Full gas spar liv

Full gas spar tid brukar de gasglada säga, med rätta. Nu finns det belägg även för rubriken på denna artikel. Carl-Ingemar Perstad (jodå, gamla Trafikmagasinet) fortsätter att blogga och vara trafikjournalist trots uppnådd pensionsålder. Nyligen, 13 juni, hade han en artikel i Alingsåskuriren där han berättar att man i USA går motsatt väg mot Sverige i trafiksäkerhetsarbetet. I USA höjer man hastighetsgränserna och tar bort övervakningskameror för hastighet och vid rödljus. Därigenom ökar säkerheten och olyckorna minskar. De är nu nere under 1949 års nivå. Är det ett budskap som stämmer med vad jag predikat i åratal? Kolla här, här, här, här och här.

Han skriver att de i vissa stater nu kan köra lagligt i 85 mph (137 kmh), men jag har kört på sträckor i Kalifornien som varit skyltade med 100 mph, alltså 161 kmh. Trots detta sjunker döds- och olyckstal. Danmark har samma erfarenhet som USA, fast lite blygsammare. Jag har skrivit om det här. Tyskland har fortfarande kvar fri fart på vissa sträckor av Autobahn, även om försäkringsbolagen försöker ändra på det.

I Sverige sänker vi hela tiden hastigheten och pratar nollvision. Det är en olycksalig blandning av Clas Tingvall och klimatalarmism. Sedan 1988 har politiken ensidigt gått ut på att sänka hastigheten, försämra framkomligheten och minska bilismen. Svenska politiker är så hjärntvättade av sina rådgivare och media att de inte kan förmås att tänka själva eller värdera vad som är rimligt och inte. Våra lagar ser ut därefter.

fartkameror

 

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 svar på Full gas spar liv

  1. Thomas skriver:

    Det värsta man hittat på är ju detta med alla jävla olika hastighetsbegränsningar.
    En del följer det strikt och smyger fram i sextio på raka fina vägar….
    En del kör så gott de tror, ty att veta vilken hastighete som gäller just där man är är ju en uppgift för en Nobelpristagare att hålla reda på….
    En del skiter i alltihop kör i nittio som förr…
    Och så har vi de som blivit förbannade och har all elektronik som finns för att hålla koll på ”fienden” och kör som faen….

    Och det smäller, och smäller som aldrig förr!

    Men det insåg man ju innan genomförandet av denna cirkus.
    Detta skulle skapa en sådan oro i trafiken att olyckor skulle ske bara av den anledningen.
    Naturligtvis borde man nöjt sig med att höja gränsen på motorväg och andra bra vägar…
    Till 130….
    Behållt 90, 70 och 50 som förr.
    Infört det amerikanska systemet med skolbussarna ( man får fasicken inte köra om en skolbuss som blinkar med skylten)
    Enkelt, ty då hade man stoppat de värsta olyckorma, ty just skolbussen blir då en riktig bromskloss som alla faktiskt skulle acceptera!
    Men, men , Sverige svenska byråkrater ha…

    • mats skriver:

      Dessutom motiveras de sänkta och variabla hastighetsgränserna ofta med bensinbesparing, men vad händer om man gasar och bromsar hela tiden? Förbrukningen höjs!
      Många av våra riksdagsledamöter saknar körkort. De har alltså noll praktisk erfarenhet av det de sitter och beslutar om å folkets vägnar.

      • Thomas skriver:

        Frågan är ju var, och vem som beslutade om dessa vansinnigheter..?
        Jag är ju inte alldeles säker på att det är i Riksdagen, ty där tas väl nge beslut alls numera…
        De resonerar ju bara om relationsproblem som den syjunta det är…
        (Alltså ingen militärjunta……)

  2. Gunnar Eklund skriver:

    Ett problem i trafikplanering är att ansvariga tycks inte förstå att det finns två motstridiga begrepp. ett: Enskild bils körtid över en sträcka två: Den aktuella vägens maximala trafikkapacitet. Med broms och reaktions sträckor och allt möjligt för högsta packningsgrad blir i det senare fallet optimal hastighet c:a 30. I första fallet ngt helt annat.

Kommentarer är stängda.