dygn. Köer och köer.

          Norra länken. Inga köer har tagits bort. Märks inte att den har byggts. Fungerar bra när det inte är någon trafik.

          Kommer Västra länken att göra trafiksituationen bättre i Stockholm? Nej. Den kommer att vara bra för de som bara ska passera Stockholm, men för de som bor i och runt Stockholm kommer den inte att göra trafiksituationen det minsta bättre för dem.

          Det som fascinera mig mest med dessa projekt är att de byggs så konstigt. En del saker med dessa projekt verkar mer eller mindre medvetet vara byggt så att det inte ska minska på problemen utan mer öka dem eller konservera dem. Alternativet till nyss nämnda är totalt inkompetens eller planering av personer som aldrig har åkt bil i Stockholm.

    • Stefan Eriksson skriver:

      I stora delar av landet är kollektivtrafik ett icke förekommande fenomen. Där är bilen, (om vi inte skall skruva tillbaka klockan 100 år), en förutsättning för att kunna bo och verka.
      Vore klädsamt om en Sverigerapport kunde drista sig till att nämna det i sammanhanget.
      Men icke!
      Sedan är lokaltrafik och dess brister ett fall för lokala makthavare att hantera, har inget med ett svindyrt skrytbygge mellan Stockholm o Malmö att göra.

      • Anders Rydén skriver:

        För hundra år sedan var nog kollektivtrafiken bättre utbyggd.
        Smalspårig järnväg fanns lite varstans då.
        Till och med på Öland fanns det järnväg.

  4. Göran skriver:

    När vi får självkörande bilar kommer säkert bilåkandet förändras. Behovet av egen bil kommer att minska. Mamma eller pappa behöver inte köra barnen till skola eller fritidsaktiviteter. Bilen gör det.

    Kollektivtrafiken kan organiseras på helt andra sätt och den kommer förmodligen att bli billigare. De som äger kollektivtrafiken slipper dessutom bråka med fackföreningar. Stockholm bromsar facket i stort alla nya idéer inom kollektivtrafiken. Ingen utveckling sker.

  5. Samuel af Ugglas skriver:

    Vad skall Sverige använda en snabbtågsförbindelse till när inte ens de nuvarande tågrörelsena ännu mindre logiken hur den transporten fungerar. Förhållandena kring driftssäkerheten i Öresundsregionen är urusel närmast en katastrof. Skall man flyga säkert från Kastrup bör man bo över natt på något närliggande hotell.
    Förresten vilka är de passagerare som skall privilegieras att använda dessa underverk?
    De skattefinansierade invasiva främlingarna?

    • Göran skriver:

      De korkade politikerna tror att om man bygger denna järnväg så kommer det att ge dynamiska effekter genom att en massa företag växer upp längs med denna järnväg. Det kommer aldrig att ske. Det är inte järnvägen i sig som skapar företag. Det enda som kanske kommer att ske är att några företag flyttar från en ort till järnvägen. Men några nya jobb blev det inte då de försvann på ett ställe och dök upp på ett annat ställe. Med andra ord, ännu mer avfolkning av landsbygden.

      • Stefan Eriksson skriver:

        Gökungen i detta intellektuella konkursbo är fantasier om att en ”höghastighetsförbindelse” mellan SGM skulle ha några som helst dynamiska effekter på området emellan städerna.
        I sakens natur ligger , för att uppnå kortare restider lär inga stopp utmed linjen medges. Sedan är det frågan om persontransporter i första hand, vilket inte påverkar belastningen på vägnätet i någon större omfattning.

        Det är godstransporterna på vårt vägnät som behöver en tanke riktad mot ett långsiktigt effektivt systembygge.
        På så vis skulle persontransporter medges mer utrymme på befintligt vägnät, till gagn för alla som pendlar till o från sin dagliga gärning.
        Där kan jag skönja dynamiska effekter.

  6. Joachim skriver:

    Den här mannen ska ni hålla koll på
    http://www.na.se/orebro-lan/orebro/klart-bjorn-sundin-far-topptjanst-av-regeringen-far-saker-att-handa
    Han har fullständigt havererat framkommligheten i Örebro. Det har gått så lång att även landstinget har slagit näven i bordet. Ambulanserna kommer inte fram längre.
    Om sittande regeringin får forsatt mandat (gud förbjude) så kommer denne man ödelägga många städer.
    När Sundin avgick så jublade alla som inte var hobbycyklister och innerstadsbor högt.

Kommentarer är stängda.