Slaget mot privatbilismen trappas upp

Se bland annat gårdagens artikel om Bovverket.

I en artikel i SvD 8/2, endast pappersupplagan, får vi veta att i Stockholm står SL:s spårbundna kollektivtrafik, tunnelbanan undantagen, för flest dödsolyckor per resande. Det handlar om Rolsagsbanan, Saltsjöbanan, Tvärbanan, Nockebybanan och Lidingöbanan. Där har 20 personer omkommit och 176 kollisioner med bilar inträffat de senaste tio åren.

SL:s VD, Anders Lindström, hävdar att det finns för många privatbilister i staden. Han anser att de är ivägen för SL:s trafik och att SL inte har något ansvar för att sänka farten för att undvika olyckor. Vi bilister har i årtionden undervisats med pekpinnar, radar, laser och kameror för att hålla nere hastigheten. Men Lindström anser inte att det är någon skyldighet för SL. Tack, då kan väl vi bilister skicka den hälsningen till TRV!

I SVT Västnytt 12/2 får vi veta att Per Bergström, trafikstrateg på trafikkontoret i Göteborg, vill slänga ut bilarna från staden. Trängselskatt och dubbdäcksförbud är inte nog, bilister är ohyra i en modern stad. Man blir lite fundersam över vad de har för uppfattning om vad en stad är, vad som är dess primära funktion, vad som är dess demokratiska funktion. Men även vad de anser att en bil är och representerar i ett modernt samhälle.

Att de knappast har en susning om vilka återverkningar deras förslag har för vare sig bilberoende landsbygdsbor eller städernas varuförsörjning, framgår tydligt. Att de inte heller bryr sig hörs öronbedövande klart.

Den totalitära tanken att byråkrater ska styra medborgarna i varje rörelse, varje tanke, lurar som ett isberg under den topp som här kommit i dagen.

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.