Skit i traditionerna!

Jag delar DO:s uppfattning att det mest är atesiter som känner sig kränkta av att tvingas delta i religiösa ceremonier.

Jag har hela livet varit ateist, sedan första besöket i söndagsskolan. Under min skoltid förekom, beroende på vilken skola jag gick i vid tillfället, skolavslutning i kyrkan eller i profan lokal. Jag kände mig alltid illa till mods i kyrkan. Anledningen var det hyckleri som jag tvingades utföra/delta i.
Det är alltså inte svensk tradition med avslutning i kyrkan. Det är möjligen en ganska spridd lokal tradition.
Problemet är mycket djupare än avslutning i kyrkan. Det handlar om demokrati och förnuft som medel för medborgarnas frihet, i kamp mot hierarkier och vidskepelse.
Vår kung lär enligt uppgift fortfarande vara tvungen att bekänna sig till den äldre variant av svensk kyrkoordning där han sägs vara konung av Guds nåde. Det är alldeles uppenbart att en sådan ordning strider mot vårt moderna sekulära samhällsskick.
Det finns gott om personer som vill se religion spela en större roll i det civila samhället. En möjlighet att bakvägen komma in i beslutsposition vid sidan om de demokratiska vägarna. Detta måste motarbetas.
Påven vill (enligt ett nyligen uttalat yttrande) att FN ska anamma kyrkans världsbild och arbetssätt.
Många ortodoxa kristna har vädrat morgonluft (mer makt) i östra Europa efter Sovjets fall.
Muslimer ser en möjlighet att öka sin makt i konfrontation med västerländsk demokrati.
I Asien vill religiösa grupper öka sin makt i förhållande till väst eller inhemska regimer.
Alla ser de religionen som hävstång för att öka sin gen makt. Sällan eller aldrig bejakar de demokrati.
Religionen är tillräckligt privilegierad i Sverige. Ateism och sekulär samhällsorganisation är ständigt hotat av förment välvillig religion. De hänvisar gärna till tradition, men glömmer att tala om att den traditionen i huvudsak innebär icke-demokrati. Utveckling måste med logisk nödvändighet innebära att man bryter med traditioner.
Universiteten får pengar för prästutbildning och studier i kristendom och andra religioner. Filosofi och samhällsvetenskap får inte motsvarande dedicerade pengar till ateistisk forskning. Kanske är det dags för DO att påpeka detta och initiera någon utredning om hur demokrati och ateism hänger ihop. Kanske viktigast av allt, hur vi kan utveckla den demokrati som med endast hundra år på nacken gått i stå. Denna stagnation har erhållit benägen assistans från religionerna.

This entry was posted in Frihet, äldre text and tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.