TV-serien Äkta människor belyser, förmodligen oavsiktligt i vissa fall, många intressanta frågor. En av dessa frågor är frågan om behörigheter. Vilka har behörigheten att vara en äkta människa, en äkta medborgare, en fri medborgare? Redan 2011 (egentligen tidigare, men här på Frihetsportalen blev det publicerat då) skrev jag en artikel med rubriken Utan risk – ingen chans. Den blir om och om igen besannad av de medmänniskor och de byråkrater som söker eliminera alla risker.
Ett exempel, idag ska allt vara CE-märkt, som om det gjorde handhavandet riskfritt. På sajten maskinisten.net finns en intressant tråd där man kan fråga dem som certifierar mekanisk utrustning vad som gäller för viss utrustning. Med det senaste direktivet, från EU naturligtvis, gäller att utrustning som kopplas samman till att fungera som en enhet gäller inte bara att delarna var för sig ska vara CE-märkta, även kombinationen ska vara det. På en direkt fråga från en av medlemmarna på forumet om vad som gäller för en jordbrukstraktor och tillkopplade redskap, kunde man ana att en liten djävul vaknade hos SMPs ombud. Traktorer har sedan 80 år en standardiserad 3-punktskoppling som gör att man kan koppla redskap av olika fabrikat till alla slags traktorer, också de av olika fabrikat. Det har fungerat väl och förenklat vardagen för alla lantbrukare.
Sedan 1996 ska jordbrukstraktorer och redskap vara CE-märkta, var för sig. Frågan gällde om de numera även måste vara certifierade för att få brukas tillsammans. Av svaret framgick att detta hade man på myndigheten förbisett. Här finns ju en enorm potential att skapa arbete för en kader av byråkrater. Att sådan provning skulle bli dyrare för såväl tillverkare, bönder och i slutänden konsumenter är inget som bekymrar en äkta byråkrat.
Det finns andra exempel som jag nämnt tidigare, yrkeskompetensbeviset för yrkesförare är ett sådant. Där har fack (med intresse av arbetskraftsmonpolisering) och delar av lastbilsindustrin gjort gemensam sak. För lastbilsindustrin handlar det om att man redan ser att den egna produkten är vad man på ekonomspråk kallar för mogen. Man kan förfina och utveckla nya finesser, men i grunden är lastbilen som transportlösning för gods färdigutvecklad. Det som återstår att tjäna pengar på är service. Att börja göra sämre lastbilar för att tjäna pengar på den servicen vore allt för uppenbart. Så man måste uppfinna ett behov av service för förarna, de behöver uppgradera sin kompetens från sådana som inte kör lastbil hela dagarna. Lastbilstillverkningen omstruktureras till att bli en service och utbildningsbransch.
Likadant är det med behörighet att bruka motorsåg. Vi är många som har fått någon grundläggande utbildning i att använda motorsåg och sedan brukat den efter behov och med förstånd. Men det räcker inte för byråkratin. Nu är vi omyndigförklarade. Vi behöver det nya motorsågskörkortet som finns i tre nivåer, beroende på vad man ska såga. Alla dessa behörigheter erhålls naturligtvis endast efter utbildning som kostar en vacker slant. Kännbara böter väntar den som ertappas utan rätt behörighet.
Lastbil får man inte köra utan utbildning och övning samt ett omfattande prov vid uppkörning. Sedan vidtar finslipning av färdigheterna i praktisk arbete. Likadant med hanterande av motorsåg. En handfull människor avlider vid trädfällning varje år, beklagligt men försumbart mot de 1500 som varje år dör i vården av vårdskador. Läkare och sjuksköterska har under lång tid varit licensyrken, men det tycks inte hjälpa. Det ropas numera på licensiering av lärare, förskolepersonal och allt man kan tänka sig. En arbetsmarknad med rörlighet motarbetas.
Vad det handlar om är att i det postindustriella samhället förväntas servicesamhället bli det nya som vi ska försörja oss på. Då gäller det för karriäristerna att uppfinna nya sätt att komma till toppen. Att utföra den aktuella servicen är då en dålig strategi. Det gäller att vara den som bestämmer på vilka villkor servicen får tillhandahållas. Snäppet lägre är att bli den som certiferar servicegivarna och ännu lägre hamnar de som tillhandahåller den utbildning som leder till certifiering.
Politikerna som beslutar om denna utveckling tror att de gör folket en tjänst som ökar deras säkerhet och gör det möjligt att leva ett helt liv utan att begripa ett dugg om vad som verkligen behövs för att leva och verka, och vad som bara är fördyrande påhitt. När det dessutom är i princip förbjudet att göra något, tillverka eller använda något som inte redan är godkänt blir det svårt att åstadkomma de innovationer som utvecklar vårt samhälle. I förhållande till vår omvärld stagnerar utvecklingen.
Suverän analys.
Indoktrinerade, skattefinansierade ”riksmurvlar” har mycket att lära på ”Frihetsportalen”!
Beskrivningen av ”postkulturens” degenererade ”karriärister” är väl det säkraste tecknet på undergång.
Kul…
Jag kollade litet hur kursmaterialet för motorsågskortet är…
Jag tyckte det fattades väsentliga bitar, som en beskrivning av rörelsemönstret när man kvistar ett liggande träd…
Märkligt.
Att röra sig rätt, ur säkerhetssynpunkt, måste vara det viktigaste för det sitter ju sedan i ”ryggmärgen”….
I samband men kravet på motorsågskörkort och röjsågskörkort, som f.ö. INTE behövs för ENSAMarbete på egen skog, så instiftades också en del andra märkligheter. Omedelbart krav på varselkläder i skogen. Krav på sågskyddsskor för röjsåg samt dessutom krav på sågskyddsbyxor för den revolutionerande midjeröjsågen/kedjeröjsågen (mer formellt Husqvarna 535 FBx).
Vad gäller varselkläder i skogen, så gällde alltså det kravet pang bom. Det fanns alltså ingen rimlig tid för tillverkarna av huggarkläder att ta fram nya kollektioner som uppfyller EN 471 och motorsågshandlarna satt plötsligt på ett lager med olagliga huggarkläder som ingen kund ville ha, efter som det inte hade klassning enligt EN471. Nödlösningen för många kunder blev varsel
EN 471 finns ju f.ö. i 3 olika klasser och arbetsmiljöverket har haft olika bud på vilken klass som har varit aktuell i skogen. Ett tag var det klass 2, men nu tycks det räcka med enbart EN 471.
Och ja, det måste vara EN 471-klassning (yrkesmässig användning). Den snarlika standaren EN 1150 (icke yrkesmässig användning) är således otillåtet och kan leda till en bot på 10 000 kr.
Kravet på sågskyddsstövlar/kängor vid användning av röjsåg kan ju låta klokt, men tänker man efter lite grann, så blir kravet rätt löjeväckande. Anledningen är den höga klinghastigheten. En röjsåg med en 225 mm klinga roterar ca 11000 varv/minut på obelastad maxfart. Det motsvarar då 0,225 x 3,14 x 11000 / 60 = 129,525 m/s. Denna hastighet ska då jämföras med de värsta motorsågstövlarna (+ Meindl timberking) som är klassade till endast 28 m/s (klass 3). För att stoppa röjsågsklingan, så skulle stövlarna behöva ha sågklass 29!
När det gäller den s.k. midjeröjsågen/kedjeröjsågen (Husqvarna 535 FBx) så är det i princip omöjligt att såga sig i benet med den. Jag har testat (med avstängd motor), men inte lyckats. Inte ens när man ramlar går det, vilket framgår ca 1,15 in i filmen http://www.youtube.com/watch?v=97o1jyuU74I
Att jobba fysiskt i huggarbyxor under längre tid funkar förvisso rätt ok så här års, men knappast under den varma sommaren då diverse blogsugande flygfän frodas. Det är ju under sommaren, som den huvudsakliga röjningen utförs.
Jag har sett myndigheten (Arbetsmiljöverket) göra en annan tolkning än du. Enligt uttalande i somras ansåg personen att de stoppat alla obehöriga i skogen. Det var endast enstaka husägare som kapar en mindre mängd ved som skulle kunna komma undan certifieringskravet.
Jag undrar om din eller myndighetens tolkning får företräde vid en domstolsprövning?
Naturligtvis håller jag med dig, myndigheten ska inte kunna införa dylika bestämmelser. Den personliga friheten och integriteten ska vara ”off limits” för myndigheten.
Apropå körkort och YKB så har Trafikverket sett till att öka inkomsterna genom att frångå språket som alla skolor använder sig av när eleverna tränar framför datorn.
Provformuleringen är så full av byråkratsvenska och juridiska termer att eleverna blir förvirrade, helt i onödan. De flesta skall inte bli trafikforskare eller trafikjurister, de vill bara få behörighet att framföra ett fordon.
Jag tycker det är ok att myndigheter kräver huggarbyxor, sågskyddsstövlar/kängor m.m. för motorsågsanvändning. Men det ska naturligtvis vara relevanta krav, där dagens skyddsutrustning ger fullgott skydd.
Med pang-bom-kravet på varselkläder, samt kravet på skyddskängor och i förekommande fall även skyddsbyxor vid röjning, så skämmer dock arbetsmiljöverket ut sig.
Kan f.ö. tillägga att Sverige är det enda EU-land som kräver varselkläder i skogen, åtminstone enligt Pfanner.
/Niklas
/Niklas