Klimathotarna brukar ta för givet att oljebolagen och biltillverkarna är storföretag som gör allt de kan för att hindra den enligt alarmisterna nödvändiga omställningen från fossil energi för att minska koldioxidutsläppen och rädda klimatet. Verkligheten är naturligtvis den rakt motsatta.
Bensinsorten grön 95 innehöll från början 5% etanol. Det var tänkt att den skulle ersättas av E10 som innehåller 10% etanol, men protester från folk som förstår sig på motorer varnade för att en stor del av fordonsflottans motorer inte skulle tåla så mycket etanol fick beslutets verkställighet fördröjt. I synnerhet packningar, membran och andra delar som kommer i direkt kontakt med bränslet är det som tar skada. Grön 95 ska nu innehålla minst 5% etanol och får innehålla upp till 10%.
Vid 5% inblandning av etanol i bensinen sänks energiinnehållet med 894/910≈2%. det vill säga att bilisten förlorar 28 öre per liter i kortare körsträcka på grund av minskad effektivitet i bränslet.
Desutom har oljebolagen redan tjänat en hacka på inblandningen av etanol. Priserna på de både vätskorna varierar visserligen, men när jag kollade detta den 22 juli kostade etanolen 1500$ för en given volym och bensin 1900$ för samma volym. Det vill säga att de 5% etanol som är inblandat är ≈ 25% billigare än bensinen, på grund av subventioner med skattepengar. Det ger ytterligare 7 öre i vinst per liter vid 5% inblandning. Sammanlagt 35 öre per liter. Vid 10% inblanding ger det 70 öre i vinst. Jo, jag tycker man ska räkna så, för staten håller uppe priserna för att försöka minska efterfrågan. Statoil, Shell och andra älskar detta. Den olja de har kvar i marken kan de ju dessutom sälja dyrt senare.
Situationen är motsvarande för diesel, men jag har inte fått fram något världsmarknadspris det biologiska dieselbränslet FAME. Så jag har inte kunnat göra samma jämförelse. Här nedan redovisar jag några värden på bränslena, uppgifter som jag hämtat från SPBI (Svenska Petroleum & Biodrivmedelsinstitutet). Bara det faktum att petroleumbranschen återfinns under samma paraply som bidodrivmedelsbranschen borde få varningsklockor att ringa. Notera att SPBI i sin tabell anger att etanol och FAME släpper ut noll (0) koldioxid vid förbränning. I verkligheten släpper de ut precis lika mycket som petroleumbränslena. För det är just kolatomernas reaktion med syre ger den förbränning vilken ger den energi vi tar ut i form av kraft. Atom för atom, kW för kW, ger det exakt lika mycket koldioxid till luften. Detta erkänner SPBI i en halvkväden fotnot till tabellen.
Etanol, densitet 0,79, energi 5900 kWh/m3
Bensin, densitet 0,75, 9100 kWh/m3
Grön 95, densitet 0,752, 8940 kWh/m3
Diesel MK1, 0,815, 9800 kWh/m3
FAME 0,884, 9150 kWh/m3
Diesel MK1/FAME 5%, 0,818, 9770 KWh/m3
Biltillverkarna är också jätteglada. För de får ju sälja nya bilar, propsa på att folk ska skrota sina fungerande bilar för att istället köpa nya. Allt med stöd och påtryckningar från staten. Dessa företag är kapitalister, de vill tjäna pengar och ha så stor marknadsandel som möjligt. Om någon konkurrent inte klarar av racet blir det större kaka kvar till de som orkar. Jo, de som klarar utvecklingstakten utövar faktiskt påtryckningar för att staten ska skärpa kraven. Dit hör exempelvis en av världens bästa motortillverkare, Scania.
Klimathotet har, jag höll nästan på säga i vanlig ordning, lurat vänsterfolket att tro att storkapitalet är emot symbolåtgärderna för att rädda klimatet. Inget kan vara mer fel. Storkapitalet är lugna i sin vetskap om att ingen är bättre än de på att tjäna pengar, oavsett vilka affärer det gäller. Så de ser gärna dumma åtgärder beslutade av staten. Den andra storspelaren som alltid klarar sig undan med dumma beslut är politiken. Politikernas och staternas skatteväsende finner alltid sätt att nyttja desinformation och vansinniga beslut till att dra in sköna skattepengar och öka sin egen makt över medborgarna. De som alltid, alltid och varje gång tvingas betala hela kalaset är de fattiga och vanligt folk som inte kan skicka de ökade kostnaderna vidare till nästa dumbom.
Det är ingen slump att det svenska Hagainitiativet består av storkapital och offentliga verksamheter som vill slå mynt av klimathotet genom att stödja meningslösa förslag som de kan använda till att marknadsföra sin egen godhet med och tjäna pengar i processen. Medlemmarna i Hagainitiativet är McDonalds, HK Scan, Folksam, Sveaskog, Green Cargo, Lantmännen, Statoil, Löfbergs Lila, Vasakronan, Stena Recycling, Fortum, JM Bygg, Coca Cola, och Axfood.
Så vilka är det som är skattmasens, storkapitalet och oljebolagens lakejer, vilka får hurlöst mycket pengar för att ljuga världens folk rakt i ansiktet om hur världen hotas av en katastrofal klimatförändring? Är det de som säger att det inte finns några vetenskapliga fakta som tyder på att koldioxid är något bekymmer, eller det de som varnar och larmar om Jordens undergång om inte de får diktera över hela mänskligheten?