Cykelbana, Nej Tack!

Var kan man tänka sig att lokalbefolkningen protesterar mot att den lokala trafikmyndigheten planerar att bygga cykelbanor? Där det är sommar året runt eller där det är vinter mer än halva året? Rätt svar, där det är sommar året runt.

Detta har nu inträffat i Auckland NZ! Den lokala trafikmyndigheten Auckland Transport (AT) gjorde något slags enkät, där de fick fram att cykelbanor var önskvärt. Så de började bygga cykelbanor. Men då protesterade de boende i området liksom affärsidkarna. De förstnämnda ockuperar byggarbetsplatsen i protest och kräver att AT avbryter dumheterna.

De hävdar flera viktiga poänger i sammanhanget.
1. cykelbanor gör inte cyklandet säkrare, snarare tvärtom. Att cyklisterna ska få företräde på vissa sträckor gör bara saken värre, för cyklisterna blir inte fullvärdiga trafikanter och därför sämre sådana.
2. Ett stort antal parkeringsplatser skulle försvinna. Detta gör det svårare att finna en parkering, vilket bidrar till mer onödig trafik.
3. Busshållplatser som placeras och byggs ut så att all trafik tvingas stanna skapar också nya problem.
4. Affärerna har kalla fakta från olika delar av NZ där liknande förändringar redan är genomförda. Där har butikerna som berörs förlorat 30-50% av sina intäkter. Flera har fått slå igen. De som bor i området har fått längre till vardagshandel och färre att välja på.
5. De boende hävdar att undersökningen som AT stöder sig på är gjord på fel sätt och även gjorts gentemot fel intressenter.
6. De boende i Auckland, där dessa förändringar planerats, hävdar att de inte kommer att cykla på cykelbanorna och de har inte heller möjlighet att välja bort bilen för sina dagliga transporter. De har bara sämre vardag och sämre miljö att vänta.

I Auckland räknar man normalt med noll snödagar per år, men det kan naturligtvis regna och blåsa. De har ändå väsentligt bättre klimat att cykla i än i Sverige. Den ideologiska tanken att man via politiska beslut kan ändra folks beteenden till att passa ideologin, har fått en allvarlig sinkadus att ta hänsyn till. När ska svenska folket vakna och protestera mot att bilismen planeras bort av ideologiska skäl?

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

44 svar på Cykelbana, Nej Tack!

  1. Niklas skriver:

    Källor tack!

    Rejäla sammanhängande cykelbanor är bra, tycker jag. Så cykelbanor, ja tack!

    I höstas var jag på ett mycket inspirerade möte med Cykelfrämjandets ordförande Lars Strömgren. Han berättade att i Groningen har de t.ex. flerfiliga cykelbanor, så att både de långsamma och snabba cyklisterna får plats. I Groningen är också gångtrafikanterna och cyklisterna väl separerade med olika höjdnivåer på gångbanor och cykelbanor, så det är ingen risk att cykelbanan blockeras av t.ex. mammor med sina barnvagnar.

    På senare tid har jag några gånger råkat köra bil förbi Jönköpings järnvägsstation runt 17.00, alltså mitt i värsta rusningstrafik. Bilhastigheten där då är ju löjligt låg, knappt promenadhastighet. Så kunde man få bort säg hälften av bilarna då, vore det en riktig win-win situation för alla parter, tycker jag. Å då tror jag mycket på cykel och rejäla sammanhängande och helst också flerfiliga cykelbanor.

    Sedan ser jag inget fel med att cyklister får företräde emellanåt.

    • mats skriver:

      Här har du en källa, finns säkert fler. http://www2.nzherald.co.nz/aucklander/news/article.cfm?c_id=1503378&objectid=11952666
      Som du ser handlar det om mer inkompetens än bara själva cykelbanorna, som Göran är inne på.

      Du skriver ”Så kunde man få bort säg hälften av bilarna då, vore det en riktig win-win situation för alla parter, tycker jag. ”
      Hur tänker du då? Skulle dessa bilister och deras rättmätiga transportbehov bara annulleras? Precis som många bilister i Auckland säger, så är cykel sannolikt inget alternativ för deras del.

      Stockholm är en av världens mest felplanerade huvudstäder, det har jag sagt i många år. Dessutom sprider sig ofoget med usel trafikplanering till allt mindre orter.

      • Niklas skriver:

        Genom att de började cykla, eller åka kollektivt förstås. En cyklist på sin cykel tar ju mycket mindre plats än en ensam billist i sin bil. En buss med 40 passagerare tar ju givetvis mycket mindre plats på gatan än 30-40 bilar.

        Du får ju betänka att många bilresor är ju kortare än 5-6 km och dessa bilresor kan ju oftast (men inte alltid) ersättas av cykeltransporter.

        Angående trafiken i Stockholm, så har jag en syster som cyklat till jobbet varje dag där i ca 30 år. Å det funkar bra, vad hon berättar för mig.

        • Jan Andersson skriver:

          Jag bor i en förort till en medelstor svensk stad. En shoppingresa till staden är sällan under tre mil tur och retur. (Endast) livsmedel finns på närmare håll, men under 6-7 km går inte att komma. Det är möjligt att det finns cykelbanor till enstaka butiker, men de är knappast i trafiksäkert skick vid minusgrader (eftersom bilvägarna heller inte är det). Och hur får jag hem kassarna, som jag knappt orkar bära från kassan till bilen?

          • Niklas skriver:

            Finns både cykelväskor och cykelkärror utöver lastcyklar.

            Det går alldeles utmärkt att cykla vintertid med dubbdäck, fram och bak kan jag försäkra. På köpet får du extra motion!

    • Jan Andersson skriver:

      Om man hela tiden försvårar bilkörandet med en massa hinder så ökar naturligtvis trafikintensiteten. Om snitthastigheten i centrum av en stad sänks till 20 km/h tar det dubbelt så lång tid att passera genom som vid 40 km/h, och dubbelt så många bilar måste finnas i centrum, för att släppa ut dubbelt så mycket avgaser. Förklara det för trafikplanerarna i en stad, som med en massa snömos till miljö- och säkerhetstänkande håller på att ta död på de flesta städer i Sverige! Dessutom: folk över 60 år vill inte cykla, sadeln tar död på en. Ingen skall cykla i vinterhalka, jag känner tre som är delvis invalidiserade efter enkla kullkörningar. Var gör man av varorna man har köpt (det är oftast därför man tar sig till en stads centrum)? Mina varor får aldrig plats i cykelkorgen, och den går inte att låsa heller. Cykeln ger onekligen bra motion, men varför ska man då cykla mitt i staden? Samt att de flesta cyklister man ser saknar trafikvett och kan inte läsa av när en risksituation uppstår utan ger sig rakt in i problemet med full fart.

      • Göran skriver:

        Ett bra sätt att se hur illa bilister beter sig är att cykla. Beskyllningarna går åt båda hållen.

        Köp en cykelkorg med lås.

        På sommaren cyklar jag i bland annat Stockholm. Av vilken anledning? Jag kommer fram mycket fortare och slipper leta parkeringsplats.

        Behöver jag köpa något stort, tar jag bilen. Jag väljer det medel som passar mig bäst för situationen. På vintern tar jag bilen för jag har ingen större lust att köra omkull med cykeln för det är enkelt gjort på vintern och med tanke på hur bilisterna kör har jag ingen lust att hamn under någon bil.

        • Niklas skriver:

          Finns ju bra dubbdäck även till cykeln. Å då minskar risken radikalt för omkullkörning p.g.a. halka.

        • Jan Andersson skriver:

          Det är ingen idé att låsa en tom cykelkorg.

          • Niklas skriver:

            Finns låsbara cykelkorgar med t.ex. Klickfix! Det är alltså själva korgen som då är låsbar, inte eventuell last.

            Annars är cykelväskor att föredra, då tyngdpunkten hamnar längre ner.

      • Niklas skriver:

        Om de över 60 inte vill cykla, så är det väl ett bevis på att trafiksituationen för cyklisterna är så dålig.

        • Jan Andersson skriver:

          Största problemet är att cyklisterna mycket väl vet var bilarna får köra, men bilisterna har ingen aning om var cykelbanorna finns. Speciellt i Stockholm saknas skyltning i stor utsträckning, för en utsocknes kan det vara omöjligt att hitta en adress eller gata utan att ha ena eller båda ögonen på GPS:n. På Hornsgatan får man inte köra med dubbdäck, men det får man reda på först när man lagt sig i filen dit och inte kan byta fil pga. trafikträngsel. Hur många korsningar på Södermalm har skyltar med gatunamnen på husen? Svar: mycket få. I London: alla.
          Dessutom cyklar i stor sett alla cyklister ogenerat över vanliga (ej upphöjda) övergångsställen för fotgängare. Jag har lärt mig att om man ser en cyklist på trottoaren bredvid sig och ett övergångsställe en bit bort, så måste jag vänta på att cyklisten – utan att titta över axeln – bara girar rakt ut över övergångsstället i full fart.

          • Niklas skriver:

            Det finns säkert cykelkartor även över Stockholms cykelbanenät.

            Detta väl bra att övergångsställen används även av cyklister?

            • Jan Andersson skriver:

              Ja, men förbjudet på ej upphöjda! Hoppa av och led cykeln! Endast förhöjda övergångsställen är också cykelbanor. De flesta bilister bromsar in där för att inte slå skallen i innertaket.

              • Jan Andersson skriver:

                Cyklisterna själva hittar nog sin väg, men som utsocknes bilist, hur skall man kunna läsa en cykelkarta samtidigt som man förtvivlat letar efter en gatuadress?

                • Niklas skriver:

                  Med en bra karta + röstnavigering i din bil-gps, så kan du hålla god koll på trafiken. Avancerade löstagbara modeller har f.ö. bike-mode och walking-mode.

                  F.ö. Finns det utmärkta cykeldatorer med inlagda kartor över cykelvägar.

                  Att kolla på papperskartor och/eller kartböcker under färd borde däremot vara strikt förbjudet.

              • Niklas skriver:

                Leda cykeln över övergångsställen låter sig knappast göras i praktiken. Väldigt osmidigt, särskilt om du har landsvägspedaler med tillhörande skor och klossar. (Dubbelsidiga mtb-pedaler är lite smidigare i detta hänseende).

  2. Göran skriver:

    Jag vet inte vad artikeln syftar på i första hand. Vara fientlig mot cyklister eller mot politiker eller korkade beslutsfattare.

    Själv tycker jag att det ska finnas utrymme för att cykla, men det behöver inte ske på bekostnad för bilarna eller tvärtom. Jag skulle i princip kunna gå till angrep mot alla bilister som parkerar på cykelbanor.

    Att ta bort parkeringsplatser för att få rum med cyklister är direkt korkat. Näringslivet runt S:t Eriksplan i Stockholm räknade ut att för varje parkeringsplats som tas bort förlorar butiker i området 1 miljon kronor sammanlagt per år.

    På vissa sträckor i Stockholm räcker cykelbanorna inte till under så kallad rusningstrafik. För många cyklar ska trängas på dem. Men jag ser inte att cyklarna är problemet ur planeringssituation i Stockholm utan det hela handlar om en mycket inkompetent planering för biltrafiken i Stockholm. Allt de bygger i Stockholm i avseende på bilar är fiaskon. Fiaskon i planering och utförande. Och dessutom totalt bortkastade pengar.

    Sist ska jag dock vara lite elak mot cyklister. Vad betalar ni egentligen för att få era cykelbanor? Bilisterna betalar en förbaskat mycket skatt för vägar, broar och tunnlar. Så länge som de gör det, borde de ha företräde framför cyklisterna. Inte för att jag vill ha någon cykelskatt, men lite ödmjukhet kan vara på sin plats.

    • mats skriver:

      Heja Janne, jag är med dig!
      Jag känner också en tvåbarnsmor, under 40, som nyligen blev svårt skadad vid en rent bagatellartad omkullkörning som denna fd. toppidrottare klarat lätt när hon var 20.

    • Niklas skriver:

      Vad betalar cyklisterna för cykelbanorna? Tja xde flesta cyklisten torde även betala inkomstskatt, som vilken annan svenne som helst.

      Sedan torde det, räknat per plats, vara betydligt billigare att bygga cykelbana och cykelparkering, än bilväg + bilparkering.

      Sedan kan man ju fråga sig apropå skatter och avdrag, vilken grupp som har mest i skatteavdrag, bilhandlare eller cykelpendlare?

      • Niklas skriver:

        Bilister ska det givetvis vara, å inte bilhandlare… @%*€ automatiskt stavningskontroll.

      • Göran skriver:

        Bilisterna betalar runt 200 % för alla vägar, broar och tunnlar kostar. När du får göra avdrag för resa med bil lär avståndet vara så stort att ingen skulle cykla den sträckan.

        Visst betalar vi skatt, men borde inte cyklisterna stå för sina kostnader? Av vilken anledning ska de som inte cyklar betala för cyklisters vägar.

        • Niklas skriver:

          Tankevurpa, eftersom miljöskatter, fordonsskatten m.m. går in i statens svarta hål, istället för att öronmärkas till vägar, cykelvägar och järnväg.

          Dessutom orsakar bilismen bortåt 300 dödsfall/år och kanske 3000-5000 svårt skadade per år, vilket genererar samhället stora kostnader per år samt ett stort lidande för de drabbade + anhöriga. Motsvarande siffror för cyklisterna torde vara närmast obefintliga i sammanhanget.

          • mats skriver:

            Nej Niklas, BILISMEN orsakar inte 300 dödsfall per år. Det sker ca. 350 dödsfall i TRAFIKEN varje år. Av dessa är minst 100 självmord enligt officiella beräkningar. Dessutom cirka 50 med motorcykel, 20 med cykel, några få med järnväg och faktiskt några fotgängare som halkar och dör på egen hand. Ungefär så.

            • Jan Andersson skriver:

              1956 dog det 1200 personer i svensk trafik, trots att nästan ingen hade bil ännu.

            • Niklas skriver:

              Det blir ju ändå en massa invalider på grund av bilisterna.

              Å hur många av dessa ca 20 cyklister dör på grund av de blir påkörda av bilar?

              • mats skriver:

                Det är singelolyckor eller krock med annan cyklist. När en bil är inblandad får den alltid skulden, i statistiken.

                • Niklas skriver:

                  De flesta cyklister som dör i trafiken, blir påkörda av bilar eller tung trafik. Dödsfall p.g.a. singelolyckor eller att cyklisten krockade med en annan cyklist är väldigt sällsynt, även om det har förekommit.

        • Niklas skriver:

          Enligt Wikipedia så uppgår det årliga skatteavdraget för resor till över 14 miljarder kronor/år. Över en miljon skattebetalare utnyttjar avdraget/år och den genomsnittliga summan är drygt 14000 kr.

          • Göran skriver:

            Alla medborgare som arbetar har ett grundläggande avdrag för resor på runt 8.000 kr (har inte exakt siffra i huvudet) även om de bara reser för 5.000 kr.

            Har man resor över 8.000 kr får man dra av delen över det.

            Således. Är 14 miljarder beloppet över 8.000 kr eller räknas grundavdraget för resor in i det avdraget?

            Men det spelar inte den minsta roll, bilismen betalar för sig och mer därtill.

  3. kallepelle skriver:

    Problemet är miljöpartier! Vi måste befria oss från miljöpartiet så blir allt mycket bättre!

    • Göran skriver:

      Jag tror inte det. Ska man se skillnaden mellan de olika partierna får man tar fram ett förstoringsglas. Dock kan vi kanske få bort de mest tokiga tokigheter.

      Igår försökte jag diskutera vindkraftverk med en miljöpartist. Svaret vara bara: ”Jag är inte insatt i vindkraftverk.”

      • Jan Andersson skriver:

        Börja med att förklara att ett vindkraftverk INTE producerar elström med full effekt bara för att propellern alltid snurrar med samma fart. De flesta ser hur tio eller tjugo eller flera vindsnurror upp på åsen i fjärran alltid verkar gå med full fart och ge god effekt. Sanningen är att de måste rotera med en viss konstant hastighet för att kunna vara infasade i växelströmsnätets 50 Hz spänningsväxlingar (jämför med kugghjul).
        När det blåser svaga vindar minskas belastningen på generatorn automatiskt med hjälp av styrdatorn, så att hastigheten kan hållas uppe vid rätt varvtal. Vindsnurran är optimerad för 15 sekundmeter, då ger den full effekt. Vid hårdare vindar stängs verket av för att inte propellern skall haverera. Vid svagare vindar, säg 7,5 sekundmeter ger vindkraftverket endast EN ÅTTONDEL av maxeffekten, men propellern snurrar ju alltså lika snabbt som vid 15 sekundmeter. Härav kommer säkert mycket av övertron på vindkraft, hade propellrarna snurrat mycket sakta vid svaga vindar så hade alla förstått varför de inte är speciellt effektiva.

        • Stefan Eriksson skriver:

          Jo Jan, förståelsen för skillnaden mellan installerad effekt och verkligt utfall är något som utgör en pedagogisk utmaning.
          Kanske är det dags att lansera den ”klimatsmarta” vattenkokaren, med låt säga märkeffekten 2000W.
          Först ett patent naturligtvis.
          Vattenkokaren förses med en styrning för effektuttag i förhållande till rådande vindstyrka i området där den används.
          Så med ditt exempel blir uttaget vid 7,5 sekundmeter vindstyrka 250W.
          (Att energimängden för att höja temperaturen 1 grad C i 1liter vatten är konstant, behöver vi kanske inte störa potentiella kunder med, kan vara komplicerat!)
          Så med uttaget av 250W i vattenkokaren tar det 8 ggr så lång tid att ”få sitt tevatten”, och den tiden kan ju nyttjas till att stärka sin egen tro på det klimatsmarta föredöme man är, och stärkt i tron att man räddat en isbjörn från döden, tar man cykeln till jobbet. (Visserligen ett par timmar försent, men man har i vilket fall börjat dagen på ett klimatsmart sätt.)

          Troligt är att vissa svårigheter finns i marknadsförningen av en sådan vattenkokare, och därför utgår vi från att subventionsgraden blir betydande, i all synnerhet när denna produkt visar sig ha ett fantastiskt pedagogiskt innehåll till gagn för hela samhället.

          ”Kom och köp konserverad gröt!!”

        • Göran skriver:

          Jag hann inte så långt. Jag började med frågan: ”Diskuteras det något inom miljöpartiet om vindkraftverks påverkan på människor och djurs hälsa.” Med det svar jag fick var det inte lönsamt att fortsätta prata om vindkraftverk.

          Jag tycker det är bra att titta på diagrammen om vindkraftproduktionen i Sverige och Tyskland som brukar publiceras på klimatsans.se varje månad. Där kan man se direkt hur pass meningslös vindkraften är.

      • Ivar Andersson skriver:

        Typiskt politikersvar: jag är inte insatt. Att politiker inte är insatta är ingen nyhet. Deras största merit är oftast att de varit med i partiet länge och sagt ja vid rätt tillfälle. Kunskap ses inte som en merit för politiker. Hellre ung och okunnig än gammal och kunnig.

    • Stefan Eriksson skriver:

      Ni har väl redan läst den här inlagan:https://uvell.se/2017/11/30/miljopartiet-en-forstorande-kraft-sedan-1994/
      MVH.Stefan.

      • Göran skriver:

        Det är värre än jag kan föreställa mig, efter att ha läst den artikeln.

  4. Rikard skriver:

    Hej.

    Förstår inte vad det grälas om. Där jag bor cyklar man på trottoar, cykelväg, gräsmatta, handikappramp, vanlig väg, planteringar, grusgångar, och i trappor.

    Dynamiskt, synergistiskt, mångkulturellt och lite exotiskt spännande; inte så regelmässigt stelt och formellt som det svenska trafiksäkerhetstänket av fordom. Tänk så skönt att bara spänna av och släppa loss i en yster dans med dina medmänniskor!

    Kan ju vara så, säger han som saknar körkort, att problemet ligger i huvudet på cyklister. Detta enligt observationer jag gjort under många år:

    Super-duper snabb cykel utan riktiga bromsar, förare iförd ålskinnstajta kläder (för h-lvete pojkar, man ser om ni är omskurna!), aerodynamisk (jomenvisst) hjälm och jacken nitade i asfalten rakt framför hojen – i stadstrafik. Måste vara samma typ av snubbe som köper en dragster för att ha på Östermalm, typ, eller en jeep när man bor i Saltis.

    En unge i stol på pakethållaren, en unge i stol på styret och själv har mossan eller fassan näsan i mobilen medan man cyklar på en tvåfilig trafikled – gud nåde den bilist som tutar, eller om man som jag på föräldramöte passar på att ge sådana föräldrar en välförtjänt uppsträckning. De här människorna har ju !rättigheter! bevars… så bra då, då blir man krocksäker samtidigt om man har rättigheter. Ren kretinism – ack arma barn!

    Fyra bruschor på någons cykel, alla skriker och ingen styr men kul har de mitt i trafiken och om svenne-banan tutar så får han framrutan både nerspottad och spräckt. För det är kul med mångkultur.

    Lådcykel. Mer behöver inte sägas.

    Jo förresten, en del dagis köper in lådcyklar. På sidan står tydlig att man som allra mest får lasta i femtio kilo. Inte för att det hindrar kärringarna att packa i sex stycken ungar á tio kilo, plus utflyktsväska med käk och dricka. Tur att dagisfröknar går fyra år på högskola för tänk hur korkade de varit utan utbildning…

    Men allt löser sig om vi bygger cykelbanor överallt! Precis som ungdomsgårdar löser brott!

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

Kommentarer är stängda.