Charles McConnell, executive director vid Rice Universitys energi- och miljöavdelning, hävdar i en artikel i Forbes, att USAs elnät är mycket nära kollaps. Det är nu så ansträngt att det är mycket känsligt för störningar från naturfenomen och sabotage-terrorism.
Anledningen till att det nu är så känsligt är all den alternativa energi som tvingas in på nätet från främst sol- och vindkraft. Han skriver rent ut att ”Vi förväntar oss [ekonomisk] tillväxt genom att fasa ut uthållig energiförsörjning [kolkraft och kärnkraft], den matematiken gå inte ihop.” (Mina förtydliganden inklippta från andra delar av artikeln.)
Det pikanta i sammanhanget är att McConnell var biträdande chef för det amerikanska energidepartementets avdelning för fossil energi under Obamas presidentskap 2011-13! Då var det order om att avveckla och lägga ner. Nu säger han rakt ut att hans tidigare chef hade fel.
Jag skulle gärna höra någon svensk fd. minister eller toppchef på ett departement säga något liknande. När kommer det?
Nej, både i Sverige och EU förbereds för en störtflod av klimatpropaganda i maj månad, när EU håller toppkonferens om nya gemensamma klimatpålagor.
Vilken överraskning det kommer att bli för alla som reser Sverige runt och föreläser om klimathotet och talar om klimatflyktingar, när dessa klimatflyktingar kanske visar sig bli från den industrialiserade världen där människor måste flytta från kalla trakter till varmare trakter på grund av brist på energi att hålla sig varma.
På klimatkonferensen i Mölndal den 16-17 februari 2018 var det en deltagare (publik) som arbetar med el inom en svenska kommun som sade några ord om situationen i det svenska el-nätet som börjar likna det som beskrivs om det amerikanska nätet. Investeringar i distributionen i Sverige står tillbaka eftersom inget vet hur det ska bli i framtiden.
Vill man studera hur nyckfull vindkraft är kan studera Simris (https://www.eon.se/om-e-on/innovation/lokala-energisystem/direkt-fran-simris.html). Besök sidan flera gånger om dagen i några dagar, så kan ni se hur vindkraftproduktionen kan svänga väldigt mycket och det kan ske på några minuter. Från full produktionen till nästan ingenting kan ändras på tio minuter. Om ni studerar sidan nu, märk att den energi som förbrukas är mer än dubbelt så mycket under vintern än vad som visas just nu (när jag skriver detta inlägg).
Intressant visning av systemet men missvisande då de anger siffror i effekt för de olika enheterna men anger förbrukat och producerat i kWh. Just nu tillförs runt 75% i effekt från kraftledning.
Politikerna måste ta energibolagen i örat.
EON och Vattenfall tjänar pengar om elen blir dyrare och osäkrare så de är med på dessa satsningar. De köper gärna upp otillförlitliga överskott från privata solcellssatsningar.
Politikerna? De är ju för detta och hejar på det och tar pengar från oss skattebetalare och subventionera det.
På klimatkonferensen jag m ovan var det en moderat riksdagsledamot med i publiken. Bara deltagandet som nyfiken åskådare av denna riksdagsman tog moderaterna avstånd från.
Det talas nu ofta om vår beredskap och man uppmanar att folk ska bunkra upp för att klara sig själva i en vecka i händelse av krig. Jag ser inte någon rysk invasion som något större hot och anledning till att bunkra upp livsmedel.
Men det finns ett stort skäl till att bunkra upp förnödenheter och det är brist på el. Vi kommer troligen att inom 10 år se strömavbrott och kanske långvariga sådana när vårt elnät blir överbelastat på grund av för liten produktionskapacitet. Men det talas det inte om, däremot odlas rysskräcken.
Det kan hända något i världen som gör att du behöver ha tillgång till mat, och jag skulle vilja påstå att du behöver ett lager för flera månader.
Ett jättestort vulkanutbrott skulle kunna vara en sådan sak. Det kan uppstå krig i världen som gör att tillgången på mat kan påverkas.
I min hemkommun finns nu ca 15 725 invånare och 8554 personbilar, varav 140 med någon form av eldrift och 8414 med diesel eller bensindrift. Två av tre mackar säljer förresten diesel med ca 40% biodieselinblandning (HVO), den tredje okänt. Om alla diesel- eller bensindrivna med tvång skulle bytas ut mot elbilar, skulle kanske hälften av ägarna kunna ladda dem hemma, eftersom kommunen har en hög andel egnahem.
En elbil drar 15-20 kWh/100 km i årssnitt, på vintern drar de största kanske 30 kWh/100 km. Om vi håller oss till den etablerade körsträckan per bil 1500 mil/år, eller 1500/365 = ca 4 mil/dag så åtgår varje dag 6-8 kWh.
Hur mycket kan lagras i ett elbilsbatteri? Det varierar i dagens tillgängliga bilar mellan 35-85 kWh, men de flesta användare verkar ladda till högst 80% av kapaciteten av tidsskäl och för att skona batteriet. En normal laddning tar 3-5 timmar, men många kan snabbladdas till 80 procents kapacitet på 20–30 minuter, om man har tillgång till sådan elmatning (i princip 3-fas).
Jag skulle inte tro att ägarna vill ladda ur till lägre restkapacitet än ca 30%, vilket betyder att användningsområdet för batteriet ligger på hälften av kapaciteten (30-80% eller 18-43 kWh). Det betyder att jag måste ladda var tredje eller högst femte dag i snitt, men om jag vill ha beredskap för en längre tur nästa dag så vill jag garanterat hålla laddningen högre och ladda oftare. Jag tror att de flesta vill ladda varannan eller högst var tredje dag i praktiken. Och de som liksom jag kör mycket mer än 1500 mil/år måste ladda varje eller varannan dag.
Att ladda hemma är sålunda inte orimligt (sett till de delar av elförsörjningen till huset som jag själv har koll på). Värre blir det för de som bor i hus utan eluttag, utan måste snabbladda vid en offentlig laddstolpe. Enligt ovanstående statistik rör det sig om ca 4200 bilar som skall stå vid en laddstolpe varje dag, varannan dag eller högst var femte dag. Om vi snällt gissar på var tredje dag, blir det 1400 bilar varje kväll, eller vid varannandagsladdning 2100 bilar med ägare som måste ägna 30-45 minuter varje gång plus kötider åt laddningen
om det inte finns flera hundra laddstolpar tillgängliga och utspridda över hela kommunen, för var skall dessa bilar få plats? Och hur långt sträcka måste jag åka runt och leta efter en ledig stolpe?
Till detta kommer problemet att tillföra nya 50000-70000 kWh varje dag från elnäten till kommunens alla elbilar, huvudsakligen kvällstid. Söndagskvällar kommer alla att ha sina elbilar på laddning.
Lägger man ovanstående problembild till den redan sönderpolitiserade elmarknaden så inser nog de flesta att något måste göras, varav det viktigaste är att INTE göra något, det vill säga att inte tvångsinföra elbilar, eller att subventionera fler vindkraftsnurror.
NÄSTA steg är att plocka fram den dammiga mappen som det står kärnkraft på och sudda bort dödskallarna som du ritade dit på den tiden.
Jag tror det är näst intill omöjligt att räkna på vad som behövs såsom du har gjort. Det får visa sig med tiden vad som behövs och hur folk beter sig.
Bättre batterier till elbilar kommer att komma. Snabbare laddning och mer kapacitet. Idag funkar en elbil bra för stadskörning, eftersom den inte förbrukar någon energi vid trafiklysen och vid andra stopp i trafiken. Hastigheten är så pass låg att effektuttaget är litet. Däremot funkar elbilen inte så bra vid landsvägskörning, dvs. på längre sträckor. Effektuttaget är större och aktionsradien minskar.
Jag känner till en motorjournalist som inte kan testa elbilar på grund av att han bor för långt bort. Batteriet räcker inte hem till honom för leverans av en elbil. De får ta den på en lastbil om han ska kunna provköra en elbil. Det förfarandet är dock negativ publicitet så det blir inget av med det.
Jag har inget emot elbilar utom då det kommer till subventioner och annat som andra än elbilsägarna ska betala. Rent korkat att betala subventioner för en bil som ändå bara ”rika” kan äga. Låginkomsttagare ska betala ännu mer skatter för sin gamla bil medan ”rika” ska få mindre skatt och subventioner. Så korkat så det liknar ingenting.
Tesla tillverkar inte en enda bil med vinst och det existerar inte ens något ”break even”. Först subventioner amerikanska arbetare tillverkning av bilen och sedan när den hamnar i Sverige subventioner svenska arbetare ”rika” när de köper en Tesla. De enda arbetare i Sverige som tjänar på pengar på Tesla är väl de som bärgar dessa bilar. Två till tre stycken Tesla bärgas varje dag i bara Stockholm. Som ersättning medan bilen står på verkstad får ägarna en annan petroleumdriven bil och det är alltid en så kallad värstingbil från Audi, Mercedes, BMW och liknande.
Och i Norrland under denna vinter visade det sig att en kommun med hemtjänstbilar av el inte kunde använda dem då de inte startade i kylan. Det sägs att det tar minst tio år för en ny bil att bli av med dels alla barnsjukdomar och dels inlärningstiden för ingenjörerna som tillverkar bilen. Så ett gott råd är nog att vänta med att köpa elbil till om minst 10 år och förmodligen ännu längre innan vi kan åka omkring i krångelfria elbilar.
Ja, mycket är osäkert. Men det är inte bilarna som är dåliga utan infrastrukturen för elförsörjningen. Snabbladdning blir mycket problematisk eftersom både ström och spänning måste höjas kraftigt för att få in mer energi på kortare tid, vilket innebär riskablare hantering, grövre kontaktdon, batteriet blir varmare, etc. Jag har inte svårt att föreställa mig vilka problem som kommer eftersom jag har jobbat med anläggningsprojekt i snart femtio år…
Är McConnell bror till Mitch McConnell, talman i Senaten möjligtvis?
I så fall är det lätt att förstå hur det hänger i hop.