Tysta trafikfaror

Samtidigt som cyklister kräver allt mer utrymme i trafik, visar många av dem dålig respekt för trafikregler och lagar. Många är de människor som numera regelbundet uttrycker missnöje och även oro för hur cyklister bär sig åt. Bilisterna för att de är rädda att oförskyllt skada en vårdslös cyklist, och kanske på toppen av det bli dömd som vållande. Fotgängarna för att det är rädda att bli påkörda av en vårdslös cyklist i hög fart.

Men det finns numera andra tysta faror i trafiken. Hur farlig är Elon Musks skapelse eller elbilar i allmänhet? I synnerhet om elbilar blir den dominerande biltypen. Fotgängare och cyklister är redan alldeles för ouppmärksamma trafikanter. De går i sin egen bubbla, ofta med lurar i öronen. De har definitivt ingen chans att i tid varsebli en nästan ljudlös elbil, om de inte går eller cyklar med förhöjd visuell uppmärksamhet på omgivningen. Hur många av dem gör det?

Kommer det att räcka med att sätta en cykelringklocka på elbilarna för att varsko andra trafikanter? Kanske måste de utrustas med buller av något slag. Ljudet av en gott mullrande amerikansk V8 kanske, eller en fartygssiren. För inte kan vi väl släppa lös en så dödlig produkt på gatorna bland oskyldiga och intet ont anande oskyddade trafikanter? En flaggvakt gåendes framför med röd flagga, som i bilismens barndom kanske?

Ibland har det halvt på skämt sagts att om bilen uppfanns idag skulle den bli omedelbart bli förbjuden. Men det måste då det rimligen vara än mer motiverat med den moderna snabba och ljudlösa faran elbilen.

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 svar på Tysta trafikfaror

  1. Jan Andersson skriver:

    Tja, man kan ju börja med att visa BILISTERNA var cykelbanorna går. Jag har sett att man har målat ljusblå linjer i vissa kommuner. Normalt har vi vita linjer i Sverige men de syns ju inte på vintern (de var gula på femtiotalet). Även nya cyklister har nytta av de blå linjerna, att börja cykla i en stad man inte känner är sannerligen inte lätt. Sedan borde man i varje kommun tydligt informera cyklisterna om vilka väjningsregler som gäller på övergångsställen – det kan ingen cyklist överhuvudtaget.

    • mats skriver:

      I mina ögon är det dumt (av myndigheterna) att låtsas att målade streck i gata utgör cykelbanor.
      Är det vägbeläggning i samma nivå, utan barriärer eller hinder, då är det väg tillåten för biltrafik. Det borde vara den enkla regeln.
      Cykelbanor ska vara särskilda vägstråk avgränsade från biltrafik.

  2. Stefan Eriksson skriver:

    Jag får väl sätta katten min på omskolning, då det hitintills gått ut på att en stor tung bil bullrar och definitivt inget att rekommendera ”närstrid” med.
    Kommer en elbil att utrustas med traditionellt bromssystem eller blir det en lösning med ”fasvändare” och elektromagnetisk broms?
    I så fall kan man ju tänka sig sensorer som ger signal om ”tvärstopp” när en ”mobilzombie” är i vägen.
    Ja ja , jag väntar på möjligheten att kunna lagra erforderlig mängd energi till en rimlig kostnad innan dess att katten hamnar på ”skolbänken”.

  3. Göran skriver:

    De flesta olyckor mellan bilister och gångtrafikanter sker där myndigheterna har bestämt att gångtrafikanter ska kunna passa en väg säkert, dvs. på övergångsställen.

    En nyttig övning som bilister kan prova på, är att cykla i stadstrafik. Som cyklist får man då upp ögonen på hur dåligt bilister kan bete sig i trafiken. Det verkar vara helt okej att använda cykelbanor som parkeringsplatser. Det verkar vara helt okej att skära cykelbanorna vid sväng i korsning. Det verkar vara helt okej att blockera cykelbanorna vid trafikljus eller köbildning. Det verkar vara helt okej att svänga över en cykelbana utan att använda blinkers.

    Så när en cyklist måste ta sig ut i bilens fält på grund av att det står en bil parkerad i cykelbanan, då blir det en fara när det kommer en tyst elbil i bilfältet.

    • Jan Andersson skriver:

      Ja som sagt, var går cykelbanan? Var finns skyltarna som är avsedda för bilister och inte bara cyklister?

      • mats skriver:

        Vid cykling på stadsgator (max 50 kmh) bland bilar har jag alltid tänkt som en mopedist eller motorcyklist. Det har fungerat bra.

  4. Gunnar Strandell skriver:

    Mats!
    Du slår in en öppen dörr. Det är redan beslutat att från 2019/21 måste elbilar ge ifrån sig ljud när de kör sakta. Beslutet togs redan 2014.
    länk: http://www.bbc.com/news/world-europe-26857743

    • mats skriver:

      Se där, svar på tal! Men varför bara när de kör sakta? Fotgängare och cyklister på landsväg då? Vi är ju många som färdas där landsväg inte är synonymt med motorväg.

      • Ivar Andersson skriver:

        Vid högre hastigheter är däcksljudet tillräckligt för att höra en elbil. Kolla gärna på en 70-väg vad det är du hör. Är det blöt vägbana dominerar däcksljudet fullständigt.

  5. Niklas skriver:

    Ringklockor hörs ju knappast in i bilkupén, men i bl.a. Tyskland säljs batteridrivna tutor, som låter lika bra som en riktig biltuta. Då hörs det även in i bilkupén trots skvalmusik.

    Vad elbilar beträffar, så har de nog kommit för att stanna. Så det är bara att rätten och packen sig efter detta.

    Å sedan finns det som sagt gott om bilister som behöver lära sig trafikvett, inte minst att de skall ta hänsyn till cyklisterna.

Kommentarer är stängda.