Efter EU-valet tidigare i år har lobbyisterna spottat upp sig för att få gehör för sina önskemål hos de nya parlamentarikerna.Vägtransporter och maskiner är måltavlor. Nästan 75% av Europas godstransporter sker på landsväg, knappt 20% på järnväg och knappt 7% på vattenvägar. Lobbisterna för järnväg och vattenvägar vill naturligtvis tvinga fram en annan ordning, liksom klimatalarmisterna.
Fullständigt lögnaktigt påstår de att vägtrafiken inte betalar sin del av de verkliga kostnaderna, framför allt det som kallas externaliteter. Få se nu, vägtrafiken betalar höga fordonsskatter, höga bränsleskatter, biltullar etc. Dessa avgifter uppgår till långt högre belopp än nyanläggning, reparation och underhåll av vägarna kostar. Järnvägen och vattenvägarna däremot är mestadels starkt subventionerade. På vilket sätt är det starkt orättvist mot dem?
Ett av de stora problemen med vatten och spårbunden trafik är att det varken börjar eller slutar där godsets resa börjar och slutar. Transporten måste på något sätt skarvas med ett annat transportmedel, vägtransport. Spår och vatten är helt enkelt inte tillräckligt konkurrenskraftiga.
Nu är visserligen klimathotet från koldioxiden en bluff, men om det vore sant skulle det ändå inte bli särskilt mycket bättre med spår och vatten. I Sverige drivs kanske 80% tågen med petroelumfri el. Så är det inte på kontinenten och i England. Därf inns fortfarande reguljära tåg som drivs av ånglok och annan trafik körs med dieselmotorlok. Min uppskattning är att högst hälften av tågtrafiken drivs med koldioxidfri elektricitet. Sjötransporterna går undantagslöst med koldioxidutsläpp från drivkällan.
Men är man klimathotstroende så är man. Förnuft tillåts inte ta plats i resonemangen. Är man kollektivist så är man. Då ska all trafik centraldirigeras. Varifrån har folk fått den märkliga idén att de själva skulle få bestämma över sitt resande?
Att järnväg och sjöfart inte använder lika rena förbränningsmotorer erkänner samma klimatlobbister när de lobbar för hårdare krav på lantbruks- och entreprenadmaskiner. Dessa har precis börjat lev upp till steg fyra i rening, medan lastbilarna redan är på steg sex, något som jag berättat om tidigare.
Alarmisternas bekymmer med dessa maskiner är just nu att politikerna inte är ense om att gå snabbare fram. Man kan inte göra alla nöjda samtidigt, men som alarmist är det ju synd att inte klaga.
När kommer eltraktorn? Den borde ju vara ett minst lika stort hot mot vår försörjning som ”ekologiskt” jordbruk.
Den kom för 90 år sedan, men slog aldrig http://www.lantbruk.com/lantbruk/kurts-traktor-gar-med-strommen
En del gillar ju att krångla till det. I en annan tid, den dag då inga andra alternativ finns är det ju naturligtvis en förenkling av jordbrukssysslorna att ha en eldriven traktor, trots kabeln.