Kina ”turistar” u-länder

Kina expanderar ständigt sitt intresseområde. I Sydkinesiska sjön bygger man en hamn och en militär flygplats på vad som tidigare var ett rev utan ägare. Man bygger väg och järnväg från Kina till Europa, överallt skriver man långa avtal med de fattiga avtalsländerna. Avtal som ger prioriterad ställning, vilket kan liknas med strafftullar för dem som försöker konkurrera med kineserna i området.

Det senaste exemplet är Maldiverna. Dess plats i Indiska oceanen har tidigare gjort det naturligt att Indien hjälper till i försvars- och utrikespolitiska frågor. Men så kom kineserna och erbjöd sig skicka dit kinesiska ”turister”. För det behövde man bygga ny infrastruktur, som hamn och flygplats, vilka naturligtvis fått dimensioner passande kinas militär.

De turister som kom dit verkar ha varit utrustade med reskassa av kinesiska staten för ändamålet. De är alltså mer att betrakta som civila förtrupper än som vanliga turister. En sak är säker: Kina har de personella resurserna att mycket snart bli världens mäktigaste supermakt. Därtill är det en diktatur och den är skoningslös, även mot sina egna.

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Kina ”turistar” u-länder

  1. Jan Andersson skriver:

    Det är väl oundvikligt att värdens största land kommer att få dominerande betydelse. Värre är att vi så omedvetet betalar för det genom att köpa allt mer kinesiska varor på bekostanad av vår egen sysselsättning och framförallt kunskapsnivå. Kinesiska varor betraktas väl fortfarande av många som undermåliga, men se upp: de är redan världsledande på många områden, och det går snabbt. Vi har själva vårt öde i våra händer men gör helt fel.

    • Göran skriver:

      Jag köper lite elektronik från Kina. Samma som finns att köpa i Sverige, men till mycket högre priser.

      Jag tror inte sysselsättningen påverkas så mycket i Sverige. I dagens tillverkningsindustri ingår i en produkt komponenter från flera länder. I många fall skulle produkter som tillverkas i Sverige inge ens kunna gå att producera om de inte innehåller komponenter från lågprisländer, dvs. priset på slutprodukten blir för högt.

  2. Göran skriver:

    Kina har ansökt om att få bygga en hamn i Lysekil.

  3. mats skriver:

    Kina är inte bara ute efter handel, de är förmodligen främst ute efter makt. De anser sig fortfarande vara Mittens Rike, vilket vi om det gällde något annat land skulle betrakta som en rasistisk hållning.

    • Göran skriver:

      Absolut är de ute efter mak. Frågan är vad för sorts makt? Vill de ha makt att styra över andra länder eller är de ute efter makt att kunna försvara sitt eget land vad gäller dess välstånd.

      Dessutom har de säkert en helt annan syn att se på saker och ting än vad vi har i Sverige vilket gör det svårt att förstå deras avsikt.

      Att Kina vill bygga en hamn i Lysekil är säkert ett sätt att säkra att deras produkter har ett konkurrenskraftigt pris när det anländer till Sverige. Frakten med båt från Kina är väldigt billig. Det handlar om ören eller någon krona för en produkt. Inget postverk i Sveriges ska hindra dem att leverera produkter till svenskar med ett bra pris.

      Ska jag spekulera tror jag nästa steg blir ett lager. Steg två blir handel från detta lager. Steg tre blir egen speditionsfirma i Sverige.

      Postnord kommer att krympa och bli ännu mer olönsam. Det är fascinerande att Posten eller Postnord har en styrelse som hela tiden lyckas rekrytera så infernaliskt dåliga verkställande direktörer.

      • Jan Andersson skriver:

        Kina bygger allt större containerfartyg för sin hela tiden ökande export. De senaste fartygen kan inte gå in i Göteborg därför att det är för grunt. En muddring blir omfattande och det är inte alls säkert att tillstånd ges. Men de hade hittat ett alternativ i Lysekil, förmodligen med hjälp av Volvocars som behöver större fraktkapacitet när S90 bara skall tillverkas i Kina och Lynk skall tillverkas i Sverige, därför att det höjer bilarnas status avsevärt på den kinesiska marknaden och utgör returfrakt från Sverige. Lysekil blir också billigare och snabbare än t.ex. Rotterdam.
        Men förslaget är nu återtaget pga. den svenska kritiken. Kineserna kanske också vill använda Nordostpassagen om det brakar loss i Mellanöstern och Suezkanalen stängs, ett inte helt osannolikt scenarium.
        Vad som blir för dyrt avgör konsumenterna, om de ges möjlighet att välja. Min åsikt är att kinesisk import med avsikt har kort livslängd, och att dyrare västerländska produkter fungerar under betydligt längre tid.
        Jag kan räkna upp hundratals exempel om så behövs.

  4. Stefan Eriksson skriver:

    Jag tror (för jag vet verkligen inte) att ”Kineserna” har en starkt uttalad målsättning att skaffa sig kontroll och inflytande över framtida handel/utvinning/transporter av framförallt råvaror för produktion av teknologi som vi ännu inte sett i dagens ljus.
    För att säkert och tillförlitligt kunna transportera råvaror (likt jordartsmetaller) från Afrika till förädling på ”hemmaplan”, är ju en ”stödpunkt” för ”maktmedel” inte alls illa att ha tillgång till i Indiska oceanen.
    Kina eftersträvar förmodar jag, ett likartat nät av intressezoner som USA har tillgång till.
    (Ännu så länge kanske jag skall tillägga)

Kommentera