Frihetens symbol fängslas

Från första november i år träder en ny EU-förordning i kraft. Efter det får inga nya bilar säljas som inte har däcktrycksövervakning på alla hjul. Dock finns nationella undantag och olika konstruktionslösningar som inte med säkerhet fungerar tillsammans. Att det blir dyrare för bilägare i inköp och vid däckbyte står redan klart.

Bilprovning kommer på grund av de olika standarderna inte att kontrollera att utrustningen fungerar de närmaste åren. När de väl börjar kanske så många fel inträffat på utrustningen att det blir dyra reparationer.

Det hela är naturligtvis ett sätt för politiker att visa att de bryr sig om folks säkerhet, att de bryr sig om miljön etc. Men som vanligt är det någon som uppfunnit något och nu vill ha hjälp av lagstiftarna att tvinga marknaden att köpa deras produkt. Detta blir allt vanligare på alla möjliga områden. Åter igen ett exempel på en begäran om lagstiftad förtjänst.

Just bilar och bilism är särskilt hårt ansatt av säkerhetsprodukter som tvingas på marknaden. Det är snart omöjligt att äga en bil, för alla säkerhetsprylar har dålig tålighet mot användning och är dyra att laga. Bilen anses osäker och kan få körförbud om inte rätt lampa är släckt. I andra fall kan bilens dator vägra starta bilen. Friheten, förarens intresse, kunskap och egna ansvar fråntas oss. Naturligtvis i godhetens namn.

 

Propagandahysteri

Tidningen Lätta Transporter har gjort ett test där man låtit en rutinerad snålkörare och instruktör ”tävla” mot en medelbilist om hur mycket bränsle man kan spara med en extrem körstil. För en 1500 kilos Peugeot blev det knappt en krona per mil.

Men då ska man sitta på spänn och vakta på allt hela tiden. Det kan vara värt 1500 kr för normalbilisten att slappna av och njuta av färden också. Det har faktiskt gått hysteri i denna propaganda för sänkt förbrukning med alla medel. Det är väl til syvende og sidst upp till var och en som betalar för sin egen soppa hur mycket det får kosta?

Det här inlägget postades i Korta kommentarer, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 svar på Frihetens symbol fängslas

  1. Jan Suhr skriver:

    Det är därför man ska köra med äldre bilar och slippa alla dessa galenskaper. Blir dom tillräckligt gamla (30 år) slipper man dessutom vägskatten.

    Snart slipper man ju även köra bilen själv, vad är det för nöje med det. Då kan man ju lika gärna ta bussen.

    • mats skriver:

      Jag tror många svenskar har gjort samma reflektion. Därmed kommer som ett brev på Posten (den gamla) politiska krav på att vi ska sluta köra gamla bilar och köpa nya som är snabbt självförstörande. För att hålla BNP uppe och för att politikerna ska få känna sig nyttiga.

      • Åke Sundström skriver:

        Återigen, vem förvånas? EU:s dårskaper är ju legio, medan energisparpropagandan är en produkt av klimatnojan och det nya hållbarhetshyckleriet. Omfamnat t o m av många börsbolag. Okunnigt och ohederligt, men gångbart som billig PR inför en indoktrinerad och nedsövd publik.

        Ett annat exempel är dessa hiskliga gröna containrar som förfular stadsmiljön och där vi uppmanas att deponera skrymmande plast och kartong, trots att en avsutten chef för Naturvårdsverket tydligt bevisade, för många år sedan, att det är klart bättre för miljön att elda upp dessa sopor tillsammans med övrigt hushållsavfall. Inga politiker brydde sig den gången och ännu färre bryr sig idag.

        Och i kväll förkunnar statstelevisionen att begagnad matolja skall testas som flygbensin. Heliga enfald! Men en logisk uppföljning av Maria Wetterstrands skamlösa rekommendation att omvandla majs till etanol och bilbränsle. Behöver det sägas att hennes efterträdare driver samma miljöfientliga linje?

        • mats skriver:

          Du och allt fler genomskådar att politikerna inte längre anstränger sig för att leverera bra politik, de nöjer sig med att till synes göra gott. I verkligheten blir resultatet för det mesta det motsatta.

  2. Per skriver:

    Däcktrycksövervakning, till vilken nytta?

    Ja, folk är dåliga på att kontrollera däcktrycket i sina däck, -det gör ju verkstaden vid däckbyte 2ggr per år. Men vad folk är ännu sämre på och är långt viktigare och farligare är att ha bra däck. Vad spelar rätt eller fel däcktryck för roll om däcket är så dåligt eller gammalt att det i sig utgör en trafikfara?

    Det finns bilar i trafik idag som vintertid kör med däck anpassade för afrikanska vägar, det står ju MS på däcksidan vilket är gott nog för bilägaren, om MS står för MUD & SAND eller MUD & SNOW bryr sig ingen i, varken bilägare, polis, bilprovning eller ansvariga myndigheter.

    Och vinterdäck är vinterdäck bara mönsterdjupet är minst 3mm, om dubben är borta sedan 10år spelar ingen roll, däcket är godkänt för vinterkörning.

    Veteranbilar ( 30år eller äldre ) behöver inte ens vinterdäck vintertid, så ägaren av en -85ans Volvo 240 slipper både skatt och vinterdäckskrav efter årsskiftet.

    Även om alla fordon har rätt däcktryck, hur mycket energi sparas genom denna nya lag jämfört med det slit&släng system som råder på bilmarknaden idag? En ny bils totala miljöpåverkan över sin livslängd är någonstans runt 30% redan vid försäljningsdagen, sedan skrotas bilen vid ca, 11,5år i snitt. Hur mycket miljöpåverkan orsakar egentligen allt prat om bränsleförbrukning mm om folk som kör få mil med en välskött äldre bil luras att köpa en ny bränslesnålare bil?

    Och vilka kommer att få stå för alla förstörda däcktryckssensorer vid däckbyten, kunden eller däckfirman? Hur ska sensorerna återvinnas, kommer de att återvinnas eller gå i de vanliga soporna?

  3. Gunnar Strandell skriver:

    Mats!
    Jag tror att du är överdrivet pessimistisk när det gäller funktionssäkerheten hos däckstrycksövervakningen. Den är en del i bromssystemet, där ABS-givarna står för signalen.

    Jag har fått höra två olika förklaringar från människor som jobbat med utveckling av bromssystem.
    1. Givarna detekterar små skillnader i rullomkrets som uppstår när trycket sjunker.
    2. Givarna detekterar ”sången” hos däcken och reagerar på förändringar.
    Eventuellt gäller båda förklaringarna beroende på vilket bromssystem bilen har.

    Systemet har funnits på de fyra senaste bilarna jag kört. På ca 180.000 km har jag fått två falska larm och ett äkta, då jag körde på en fotangel där polisen kvällen före hade jagat bilburna ungdomar. Tidigare,när jag kollat lufttrycket själv, hade jag fler problem på grund av att någon ventil inte blev tät efter kontrollen.

    Vid däcksbyte har jag tidigare fått trycka på en knapp för att systemet skulle lära sig hur de nya däcken uppträder, men på bilen jag har nu behövs det tydligen inte, för knappen saknas.

    Ökad säkerhet och lägre bränsleförbrukning till extrakostnaden för att några programmerat och testat under något år tycker jag är en bra affär.

    Till sist tycker jag nog att båtar det senaste decenniet drabbats av fler och dyrare påbud än bilar. Och här kanske t.o.m. får medhåll av miljöministern. 😉

    • mats skriver:

      Det finns som sagt olika system och så där enkelt fungerar inte det tio år gamla system som sitter i min bil. Sensorn sitter på insidan fälgen, inte i ABS-sensorn, och kommunicerar med bilens dator. Det finns minst ett tjugotal sensorer vilkas input datorn reagerar på och optimerar bilen utifrån en tänkt (den som programmerade datorn) situation. Det är inte alltid det stämmer med verkligheten.
      Fel på en enda sensor, men vilken talar inte datorn om, kan ge responser som är direkt kontraproduktiva mot den för tillfället rimligaste eller önskvärda responsen.

      Båtar håller jag inte alls koll på längre. För drygt 15 år sedan hade bekymmer, arbete och ansvar för länge sedan överstigit glädje och nöje med båtliv. En radikal omsvängning, eller kanske bara mognad.

Kommentarer är stängda.