Geostaket

Svenska staten och ett antal kommersiella aktörer har gått samman för att utreda vilka möjligheter de har att fullständigt inskränka människors rörelsefrihet. I första hand tänker man sig att i stadsmiljö införa ”geostaket”, en elektronisk avgränsning som ska kunna stoppa fordon eller styra dem vid behov.

Eftersom nya fordon idag och än mer framtida fordon kommer att styras helt via datorer ombord, så kan de även fjärrstyras. Detta skulle kunna nyttjas till att hindra intrång med lastbil på gågator i terrorsyfte, exempelvis. Men det finns redan varningar om att dagens bilar är perfekta redskap för regeringar och terrorister att ta över och fjärrstyra för att låta misshagliga personer ”köra ihjäl sig själva”.

Ett annat problem är att de som faktiskt ska ha tillträde till ett område måste kunna få det. Exempelvis varutransporter och utryckningsfordon. Men finns det öppningar i geostaketet så kan hackare ta sig in där. Dessutom slipper man helt fjärrstyrningen om man använder ett gammalt fordon eller bygger om sitt datoriserade åk till ett gammaldags analogt.

Det går även att tänka sig att slussa de gående av myndigheterna önskad väg genom att hålla koll på deras mobiltelefoner och styra deras färd.

En annan lösning arbetsgruppen ska titta på, för varudistribution i stadsmiljö, är återinförande av cykelbuden.

För övrigt kan nämnas att Ny Teknik har haft en artikelserie om datorisering i vid mening. Fysikern Max Tegmark förutspår att vi inom 30 år har artificiell intelligens som gör människan överflödig. Nej, han säger inte exakt så, det är en tolkning.

Det här inlägget postades i Frihet, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Geostaket

  1. Stefan Eriksson skriver:

    Det bekräftar påståendet att ”förr i tiden” gjordes tekniska landvinningar till gagn för människan, medans ”nu för tiden” drivs innovatören av att hindra samma människa.
    Allt kan brukas eller missbrukas, så har det alltid varit och kommer förmodligen också gälla kommande innovationer.

  2. Göran skriver:

    Detta blir som med vapen. Hederliga människor får bara köra bilen där staten bestämmer, medan brottslingarna hackar programvaran i bilen och kör var de vill.

    Med tiden blir det så att staten kontrollerar allt. Dock är det så att den spontana oordningen är det som för innovation och utvecklingen framåt. Så statens kontrollsystem kommer att äta upp sig själv.

    Jules Vernes romaner blev mer eller mindre sanning. Kommer även Suzanne Collins trilogi ”The Hunger Games” bli sanning?

  3. Rikard skriver:

    Hej.

    Kombinera med chip-ning av människor.

    För säkerhets skull.

    Glöm inte att leva normalt, behåll lugnet, var inte rädd och handhjärtan.

    Annars vinner terroristerna.

    Med lite mera allvar vill jag påpeka att man alltid kan göra övervakning och repressalier för resurskrävande för statsmakten. Det är inte ens svårt – besök en No-Go-zon och undersök hur man där går tillväga för att slippa allt vad staten heter, med undantag för de delar som häller pengar på en.

    Jag borde veta. Jag har bott i, och bor även nu, i ett av Sveriges absolut värsta områden. Jag har bott i sådana områden sedan Bildt-regeringen.

    Det är nästan skrämmande lätt att få vara ifred för staten.

    Har staten kontroll, bli en del av kontrollen.
    Där staten samlar kraft; undvik konfrontation.
    Där staten är svag; slå till och sluta aldrig angripa.
    Gör det för dyrt, svårt, krångligt och i sista hand farligt för staten att ingripa.

    Den som har vägarna förbi Malmö, där ja bott, kan besöka N:a Grängesbergsgatan för att se hur det ser ut i praktiken. Gör så på sommaren, och glöm inte att räkna svenskar ifall ni ser några.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    • Stefan Eriksson skriver:

      Infödingarna här i Svea rike förmodas i en framtid bli ”chippade” i samband med att navelsträngen klipps. De ”andra” kommer att hamna i det som Reinfeldt kallade för ett ”utanförskap”. Där skall livet vara besvärligt och få folk som redan är avnavlade att frivilligt gå till transportstyrelsen och chippa sig. Sedan läggs registerhanteringen ut på entreprenad, till någon hugad i Filipinerna, som har den billigaste offerten.
      Personer med ansvar i myndigheter, politiska partier, media, och andra maktpositioner kommer givetvis att undantas med hänsyn till dess intrigitet.

  4. Niklas skriver:

    Det framtidsscenariot får mig osökt att tänka på filmen Die Hard 4 http://www.imdb.com/title/tt0337978/

  5. Jan Andersson skriver:

    Jag har en supermodern bil med alla säkerhets- och bekvämlighetsskapande finesser som tänkas kan. Bara ett problem: det fungerar inte. Man sitter hela tiden på helspänn för att gripa in ifall tekniken fallerar, som den gör ideligen. Avståndsradarn fungerar inte när den behövs som bäst – i kraftigt regnväder. Automatisk avbländning av helljus fungerar bara ibland. Det går inte att tända helljuset om det finns en enda liten utebelysning i synfältet i en annars kolsvart natt utan mötande bilar. Det går inte att styra bilen rätt i en kurva som nyper utan att använda våld eftersom bilen håller den svängradie som kurvan hade när man började svänga. Och så vidare. Jag har stängt av alltsammans, och kör som förut, lugnt och avslappat utan överraskningar och med full egen kontroll.

Kommentera