Fartkameror

Nu ska ytterligare 750 fartkameror monteras längs våra vägar, så att det blir 2250 stycken. Dessa nya kostar bara en halv miljon styck. Sedan tillkommer kostnaden för kontroll, betjäning, byråkrati. Eventuella hastighetsöverträdelser måste vara vår tids värsta brott, för jag ser inte motsvarande pengar läggas på någon annan brottsbekämpning.

Dessa kameror sägs enligt statens myndighet för trafikbekämpning spara 20 liv om året. Det är ett teoretiskt värde som myndigheten aldrig behöver kontrollera och redovisa om det stämmer. Något sådant vore nämligen mycket svårt att bevisa.

Det varslas också om att fartkamerorna nu ska brukas i utvidgat syfte, så som Uusman lovade skulle ske senare, när de första sattes upp. Hon sa att fartkamerorna till en början endast ska användas till att övervaka hastigheterna på våra vägar. Jag har väntat på den fortsättning hon antydde. Nu är den nära, med nummerplåtsavläsning, hastighetsberäkning mellan kamerorna och ansiktsigenkänning, med mera.

Det här inlägget postades i Frihet, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

22 svar på Fartkameror

  1. Jan Suhr skriver:

    Tänk om det var så att bilar inte hade någon skylt med en identitetsmärkning, typ registreringskylten. Så en dag kommer någon myndighet på att det vore bra om vi kunde veta vem som äger fordonet, ”Vi sätter på en märkning på alla fordon som lätt kan ses och sen kan vi få reda på vem som äger fordonet”

    Skulle det vara möjligt att genomföra idag? Knappast alls, det skulle bli ett satans liv om integritetskränkning och allt annat. Förslaget skulle få kastas på samma sätt som när man försökte införa ett båtregister.

    Fartkamerorna är inget annat än en kassako för staten. Nu snackas det även om att de ska få sättas upp inne i städerna. Tydligen får de nu bara finnas på riksvägar, gator inne i städerna faller på kommunerna.

    Sen har vi avgifterna, åkte i höstas dit för en fartkamera i Tyskland, körde 67 där det var 60. Det kostade inte mer än €10.00 och för att betala detta som en internationell betalning ville banken ha 300kr i avgift. Hos oss är det tusenlappar vi talar om.

    Vad det gäller utrustningen så har de ingen chans i världen att bearbeta alla kameror så i praktiken är det bara ett fåtal som är i drift och man skulle alltså lika gärna sätta upp billigare attrapper för att skrämma folk till att köra sakta.

    • Göran skriver:

      Varje dag måste polisen ta ett beslut om vilka kameror som ska användas just den dagen. Det är så jag har uppfattat det.

    • Stefan Eriksson skriver:

      Intressant där i Tyskland med fartkameran.
      Jag fick ett brev med krav på ”ordningsbot” för fortkörning från Tyskland. Helt säkert stämmer deras krav med vad som har passerat.
      57 km/tim. där den tillåtna hastigheten var 50 km./tim.
      Kostade 20 Euro.

      Men, det som fångade mitt intresse var att med i brevet var en fin bild på föraren(mig själv), men hör här: Bilden var tagen i profil. Alltså från sidan av bilen.
      Jag tror mig att det funkar så att hastighetsregistreringen sker för sig, och sedan fotograferas bilen/föraren längre fram längs vägen.
      Vet faktiskt inte?

      • Jan Suhr skriver:

        I mitt fall var det framifrån och jag så blixten när de tog kortet så brevet var väntat 🙂

  2. oppti skriver:

    Hellre fartkameror än gupp!
    Fast de sitter väl inte på kommunala vägar.
    Där finns i stället ett flertal farttavlor som tackar när man sänkt hastigheten vid skolor.
    Kanske något för trafikverket.

  3. Jan Andersson skriver:

    Jag har tidigare pendlat i tjugofem år till samma arbetsplats, fyra mil bort. Längsta delen av sträckan är en E-väg. Trafiken har i alla år flutit snabbt och perfekt och jag har aldrig under denna tid sett ens ett tillbud och ingen olycka. Med ett undantag: den månad som polisen hade daglig fartövervakning med mobila kameror hela dagarna som ett slags experiment. Då höll det på att smälla åtskilliga gånger! Anledningen var naturligtvis att många ovana bilister fick se poliserna och ställde sig på bromsen, eftersom de just då inte visste vilken fart som gällde. Kanske var det femtio? Eftersom det var en fartkontroll? Det är ju där de brukar stå. eller? Det var i alla fall vad dessa bromsade till, på en 100-väg. Jag har aldrig sett så mycket bromsljus samtidigt. Några försökte köra om den bromsande både på utsidan och insidan. Tills de också fick se polisen och tvärnitade själva. Visst höll alla för dåligt avstånd, men det var inte lärdomen som förmedlades efteråt, bara en meningslös statistik över procenten fartdårar. Poliserna på plats så lidande ut.

    Fartkamerorna har inget med trafiksäkerhet att göra, tvärtom. De är bara ännu en kassako för kommunerna så att de kan ta de nya kostnaderna nu utan att minska ett smack på all annan onödig verksamhet. I den naiva tron att det tjänar ett gott syfte.

    • Göran skriver:

      Fartkamera utanför en skola är okej. Men, ute på landsbygden förstår jag inte vad de gör för nytta.

  4. Stefan Eriksson skriver:

    Plåtpoliser är, tror jag, en ”parentes” i ”utvecklingen” av ”avvecklingen” av friheten att vistas i vår omvärld. Med ett allt heltäckande system av ”registreringspunkter” utmed våra vägar, är steget inte långt till, att vi i en framtid får finna oss i en situation där vi momentant och ständigt är ”uppkopplade” mot ett övervakningssystem.
    Ett system som sedan det införts kan användas till i princip allt som faller frihetsfientliga politiker i smaken. Det kommer naturligtvis att ”lanseras” som ett medel för vårt välbefinnande och säkerhet.

    Kan tänkas att för att överhuvudtaget få framföra ett fordon kommer det att krävas en ”inloggning” mot det system som staten ansvarar för.
    Kan tänkas att fordonet förses med teknik som omöjliggör överträdelser av trafikförordningar, där i så fall en hastighetsöverträdelse leder till att fordonet ”stängs av”.
    Kan tänkas att personliga handlingar (körkort) måste registreras till bilens system innan inloggning kan ske.
    Kan tänkas……..
    O.s.v O.s.v.

    Jag ser ingen ”bortre gräns” för vad som kan komma i dessa sammanhang, då enskilda personers möjlighet att färdas fritt, är något som allt fler ifrågasätter.
    Det går ju knappast en dag mellan utspel om bilens roll som ”fiende” till vårt samhälle.

    Det leder till ett än mer ”tudelat” samhälle, där utbudet av ”allmänna kommunikationer avgör till storstädernas fördel.

    Mp ser väl ”boulevarderna” i Nordkorea som ett föredöme, där bilarna är en sällsamt ovanlig företeelse.

    Obs detta är ingen ”konspirationsteori”, bara en teori.

    • mats skriver:

      En grund till sådan övervakning har du redan i din mobiltelefon.
      Biltillverkarnas förtjusning att plocka in all sköns datateknik i bilarna ”för att underlätta” för bilförarna, har redan blivit ett stort hinder att göra som man själv vill. För att biltillverkarna tänkte inte på att någon skulle vilja gör på det viset.
      Senaste hyrbilen var sådan med starknapp och dongle i fickan. Gick det att dra ner sidorutorna med dörrarna öppna när man kom till stekhet bil på en solig parkeringsplats? Nej, naturligtvis inte. Man var tvungen sätta sig i förarstolen (sensor) stänga dörren (sensor), starta motorn (sensor), därefter kunde man blöt i svett få ner rutorna.
      Tror man är riktigt illa ute om man får ett litet fel i någon elkrets på en sådan bil när man parkerat vid svampstället. Eländet måste då bärgas för servas av tekniker uppkopplad till Tok-yo. Va, har du ingen mobiltäckning ute i svampskogen för att ringa bärgare? Tänkte inte på det!

      • Göran skriver:

        En motorjournalist i USA berättade när han testade en bil så körde han i bergig terräng. När han var på väg uppför blev han uppringd av bilens fabrikant som undrade om det var något fel på bilen då han kört på låg växel en längre sträcka.

        Nästa steg är att myndigheterna begär att få tillgång till den information som biltillverkarna samlar in. Scania loggar i realtid det mesta deras lastbilar gör.

        Det kommer alltid presenteras som säkerhet, men det verkliga syftet är alltid att kunna stjäla mer pengar av oss.

        Borde inte socialdemokraterna ändra på den där sången ”Internationalen” och på första maj sjunga: ”Ta mig till plantagen, ta mig till plantagen, där känner jag trygghet….”

        • mats skriver:

          Scania, Volvo, Mercedes är duktiga på att sälja realtidsövervakning av bilarna. Likaså Komatsu och Hitachi på entreprenad och John Deere på jordbruk.

          I USA säljer GM systemet OnStar till sina kunder.

          Tänk vad EU skulle bli glada om de lagstifta att all lådan information ska direkt in i deras stordator-svart hålet-övervakning.

          • Göran skriver:

            En liten tröst är att desto mer information de har desto svårare har de att hitta nålen i höstacken. Informationen kommer bara till nytta när de vill undersöka en specifik person.

            I USA finns det exempel på när de har låtit skatteverket undersöka specifika personer i politisk syfte.

    • Jan Andersson skriver:

      Jag väntar på den dag när varje hastighetsstolpe innehåller en ”transponder” som programmerar din bil att inte kunna köras fortare än vad som står på skylten. Det kommer att göra det så olidligt att köra bil att många kommer att sluta med det men hälften av alla politiker i kommun och stat kommer att göra high-five. Själva är de förstås inte drabbade eftersom de har så viktiga jobb att de kan köra utan fartspärren. Vi övriga får bosätta oss på jobbet och skaffa elcykel för att ta oss till Konsum.

      • mats skriver:

        Ungefär så. Men jag tror att det endast är de med partibok och som vunnit på partilotteriet som får ha en elcykel.

      • Göran skriver:

        I Borlänge där Vägverket huserar har tidigare ett antal dumma människor gått med på att montera in något liknande i sina bilar. Nä, de kör över gällande hastighet så piper det tills de sänker farten. Hur det har gått med det försöket vet jag inte eller om det pågår.

    • Jan Suhr skriver:

      Min dotter har en Mercedes och den kan ställa sin att inte överskrida en viss hastighet. Är den satt på 90kph går den inte en millimeter fortare.

      När de självgående bilarna kommer så lär ju de vara programmerade att inte överskrida hastighetsbegränsningarna.

  5. Samuel af Ugglas skriver:

    Det blir intressant när socialistpatrasket skall stoppa mig när jag kommer ridande på min häst på fordons tomma gator och vägar.
    I Arizona, USA fanns det en nitisk socialist som heter Janet Napolitano. Obamaproselyt och tillfällig DHS chef. Hon satte upp fartkameror och erkände efter mycket undersökande av journalister att det var för pengarnas skull. Rykten säger att de snart skall plockas ner för det stör trafiken.
    Vet inte om den gamla portalparagrafen i trafikstadgan finns kvar; Man skall anpassa hastigheten efter omständigheterna.

  6. Göran skriver:

    Ni vet väl att polisbilar i Sverige utrustas med automatisk avläsning av registreringsskyltar.

    I Storbritannien där bilar beslagtas för obetalda parkeringsböter ställer de upp automatiska avläsare och sedan vinkas bilarna in om bilen har obetalda parkeringsböter. Böterna måste betalas direkt och på plats eller så tar en bogserbil hand om dem.

    Det är ironiskt att det ägnas så mycket tid åt fiktiva brott.

  7. Göran skriver:

    Lite lustigt hur staten ser på brott. Jättejakt på fortkörare för att rädda liv – säger de. Men om jag kör över någon och är berusad då får jag typ 2 år i fängelse. Borde jag inte få typ 10 år?

    Vad är det för liv vi räddar med fartkameror. Är det folk som blir överkörda av bilister eller är det bara bilisten som ska räddas? Vem har ansvaret om jag kör av vägen och dör?

  8. Göran skriver:

    Med tanke på att bilister varje år betalar 90 miljarder i skatter och endast cirka 22 miljarder av de pengarna används till underhåll och byggande av vägar finns det pengar att bygga motorvägar över hela Sverige. Hur många liv skulle det rädda.

  9. Bengt Holmgren skriver:

    Det är inte brottsbekämpning det handlar om – det är snarare en kombination med att driva in pengar och skapa sysselsättning för byråkrater. Mer byråkrater kan anställas och nya chefstjänster inrättas med högre löner och det kan motiveras med att det blir intäkter som finansierar kalaset. Att man trakasserar bilister som åker på dryga böter om de inte hela tiden har ögonen fixerade på skyltar och hastighetsmätare bryr man sig inte om. Kör 74 istället för 70 och bilisten åker på en tusenlapp eller mer. Medborgarna skall fostras i att följa regler och inte tänka själva eller använda sitt förnuft. Nej, det finns ju individer som inte klarar detta så därför skall alla inordnas i systemet.

  10. Risto Matinen skriver:

    Tja, visst handlar det mest om kontroll, sedan om rån/pengar. Frugan inbillade sig länge att hon var imun. Jag demonstrerade en färd från Arlanda till hem, då att ca var femte fartkamera var aktiv åtminstone med blixt. Hon har åkt dit två ggr med fartkamera, jag aldrig…

    I Norge finns redan fartkameror som registrerar alla fordon(?) som passerar. Så om du köra lite fortare än fartgränsen åker du dit vid nästa stolpe som kan var tio mil bort. Man kan dock klara sig (än så länge?) genom att ge fan i att betala kravet som kom…

Kommentarer är stängda.