Biobränsle förstör

Tror du att biobränslen är koldioxidneutrala? Då är det dags att tänka om! Nu har till och med gröna lobbygrupper börjat inse sanningen. Transport & Miljö (T&E) har släppt en rapport som visar att koldioxideffekten kan vara tre gånger högre för biobränslet. Skräckexemplet är palmolja. I genomsnitt är biodiesel 1,8 gånger ”värre” än petroleumdiesel. För etanol är värdena lite bättre.

När man hör ordet palmolja kommer man naturligtvis genast att tänka på SNFs kamp mot palmolja. Mycket riktigt, de är en av de svenska organisationer som ingår i T&E. Totalt är det 50 organisationer i 27 europeiska länder som ingår.

Gemensamt för dessa organisationer är att de inte vill se några bilar alls. Så först får man politikerna att satsa på biobränsle och lova att aldrig gå tillbaka till petroleumbränsle. Sedan klipper man till med att biobränslena är ännu värre, alltså måste bilarna bort. Politikerna har satt sig själva i en kniptång.

Producentorganisationen European Biodiesel Board avfärdar naturligtvis rapporten som otillförlitlig. De har också låtit sig lura av de gröna. Men ingen borde bli förvånad.

Samtidigt babblar Mattias Goldmann på om att vi behöver mer biobränsle. Han är VD för Fores, miljöpartiets tankesmedja. Tidigare var han riksdagskoordinator för MP och informatör för Gröna Bilister.

Det här inlägget postades i Klimatbluffen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Biobränsle förstör

  1. Göran skriver:

    Hur mycket energi går det åt för att producera – säg – en liter biobränsle? Överträffar denna liter biobränsle i energi den mängd energi som gick åt att producera den. Kort kan man säga. Om man använder biobränsle för att producera biobränsle kommer det då att ge ett överskott av energi?

    För förhållandet olja är det ungefär 10 gånger mer energi än vad som går åt för att producera den.

    • Stefan Eriksson skriver:

      Göran!
      Energin är konstant, vad vi kan producera är ”energibärare” som exempelvis elektroner i ledning, ånga i rör, eller bensin i tanken.
      Vi kan per definition ej tillverka energi, vi kan utnyttja den som finns tillhanda med varierande verkningsgrad i producent / konsumentled.
      Energimängden är i vårt perspektiv outtömlig, kruxet är att kunna hantera och använda energin på ett hållbart sätt för människor och dess plats här på jorden.

      Att låta tillverka energibärare med gröna argument, kan väl göras, men ”verkningsgraden”
      i hanteringen är sämre än den då tågen drevs fram med koleldad ångkraft.

Kommentarer är stängda.