April 2012

När politikerna i Västra Götalandsregionen till slut får tummen ur och begär en upprustning av E20 på sträckan Alingsås – Laxå till minst 2+2 väg, för att öka både kapaciteten och säkerheten, då svarar Trafikverket att de endast kan tänka sig 2+1. Det innebär som alla förstår en viss säkerhetsförbättring, men samtidigt en avsevärd kapacitetssänkning. Nog är det så nära ett goddag, yxskaft! man kan komma.
Att den högsta myndigheten med ansvar för vägar och transporter tar så lätt på frågan om kapaciteten på Europavägen mellan rikets två största städer är en skandal.

Vilket underbart presidentval de har i Frankrike. Antingen återvälja stroppen Sarkozy eller socialisten Hollande, som vill inför grekisk ekonomi och strunta i EU.s budgetregler, sänka pensionsåldern och öka skatteutgifterna. Arma folk!

Birger Schlaug anser att den nya försvarministern är olämplig för jobbet, för att hon som före detta yreksmilitär är för insyltad i det hon ska styra över. Vad bra! Då kan vi avskeda alla tjänstemän på länsstyrelserna som är miljöinspektörer, djurskyddsinpektörer med mera, om de samtidigt är medlemmar i SNF, Rovdjursföreningen etc.

Västra Götalands regionstyrelse har beslutat att begära av regeringen att få 2+1 väg på E20 från Vårgårda till Finnerödja. Det är ingen hemlighet att 2+1 är en trafikbegränsande konstruktion, med viss säkerhetshöjande effekt. Alternativet 2+2 ger samma säkerhet men högre framkomlighet. I majoriteten ingår mp, som inte alls vill ha någon biltrafik. Oppositionen, som är borgerlig vill att man ska begära 2+2 och eventuellt förhandla från den utgångspunkten.

Det blir inget förbud mot mobilsamtal och sms vid bilkörning. Ett av argumenten som utredaren ger för att avstå från lagstiftning är att det ändå är meningslöst att övervaka och lagföra. Att vara trafikant är i slutänden på trafikantens eget ansvar. Det var en korrekt slutsats och ett bra beslut. Men varför har vi då hastighetsgränser och hastighetskameror?

I Sverige är urbaniseringen tre gånger snabbare än EU-snittet. Visserligen är stora städer (och kanske snabb urbanisering) i flera av dessa länder redan historia, ändå måste man fråga sig vad som är fel på svensk politik och samhällsstruktur. Kan det ha att göra med att landsbygdsbefolkningen mer eller mindre är satt under förmyndare, inte betrodd att sköta sitt, sköta sin egendom på sina villkor? Allt ska detaljregleras från regioncentra av byråkrater.

Jag kan inte se att sänkta ungdomslöner skulle ge en bättre väg in i arbetslivet för ungdomar. Risken är stor att de åker ut när deras tillfälliga anställningar löper ut och de blivit för gamla för att betalas med den lägre lönen. Är det bättre att de blir arbetslösa när de skaffat bostad och kanske familj?
Nej, jag kan inte låta bli att upprepa mitt krav på att facket inte ska få monopolisera behörigheterna till jobben. Det är det som gör det svårt för ungdomar att få komma in och prova på, samt visa vad de kan. Både arbetsgivare och arbetslösa i alla åldrar förlorar på denna monopolstälning som ges via kollektivavtal, blockadrätt med mera.

I västsverige har olika kollektivtrafikorperatörer konkurrerat med skattemedel tills de inte orkar längre. SJ lägger därför ner snabbtågen på sträckan Göteborg – Malmö. De hävdar att kommuner och regioner köpt upp för många avgångar så att det inte finns resenärer till alla tåg. Därför blir det inte lönsamt att köra snabbtåg. Ordförande i VGR Kollektivtrafiknämnd tillbakavisar kritiken och tycker att det ska vara mer tåg. Gissa om hon är miljöpartist?

Jag har sedan länge haft i minnet att ca 1500 patienter varje år avlider i vården, till följd av brister i vården. Jag har alltid ifrågasatt varför inte det väcker lika mycket uppmärksamhet som de trafikdödade 300-400. Nu avslöjar den demonstrerande sjukvårdspersonalen att den verkliga siffran är 3000 dödade av vården varje år. Vad ska man säga? Det borde ju väcka ett ramaskri! Samtidigt avslöjas också att man äntligen fått upp ögonen för att journalföringen är allt för bristfällig för att ens motsvara kraven på patientsäkerhet. Då ska vi inte tala om hur dåligt journalerna svarar mot de krav som gäller vid försäkringsärende. De fungerar alltså inte som de ska, varken ur hälsoperspektiv eller ekonomiskt

Det här inlägget postades i Korta kommentarer och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.