Sedan flera år, efter en tragisk olycka med en polis som på sin fritid körde en buss med föreningsmedlemmar och kraschade i Norge, har det varit krav på ytterligare behörighet utöver körkort D för att köra längre än fem mil från hemorten. Det var det första avsteget från att körkort betyder rätt att framföra fordon med den behörighet som anges i körkortet. Då hade systemet med bokstäverna ABCDE i körkortet, istället för motorcykel, bil, taxi och yrkestrafik(buss och lastbil) funnits i cirka tio år.
Därefter infördes att man måste ha läkarintg för att få sitt yrkeskörkort förnyat sedan man fyllt 40 år. Till yrkesbehörighet, också kallat högre behörighet, räknas Taxi, C, CE, D, DE, men inte B och BE.
För ett år sedan lyckades lobbyverksamheten från såväl lastbilstillverkare, åkeribransch och fack få till stånd en gemensam EU-regel att alla yrkeschaufförer måste vidareutbildas vart femte år. Det var det så kallade yrkeskompetensbeviset, YKB som blev krav, utöver rätt körkort.
För en del år sedan började en del personer med körkort BE, alltså att innehavaren får köra personbil eller lätt lastbil med tillkopplat släp på sådant sätt fordonskombinationens totalvikt överstiger 3500kg köra lite tyngre laster på detta sätt. Det fanns en liten marknad för kombinationen lätt lastbil med trailer som kan ta enhetslaster som annars skulle kräva lastbil. Det medförde att en liten konkurrens med åkeribranschen. Framför allt var det privatpersoner som skötte sina egna tyngre transporter utan att anlita åkare. I korporativismens Sverige kunde detta naturligtvis inte fortgå. Medborgare som på egen hand löser sina egna problem, kan helt enkelt inte tillåtas, inte ens om det är lagligt. Kanske i synnerhet om det sker helt lagligt.
Så därför beslutades att man med körkort BE inte skulle få köra längre än fem mil från hemorten med tungt släp. Trots att att det är just det körkort BE är till för. Alltså samma förändring som infördes för buss på 80-talet. Nu krävdes också färdskrivare och körjournal och naturligtvis att körtidsreglerna följdes till punkt och pricka.
Denna förändring medförde dock en del oförutsedda konsekvenser. En helt vanlig personbil som används av en förare med BE-behörighet för att köra tungt släp, och därför utrsutats med färdskrivare kan bli olaglig att köra för en vanlig bilist med B-körkort. Ett annat är de helt vanliga privata transporterna av hästar eller husvagnar, som alldeles avgjort är privata transporter, görs omöjliga med de nya kraven.
Därför kommer man från och med 1 januari 2013 att få köra bil och släp med en totalvikt upp till 4250 kg med körkort B. Somliga har börjat kalla det Be.
Men byråkraterna kan väl knappast nöja sig med det, för vad ska man göra med BE då? BE och B blir ju lite för lika. Kommer BE att bli ett yrkeskörkort som kräver YKB vart femte år och läkarundersökning vart tionde? På något vis måste man ju hitta på ett sätt djävlas med folk, öka byråkratin, krångla till livet och motivera byråkraternas existens.
Under alla dessa år som branschen lobbat för strängare tolkning av körkortslagen och tydligare professionalisering, har samma bransch högljutt oroat sig för att den ökande bristen på yrkesförare när 40- och 50-talister går i pension. Politikerna har fogligt traskat patrull, utan att inse vilka problem de skapar för såväl arbetsmarknad som enskilda körkortshavare. Inte heller kan man visa på bättre trafiksäkerhet eller andra allmännyttiga effekter.