Vägslitageavgift på gång

Miljöpartiet har ju länge haft på önskelistan att få införa vägslitageavgift. Som om fordonsskatt och bränsleskatt samt extraskatt på försäkring och trängselskatter inte är tillräckligt med pålagor på vägtrafiken. Nu har miljöminister Karolina Skog MP, låtit meddela att regeringen utreder vägslitageskatt, med målet att kunna presentera ett förslag i december.

I Entreprenadaktuellt för hon redan resonemang om en prisnivå på 2 kronor och 36 öre per kilometer. Alltså 23,60 per mil, när det statliga reseavdraget är 18,50 per mil, bara som jämförelse. Enligt Entreprenadsupply kommer förlaget att gälla lastbilar med minst 7 hjulaxlar, en vikt på över 50 ton samt med en Euro 5-motor, vilka ska betala 2,36 kronor per kilometer för körning på allmän väg. På landsbygden är det typiskt för timmerbilar. Vad hindrar att det utvidgas till att gälla miljöpartisternas speciella hatobjekt, dieselfordon? Det gamla systemet med kilometerräknare var inte särskilt omtyckt av trafikanterna.

Vidare funderar hon på om man kan differentiera skatten mellan storstadsområden och landsbygd. Naturligtvis kräver en sådan differentiering ett omfattande kontrollsystem. Då räcker inte kilometerräknare till. Skog har redan medicinen för det. För endast en extra kostnad (skatt) om 2 kronor per mil kan man sätta upp övervakningskameror med registreringsskyltigenkänning, så att man vet på vilka vägar en bil kört och en dator kan automatiskt räkna ut vad det fakturerade priset ska bli.

Att det hela blir både landsbygdsskatt och total övervakning, det är väl inget problem, eller hur medborgare?

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

13 svar på Vägslitageavgift på gång

  1. Stefan Eriksson skriver:

    Undrar jag hur utredningen resonerat om det faktum att stor del av ”fraktflottan” på Svenska vägar redan ”flaggats ut” till ”lågkostnadsländer” i vår omgivning.
    Kan man hoppas på att förslaget hamnar i det ”runda arkivet”, med hänvisning till eus skarpa hållning om fri och öppen marknad, där avgiften verkligen ses för vad det är; ett handelshinder.?

    • Kgb35 skriver:

      Då är det bara det viktiga kvar att du vet var och vart alla åkt. Total kontroll. Förmodligen är detta det drivande bakom förslaget. Det hade det i alla fall varit för mig om jag varit paranoid makthavare.

      Det är ungefär som att kalla ttpip ett frihandelsavtal…

  2. Jan Suhr skriver:

    Det är bara att börja sälja lastbilar med 6 hjulaxlar som väger under 50 ton och inte har en Euro5-motor.

  3. Tege Tornvall skriver:

    Gissa hur många nya lastbilar som längre fram skulle komma att ligga över resp. under gränsen minst 7 hjulaxlar, över 50 ton samt Euro 5-motor. Förslaget går också tvärtemot tanken att längre fordonsekipage skulle totalt minska antalet fordon. Det skulle gynna fler men något mindre fordon. Men generellt styrs väl förslaget av allmän fientlighet mot vägtransporter och bränsledrivna fordon.

  4. Göran skriver:

    Man måste ställa sig frågan om vägunderhållet i Sverige lider brist på pengar? Svaret är nej. De pengar som kommer in från bilismen räcker med råge. Frågan är vart pengarna som bilisterna betalar tar vägen? En del av dem går till att finansiera korkade politiker.

    Det är även en klen tröst att EU ser avgifter som handelshinder. Resonemanget är nämligen att en avgift inte ska existera utan att om en har en avgift då ska alla ha en avgift. De som inte har avgift konkurrerar på oschysta sätt.

  5. Silver Bullet skriver:

    Kolla fakta från bilfront: http://bilfront.org/bilfakta/

    8 av 10 av resor sker med bil.

    Övriga resor sker med flyg, buss, båt eller tåg.

    56 % av bensinpriset är skatt!

    Av ett bensinpris på 15 kr/l är energiskatten 2,98 kr/l, koldioxidskatten 2,38 kr/l och momsen 3 kr/l . Summa skatter 8,36 kr/l. Av bensinpriset är 56 procent skatt och 44 procent är råvara och distribution.

    Nästan 9000 kr/året i bensinskatt

    En bilist som kör 1 500 mil om året betalar nästan 9 000 kr bara i skatter på bensinen. Bilisterna betalar både därmed sina egna kostnader flera gånger och kostnaden för kollektivtrafiken.

    Kollektivtrafikresenär får över 3 141 kr i subvention

    De som åker kollektivt i Stockholm betalar bara 790 kr/månad vilket är knappt hälften (48 %) av den faktiska kostnaden. Det betyder att varje kollektivtrafikresenär subventioneras med 3 141 kr om året.

    Nästan 90 miljarder i bilskatter

    Varje år betalar svenska bilister 89,2 miljarder i bilskatter:

    Energiskatt och koldioxidskatt på bensin 21 000 000 000 kr
    Fordonsskatt 11 200 000 000 kr
    Vägavgift tunga fordon 800 000 000 kr
    Trängselskatt 800 000 000
    Energiskatt och koldioxidskatt på diesel 16 000 000 000 kr
    Moms på bensin och diesel 5 200 000 000 kr
    Moms på råvara bensin/diesel 6 200 000 000
    Moms på nya och beg bilar 13 000 000 000 kr
    Moms på reparationer och service 8 000 000 000 kr
    Inkomstskatt och arbetsgivaravgifter på tjänstebilar 4 200 000 000 kr

    Summa skatter 89 200 000 000 kr

    Av bilskatterna går mellan 20-25 miljarder årligen tillbaka till bilisterna i nya vägar och underhåll av gamla vägar.

  6. mats skriver:

    Vi har ju hört att järnvägen behöver rustas upp. Det kanske vore mer motiverat med en järnvägsslitageavgift? Förslagsvis kan kostnaden läggas direkt på biljettpriset, så folk som reser ser vad deras resande kostar i verkligheten.
    Dessutom måste det vara oansvarigt att skicka ut folk att resa på spår som inte håller standard!

Kommentarer är stängda.