Höghastighetståg på skattsedeln

Ni har säkert hört att Sverige ska begåvas med höghastighetståg, för att knyta ihop landet på ett miljövänligt sätt. Vid mottagandet av denna gåva väcks ett antal frågor.

Vem är det som betalar? Nej det är inte resenärerna i första hand. Vi får veta att det är staten som betalar merparten. Så generöst, var får den sina pengar ifrån, om inte från skattebetalare som du och jag? Övriga betalare är regioner och kommuner. En sådan kommun är Tranås kommun som ska betala 200 miljoner kronor och även bygga 500-2000 nya lägenheter. Så fint då, kommer höghastighetståget ens att stanna i Tranås? När en kommun bygger är det väl också med skattepengar, liksom när regionen betalar?

Vidare förutsätts fastighetsvärdena stiga längs med banan. Hur då, undrar man? Där banan drar fram utan att stanna kommer väl bullret och andra olägenheter snarast att sänka fastighetsvärdena. Den situationen kommer att gälla 90-99% av banans sträckning. Så fastigheterna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping kommer att stiga i värde och ytterligare spä på den regionala obalansen. Bussigt värre! De som har någorlunda koll på fastighetsvärden, inte utredaren alltså, tror inte på höjda värden.

Hur blir det med det där att knyta ihop landet? Ett höghastighetståg kan inte stanna vid varenda mjölkpall, får då hinner det inte ens få upp farten så att det kommer upp i hög hastighet mellan stoppen. Stoppen kommer alltså att bli få och långt isär. I mina öron låter det som sämre service till människor i landsbygd och mindre orter. Men man kan ju stå där och beundra teknikens under när tåget susar förbi, allt medan man håller ett stadigt tag om hatten. Plånboken har man ju redan lämnat ifrån sig.

Höghastighetståg är status på många håll i världen, exempelvis i Kalifornien, en stat vilken precis som Sverige är genomsyrad av socialistisk tro på det gemensamma och nödvändigheten av att tvinga folket att åka spårbundet på tider och till destinationer överheten bestämt. Men precis som här så är det många som inte kommer att få del av nyttan, bara tvingas vara med och betala. De som hoppas på att få alla dessa pengar krumbuktar sig, bönar och ber på alla upptänkliga vis.

 

EDIT 7/3: nu kommer det nya dråpslaget mot höghastighetståg. Tidigare har Trafikverket dömt ut 320 km/h tåg som olönsamt. Nu visar en ny rapport det gäller även 250 km/h tåg!

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 svar på Höghastighetståg på skattsedeln

  1. Stefan Eriksson skriver:

    Socialistisk övertro på sin egen förträfflighet att leda den här typen av projekt brukar leda till det vi kallar en gökunge i boet.
    Mycket nödvändig infrastruktur lär få stryka på foten om K.S-S. får hållas med sin lek med våra pengar. Finns det ingen med gott omdöme som kan stoppa detta frågas?

  2. Göran skriver:

    Jag har sett en kalkyl på höghastighetståg mellan Stockholm och Malmö (som jag tyvärr inte hittar igen) där förlusterna per år ligger på runt 22 miljarder. Alltså. Biljettintäkter – driftskostnader – avskrivning på byggandet – räntor = -22 miljarder/år.

    Observera att höghastighetståg inte är en investering. Det är bara en utgift. Således ska vara invånare i Sverige betala 2.200 kr per år. Någon stans ifrån ska pengarna komma. Eftersom det är den privata näringen som får betala med ungefär 3,6 miljoner arbetare blir det 6.111 kr per arbetare som den privata näringen ska belastas med.

    Sverige är ett för litet land sett till antal invånare för höghastighetståg. Tyvärr, är landet inte för litet för tokiga politiker.

    En video om dårskapen med höghastighetståg med focus på Kalifornien.

    https://www.youtube.com/watch?v=DBrWRapGHAg

    Tåg är inte framtidens teknologi för transport av människor.

  3. Ivar Andersson skriver:

    Var kan man hitta data för antal resenärer och inkomster per år. Vad jag vet är Arlandabanan en investering som är privat finansierad. En biljett Stockholm C – Arlanda kostar cirka 250 kr och sträckan är cirka 40 km.

  4. Jan Suhr skriver:

    Transport med järnväg är 1800-tal! Det enda som kan försvara järnvägstransporter är stora volymer som transporteras direkt från A till B, typ järnmalm från gruva till järnverk

    Passagerartransport är inte lönsamt och obekvämt. Inom snar framtid har vi självkörande bussar på landsvägarna som också skulle kunna köra snabbare än dagens bussar. Då finns inget försvar för järnväg, redan idag är busstrafik mellan städer både billigare, säkrare och framför allt mer flexibelt.
    I Sörmland pågår för närvarande diskussioner om hur snabbtåget ska dras förbi Nyköping. Spåret kommer att gå precis förbi Skavsta flygplats om man vill ha en station vid flygplatsen men det innebär att själva Nyköping hamnar på sidan om. Så det planeras ett sidospår med anslutning till snabbspåret. För de som pendlar mellan Nyköping och Stockholm blir tidsvinsten cirka 5 minuter!
    Men det finns en annan detalj i Skavstafrågan som aldrig kommer upp. Om Skavsta får snabbspårsanslutning kan man enkelt lägga ner Bromma flygplats och komma åt den marken för bostäder. Då är frågan är det värt det? I Västerås finns redan befintligt dubbelspår som bara går någon kilometer från Västerås flygplats, ett byggande av en avstickare ner till flygplatsen är klart mycket billigare än ett snabbspår i etapp 1 mellan Stockholm och Linköping. Och det skulle kunna påbörjas i princip omgående och marken i Bromma frigöras till en oerhört lägre kostnad än snabbspåret söderut. Västerås har en annan fördel det ligger närmare Arlanda än vad Skavsta gör.

    Nej snabbspår är bara en våt dröm för miljövänner som är ett totalt ekonomiskt fiasko. Och det måste stoppas snabbt, de har redan påbörjat projekteringen och vissa markarbeten vid Järna.

    • Stefan Eriksson skriver:

      ”Miljövänner” har absolut inget att göra med projekt som förespråkas av Karin Svensson-Smith (Mp). Jag är mer ”miljövän” än de stora flertalet som röstar på Mp.
      Jag hoppas innerligt att 4%-spärren till riksdagen kommer att komma till användning efter höstens val.
      Vilken besparing!

  5. Samuel af Ugglas skriver:

    Som med all annan socialism ”Jämlikheten” gäller bara vissa, dem som kryper på knä för överheten.
    Löfven skall ju kunna pendla för att medla mellan antagonisterna i Rosengård, Malmö, därför höghastighetståg..
    Sörj för att vi har ett järnvägsnät med tillhörande fordon som fungerar i första hand. När vi skall till Kastrup lägger vi alltid till två timmar för ev. driftsstopp i Skånetrafikens fordon.

  6. Jan Andersson skriver:

    Jag har åkt en del med snabbtåg i Japan. Biljetterna är dyra, och det krävs en hög disciplin även av de åkande för att de sekundexakta tidtabellerna skall funka. Från Kyoto till Tokyo går på fredagskvällar ett fullängds, fullsatt tåg var sjätte minut! Det skulle aldrig fungera i Sverige med de som brukar resa med tåg här. Det är mycket få som har med sig ett större bagage, till exempel, de flesta har inget. Tåget står stilla vid perrongen högst två minuter, då skall alla ut först och sedan de nya passagerarna in. Men det är underbart att åka med!

  7. Sten-Arne Persson skriver:

    Nog måste väl dårarnas paradis vara Sverige? Här planeras det verkligen för vårt folks undergång.
    Regering och riksdag koncentrerar bebyggelsen till våra största tätorter samtidigt som man med skatter och avgifter plundrar landsbygden på allt som finns. Våra bönder bedrivs det häxjakt på med statligt styrd djurskyddsterror och i övrigt utökad kontrollverksamhet tillsammans med systematisk egendomsstöld och sämsta lönsamheten i jordbruket av EU:s länder. Svenska ambassader i mellanöstern utlovar stora bidrag till utarmade muslimska befolkningar i krigshärjade länder om de kommer till oss. De talar inte om att vi inte ens har egenproducerad mat så att det räcker till ens halva vår befolkning. Vi saknar bostäder till och med för våra egna ungdomar så att de får bo hos sina föräldrar tills de fyllt trettio. Nu bygger vi mängder med nya bostäder i våra storstäder för invandrare med en helt annan kultur än vår svenska. Landsbygdens ungdomar drivs in till dessa getton när inte ens deras föräldrar kan livnära sig på jordbruket längre. Hur ska det gå för våra ungdomar i den kriminella stadsmiljön som våra undfallande makthavare skapat tror Ni?
    Till råga på allt ska våra skattepengar gå till att koncentrera befolkningen i våra tre största kuststäder genom en vansinnig utbyggnad med höghastighetståg emellan dessa ”kräftsvulster” på vårt land.
    Vi har inga beredskapslager av livsmedel, drivmedel, handelsgödsel, kraftfoder m.m. Då går våra gemensamma resurser till vilka stolleprov som helst. Vad ska svenska folket med vapen till när vi inte har matproduktion så att vi överlever ens fjorton dagar om vi blir avspärrade.
    Ju mer vi koncentrerar befolkningen desto sårbarare blir vi för flyganfall mot vårt boende. Samtidigt blir den förtänksamme fundersam över hur klokt det kan vara att koncentrera jordbruksproduktionen till dessa gigantiska anläggningar mitt i slättlandet som våra makthavare hela tiden strävar efter med alla medel. Dessa stora produktionsanläggningar är helt oskyddade från bombflyg och mycket lättidentifierade. Det är bara att gå upp på våra berg till en utsiktspunkt och inse att stordriften har slagit ut sig själv i en krigssituation. Det är dags att vända utvecklingen om det skall finnas något hopp. ”Inga träd växer upp i himmelen” och det hoppas jag att dessa höghastighetståg på höga pelare i landskapet inte heller ska göra” och som många skuldsatta bönder insett, ”det är bättre med en liten välsignad bit än ett stort förbannat stycke” ett ordspråk som min far, bonden och bankmannen, ofta använde. Dessa stora satsningar på utbyggnaden av våra storstäder och denna tågbana på ben utgör kan visa sig vara en ofantlig mänsklig och ekonomisk katastrof när det bara är stora grushögar kvar när ondskan har gjort sitt.

    • Jan Andersson skriver:

      Jag kan bara stryka under varje ord med den fetaste penna jag kan hitta!

    • Samuel af Ugglas skriver:

      Tänk om svenska folket bara kunde ta till sig en bråkdel av din livserfarenhet och kunskap Sten-Arne. Sverige hade blomstrat som i fornstora dagar.
      Här sitter vi med den svenska landsbygdens fantastiska produktionsapparat mer eller mindre i totalt förfall.
      Vi klarar inte ens ett ordentligt höstregn med en försummad avvattning sedan 100 år tillbaka. Än mindre den kunskap som socialisterna jagat bort och icke kommer att ersättas under den närmste generationerna. (Det råder förbud mot dikning om inte en allsmäktig socialistisk tjänsteman på länsstyrelsen givit oss tillstånd). Vet socialisten Löfven om det?

  8. Jan Andersson skriver:

    Aha! Jag kom plötsligt på varför det är så viktigt med en snabbtågslinje Stockholm–Malmö! Den kan ju enkelt förlängas till Köpenhamn och sedan vidare över den nya Fehmarn-Bält-tunneln ända ner till Bryssel! Tåget kommer att vara fullt med EU-tjänstemän och diverse politiker och det spelar ingen roll vad biljetterna kostar!

    • Göran skriver:

      Tror du EU-politikerna skulle ägna så många timmar på ett tåg? Knappast.

    • Ivar Andersson skriver:

      Då skulle Sveriges kostnader för att vara med i EU öka betydligt. Har vi 20 personer i EU-parlamentet så blir kostnaden enorm för våra EU-parlamentariker.

  9. Niklas skriver:

    Det är väl ändå bättre att spendera dessa pengar på vårt befintliga järnvägsnät, så att järnvägen åtminstone får en sportslig chans att kunna hålla tidtabellen. Dessutom borde det bli möjligt att ta med sig cyklarna på tåget, så som det fungerar på många ställen ut i Europa och i USA.

Kommentarer är stängda.