Skapad brist

Veckan som gick larmade TV om att en mängd behöriga lärare snart pensioneras. Det finns inte behöriga/legitimerade lärare som fyller på. Rekryteringen har varit allt för dålig. Värst är tydligen situationen för speciallärare. Utbildningen i grundskola och gymnasium kommer att försämras, på medellång och lång sikt kommer det att vara till men för riket, med reservation för att licens inte garanterar kvalitet.

Jag har tidigare skrivit om licensieringsraseriet, denna lärarbrist kommer att vara en del av dessa nackdelar. När jag besökte en transport- och entreprenadmässa i Örebro nyligen uttryckte utbildare där att det kommer att bli problem att besätta tjänsterna när 40- och 50-talister lämnar branschen, eller utestängs för att de inte förnyar behörigheter.

I senaste numret av Scanias kundtidning MIL, har de intervjuat Transportstyrelsens Ted Montaigne. Han hävdar att om ett år kan det finnas 24000 bussförare och 125000 lastbilsförare som förlorat sin behörighet i Sverige. Det är EU-direktivet om YKB som spökar. Numera måste alla yrkeschaufförer kontinuerligt förnya sin behörighet. Nej, inte att köra lastbil, bara att göra det yrkesmässigt.

Att hålla igång behörigheten kostar cirka 5000 kr + moms varje år. De som är fast anställda får denna utbildning betald av sin arbetsgivare. Men alla som kör då och då, rycker in som extraförare vid behov, har inga garantier för att få sina YKB-kurser betalda. Med gällande skatteregler, att man inte får göra avdrag för nödvändig utbildning (eftersom kollektivatalet säger att arbetsgivaren ska göra det), gör att få kommer att upprätthålla sin behörighet med privata medel. I många fall är det mycket kunniga chaufförer som knuffas ut från marknaden och ställer transportbranschen utan flexibilitet att möta arbetstoppar.

Scania, som varit med och lobbat för YKB i Bryssel har ett förslag till lösning. Låt Scania sköta din utbildning. Men inte ens detta jätteföretag, som planerat för att möta behovet av YKB-utbildning kan klara alla, enligt deras utbildare Jörgen Magnusson.

Det här inlägget postades i Frihet, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Skapad brist

  1. Stefan Eriksson skriver:

    Ytterligare ett exempel på en sten om foten för de som har att konkurera inom transportsektorn.
    Det finns säkert en ”obildad” i omgivningen till EU som kan utföra tjänsten så mycket billigare.
    Då kan vi sedan stoltsera med att vi har minsann utbildade arbetslösa chaufförer.

  2. Tege Tornvall skriver:

    Byråkrater vid skrivbord utan kontakt med verkligheten!

  3. Du vet vem skriver:

    Jag begriper inte varför det finns ens. ADR är en sak men alla kör ju inte farligt gods. Lastsäkring och körtider ingick ju förr i själva körkortsutbildningen.Sen är det ju vansinne att måste förnya det när det gäller aktiva chaufförer. Låt gå för en repetitionskurs om man varit helt borta från branschen i säg 8 år men de som rycker in med jämna mellanrum behöver det ju inte för att inte tala om de som kör kontinuerligt på heltid. Varför skall de sitta på en skolbänk för att lära sig något de sysslar med varje dag?

    • mats skriver:

      Det enkla svaret kan delas upp i två delar. Den ena är att byråkrater och utbildare ska ha något att syssla med, få inkomst och berättigande helt enkelt.
      Det andra är att många privattrafikanter av alla slag är rädda för lastbilar. De är ju stora och ser farliga ut. Då kan politikerna visa handlingskraft och säga att de har gjort något för en tryggare trafikmiljö.
      I ett lite mer komplicerat svar kan ma peka på att när exempelvis Scania verkar för detta är det för att de inte längre säljer bara lastbilar. De säljer en lastbil med service, utbildning och annan kringverksamhet. Det är där de enkla pengarna finns och kunden blir mer beroende av sin lastbilsleverantör. Som exempel.

Kommentarer inaktiverade.