Young, willing and eager

Det hävdas att hur en kvinna är klädd eller uppför sig inte ska spela någon roll när man i domstol bedömer graden av övergrepp och utmäter straff. Samma personer argumenterar för att samtycke måste inhämtas före alla sexuella aktiviteter. Somliga menar även att det måste ske vid varje nytt steg i processen.

På Aucklands flygplats såg jag dock en flicka om knappt 20 (myndig i min bedömning) som kanske bar på lösningen av den inneboende byråkratiska konflikten i detta ärende. Hon bar en sweatshirt som i stora bokstäver tydligt förkunnade att hon var ”young, willing and eager”, det vill säga ung, villig och angelägen. Man kanske till och med skulle kunna sträcka sig till att påstå kåt.

Texten på tröjan måste rimligen kunna tolkas som en skriftlig klarsignal, ett samtycke. Är det rent av ett fall där en svensk domstol verkligen skulle hävda att flickan i och med sin klädsel faktisk bär ett eget ansvar för hur hon blir bemött. Min farmor hävdade alltid att ”som man är klädd, blir man hädd”. Det kanske bär somliga emot att erkänna, men jag tror att hon hade en poäng i det.

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Young, willing and eager

  1. Samuel af Ugglas skriver:

    Jag är mer förvånad över hur kvinnor låter sig lockas in i den socialistiska yran. Vem har skadat deras självförtroende egentligen? #metoo rörelsen kanske?

  2. Ivar Andersson skriver:

    I Sverige räcker troligtvis inte hennes tryckta text. Du ska nog bevittna när hon själv skriver texten. Byråkratin växer exponentiellt och skatteslöseriet ökar oroande.

    • Göran skriver:

      Jag börjar tro att enda sättet att minska på skatten är att först göra den så stor att allt kollapsar. Lek med tanken att Sverige går samma väg som Venezuela. Hur lång tid skulle det ta innan man erkänner felet? Skulle ens de så kallade borgerliga partierna erkänna att det finns ett fel? Skulle ens Timbro erkänna att det finns ett fel? Och Svensk Näringsliv, skulle de ens yttra sig? Att vänsterpartiet, socialdemokraterna eller miljöpartiet skulle erkänna något behövs knappast nämnas för deras strategi skulle vara ännu mer regler, lagar och skatter. Nästa gång går det bara.

  3. Jan Suhr skriver:

    Kostar på mig att vara lite manschauvinistisk, jag vill hävda att kvinnor i Sverige klär sig för andra kvinnor. Det råder ett stort grupptryck bland kvinnor över hur man ska klä sig, ingen får utmärka sig inom gruppen och vara mer utmanande eller kvinnligare klädd än någon annan i gruppen. Kanske beror det på en underbyggd rädsla för inbördes konkurrens för alla inom gruppen vet att den som utmärker sig får mycket skit bakom ryggen. Och då tycker också andra kvinnor att hon får skylla sig själv om något händer.

    Kanske är det någon gammal Viktoriansk sedvänja som ligger kvar i kombination med jante-lagar, vad vet jag, men svenska kvinnor i gemen är oerhört tråkigt klädda.

  4. Göran skriver:

    Tjejen bar nog tröjan för att provocera och inget annat.

    Jämför dock med om jag bar på en T-shirt med texten: Min plånbok ligger i höger backficka. Om min plånbok blev stulen skulle nog ingen försvara mig utan anse att jag var korkad.

    Vad jag vill ha sagt är att det ute i världen finns en massa elaka människor och när jag väljer text på min T-shirt är det nog dem jag ska tänka på och inte på alla snälla människor. Detta är något som jag har funnit mer eller mindre totalt omöjligt att få en kvinna att förstå.

  5. terra non firma skriver:

    Texter har nog alltid funnits för att provocera.
    1959 träffade jag en 15-åring, tillhörande ett MC-gäng. På hennes skinnpaj stod:
    Lev farligt, Dö ung.
    Jag frågade henne om hon menade allvar med skriften.
    Ja-visst. !

    • mats skriver:

      Den texten kommer jag ihåg från min ungdom. Den brukade avslutas med: Bli ett vackert lik!

      • Göran skriver:

        Det hela bygger nog på att ungdomar tror att livet bara är bra från 15-25 år ålder. Därefter är det bara krav och tråkigt. Inte undra på att de flesta blir ”löneslavar”, när de kan ha ett väldigt bra liv även efter 25 år.

        Det handlar inte om ålder utan om förstånd. Bättre att vara löneslav när förståndet inte är på topp i stället för att vara bitter när förståndet har infunnit sig.

  6. Rikard skriver:

    Hej.

    Äger själv ännu en ‘tisha’ med texten: ”Skyll inte på mig – jag röstade nej!”. (Om EG-medlemskapet, vill jag minnas.)

    Den mest sannolika lösningen på sikt blir antingen unisex-overaller, islamisk klädsel, eller något slags signalsystem liknande medaljer och ordnar på högre militärer.

    Att tillerkänna människor egen agens och det ansvar som följer med denna fungerar bara i en etniskt och kultursocialt homogen kontext, där andelen från främmande kulturer är under tjugondelen och tvingas till assimilering.

    Så, troligen går vi mot den logiska konsekvensen att fis-liberaler, socialister och muslimer gemensamt lyckas genomföra sin totalitära allians.

    Här anser jag att skulden ligger tyngst på liberalerna; de andra två agerar i linje med sina åsikter, men liberaler viker ner sig av ren feghet och som en följd av superindividualismen.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    • Göran skriver:

      Du får nog definiera vad du avser med liberaler när du skriver liberaler. Det är till exempel väldigt stor skillnad på liberaler i folkpartiet och liberaler i Liberala partiet.

      Själv anser jag att islam är ett angrepp som jag har rätt att försvara mig mot. En möjlighet att bo var jag vill tillfaller bara mig om andra anser att jag kan få det privilegiet. I princip får jag uppträda på sådant sätt att de kan stå ut med min närvaro. Allt annat anser jag vara att jag inkräktar på andra, vilket de har rätt att säga nej till.

      I vissa sammanhang är liberaler lika med vänsterpatrask.

    • mats skriver:

      De liberaler som inte vågar försvara den egna individens frihet och rättigheter, bara andra kollektiva gruppers, vad är det för liberaler?
      Svar: Svenska folkpartister.

    • Rikard skriver:

      Hej.

      Definiera liberal?

      Du kan lika gärna be mig om en universell definition av kristen, eller kommunist.

      Men okej, jag gör ett försök. Istället för en lång teoretisk utläggning med hypotetiska exempel, eller referenser till Rand, Hume, Locke eller vem man nu vill så tar vi några aktuella svenska exempel:

      Badkarsliberalen – öppna gränser, legalisera allt, avskaffa nationalstaten, så blir allt bra.

      Frihetsfrontaren – vägrar samarbete med andra än lika renläriga (alltså ingen); ”sköt dig själv & sk*t i andra”, eller mao en som gör socialisternas jobb att demonisera liberala tankar åt dem. Fast i åttiotalet.

      Mises/Hayek-fanatiker – alla reglering av ekonomisk verksamhet är ond. För att bevisa det uppfinner vi praxeologi, då den vanliga vetenskapens metoder inte duger. Liberalers svar på Jacque Fresco:s Venus-projekt.

      Folkpartisten – en väl bemedlad socialdemokrat med dåligt samvete (den har i alla fall samvete…men hur är det med vettet?).

      Medborgerlig Samling (MED) – en annan sorts folkpartister. Partiet som inte kan svara ‘ja’ eller ‘nej’ på om kriminella invandrare skall utvisas.

      Det blir inte mycket annat än raljerande, är jag rädd. Jag är för arg för att vara mer rättvis än så; arg på liberaler som hyllar islam, den mest fascistiska lära som skådats, arg på liberaler som försvarar könsstympning, arg på liberaler som anser att staten är något annat än landet och folket.

      Ett kort försök:

      En förutsättning för en liberal (national)stat är att den är etniskt och socialt homogen; jag vet att du vet att jag vet hur du tänker, kan man säga. Den idén, med självförsvar, ägande-, egendoms- och förfogande/nyttjanderätt bunden i en av folket beslutad konstitution, där makten är noga delad mellan förvaltning, konstitutionsdomstol och politiker och beslut tas via folkomröstning för respektive nivå – den idén är död.

      Den är död därför att själva folket inte längre finns. Kvar finns bara superindivider, som inte är förenade av att vara svenskar; patrioter, utan som blott bryr sig om ROT & RUT-avdrag, Thailandsresor, och godhetssignalering.

      Kanske den tanke som exempelvis Schweiz förkroppsligar är orealistisk. Kanske vi i majoritet som art föredrar oket, så länge det är tillräckligt vackert smyckat.

      Jag vill ha en liberal tanke som inte strävar mot perfektion, utan bort från lidande, svält och nöd.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      • Samuel af Ugglas skriver:

        Favoriten:
        I väntan på kalkonen
        http://everykindapeople.blogspot.se/2017/11/i-vantan-pa-kalkonen.html
        Det är förunderligt, när man tänker på det, hur Thanksgiving-helgen görs möjlig tack vare en mängd olika människor, av vilka ett stort antal är totala främlingar?

        För att kalkonen ska hamna på middagsbordet krävs det engagemang av tusentals människor.
        Bönderna, naturligtvis, som föder upp fåglarna, men också de som säljer fodret – de som levererar det till gården, för att inte nämna arkitekten som designade byggnaden – arbetarna som byggde den.
        Fågeln måste slaktas, plockas, inspekteras och transporteras och lastas och lossas, förpackas, vägas och prissättas och läggas i frysdiskar. Folket som gör allt detta har i sin tur en uppsjö av människor bakom sig som utför andra uppgifter – från att raffinera bensin till tillverkning av lastbilarna, till tillverkningen av plasten som köttet förpackas i.

        Alla dessa aktiviteter, utförda av oräkneliga främmande män och kvinnor, har pågått under många månader så att jag och tusentals andra kunde köpa en kalkon till denna helg.
        Nivån på samordning som krävs för detta är häpnadsväckande. Men vad är ännu mer imponerande är att ingen samordnade det.

        Ingen “Kalkon-tsar” har konstruerat en plan och utfärdat order. Ingen tvingade folk att samarbeta så att vi nu har en kalkon i ugnen. Men ändå samarbetade de. När jag kom till Publix var kalkonen där. Allt jag behövde göra var att köpa den. Om inte det är ett mirakel, vet jag inte vad vi kan kalla det.

        Adam Smith kallade det ”den osynliga handen” – den mystiska kraft som gör att otaliga människor – som arbetar för egen vinning – främjar ändamål som gynnar många.

        Av det som verkar som kaos, orsakat av miljontals okoordinerade privata transaktioner, uppstår spontan ordning på marknaden. Fria människor agerar fritt och det resulterar i en mängd varor och tjänster – mer än det mänskliga sinnet kan förstå.

        Ingen diktator, ingen byråkrati, ingen superdator planerar det i förväg. Ju mer en ekonomi planeras, desto mer drabbas den av brist, störningar och misslyckande.
        Hälsn/ Berit (gm SU)

        • Göran skriver:

          Kan du få dagens statligt indoktrinerade ungdomar att förstå det Berit! De tror att det är staten som levererar mat till affärerna.

        • Jan Andersson skriver:

          Det kallas den fria marknaden och har gjort västvärlden till den den plats på jorden där alla helst vill bo. Även vänsterfolk verkar ta för givet att alla varor skall finnas tillgängliga utan att någon av dem begriper hur det går till. OM de begrep skulle de definitivt inte vara vänster.

      • Göran skriver:

        Tack för den definitionen Richard!

        Medborgerlig samling är ett roligt nytt parti. Roligt i sådan bemärkelse att jag inte kan se någon som helst skillnad mot något annat parti mer eller mindre mot vad de vill och vad alla andra partier i Riksdagen vill. Och de lanserar sig som ett nytt alternativ.

        Tänk om ett företag skrev att deras affärsidé var att göra något som någon vill köpa. Visst kommer alla som arbetar i det företaget förstå exakt vad de ska åstadkomma. Exakt så definierar sig alla partier i Riksdagen.

Kommentarer inaktiverade.