Framtiden, elbil?

Svenska politiker avser tvinga oss alla att köra elbil i framtiden, om vi vill resa icke-kollektivt. Vare sig dessa elbilar fungerar eller ej, vare sig de fungerar för oss eller ej. De vill tvinga oss, också i konfrontation med vetenskap och logik avseende Sveriges bidrag till utsläppen av ”växthusgaser”.

Den främsta reklampelaren för elbilar är Elon Musks Tesla. Men det är ett projekt kantat av bekymmer. Tesla har aldrig gått med vinst. De har ständigt krävt förnyat kapitaltillskott. I år bränner de pengar fortare än någonsin och de lyckas ändå inte leverera bilar som de lovat.

När ska svenska allmänheten vakna upp och säga ifrån till våra politiker? När ska media ta sitt professionella ansvar och informera korrekt om klimat och trafik?

Det här inlägget postades i Klimatbluffen, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

22 svar på Framtiden, elbil?

  1. Göran skriver:

    Tesla är ett märkligt fenomen. Varje bil de säljer ger företaget en förlust. Förlusten täcks av skattebetalarna. Det finns inte en ens en punkt där antalet sålda bilar ger en vinst. Möjligen den dagen då priset för Tesla höjs så att varje såld bil inte ger förlust. Men frågan är om Tesla kan bli en bil som gemene man köper.

    För att bilmarknaden ska fungera, dvs. att tillräckligt många nya bilar säljs varje år krävs en formel som är ungefär som följande:

    En ny bil måste efter ett antal år kunna säljas till ett pris som överstiger återstående lån på bilen.

    Om inte formeln ovan gäller på sådant sätt att när bilen säljs blir priset lägre än återstående lån, innebär det att när en ny bil ska köpas kommer bilägaren ha två lån att betala: 1) för den nya bilen, 2) för den sålda bilen.

    Över tid kan var och en se att bilägaren får lån på lån på lån. Till slut går det inte att köpa en ny bil.

    Utvecklingen är sådan att tiden för ägandet av en ny bil tills den säljs blir längre och längre. Till slut blir den så lång att hela marknaden för bilar kommer att kollapsa.

    Eftersom elbilar än så länge har ett pris som inte passar gemene man, enligt formen ovan, kan det tänkas att marknaden kollapsar tidigare än tänkt. Enda sättet att hindra det är att skattebetalarna får betala så priset på en ny bil blir lägre än produktionskostnaden.

    Biltillverkarna är medvetna om ovan. Det spekuleras i att biltillverkarna får överge att sälja bilar och i stället hyra ut dem.

    • mats skriver:

      Lägg till detta att politikerna med sina krav på förnyelse av bilparken för anpassning till miljözoner, aktivt förkortar tiden till det är dags att köpa ny bil.

  2. Göran skriver:

    Vad gäller elbilar har MSM totalt köpt dem. Ingen kritik riktas mot dem utan de ska frälsa jorden.

    Tar man Tesla har de eller haft problem med sina batterier. De tar eld hux flux. I MSM kan vi inte läsa något om det. Att batterierna blir överhettade har det skrivits lite om.

    Har någon läst i någon motortidning i Sverige eller av någon motorjournalist att bara i Stockholm bärgas 2-3 Tesla per dag? Jag tror inte det eftersom Tesla försöker hålla det hemligt. Det måste vara väldigt mycket om man slår ut det på antalet Tesla i Stockholm i jämförelse med hur många Volvo det finns i Stockholm och hur många Volvo som bärgas.

  3. Stefan Eriksson skriver:

    I jämförelsen mellan två mellanklassbilar, en diesel och en ”ren” elbil, är förutsättningen för ett neutralt ”avtryck” avseende CO2 emissioner (brake even), en körsträcka motsvarande 250 000 km.

    Det är naturligtvis framställningen av batterier till elbilen som renderar i detta (för elbilförespråkarnas) urusla förhållande.

    Det finns en hel del att utveckla innan elbilen får sitt verkliga genombrott på egna meriter.
    CO2-hysterin är i dessa sammanhang en ”black om foten” för de som satsar på utveckling av alternativa energibärare.

  4. oppti skriver:

    Tesla och SAAB, bägge är bilmärken som ger/gav ägaren status men producenten ekonomiska bekymmer.

    Du frågar om hur vi skall få information om verkligheten från media. Dieselfrågan är aktuell.
    EURO6 ställde krav som få klarade alltid.
    Ambitionen var att sänka utsläppen radikalt-siktar på stjärnorna.
    Den nåddes inte lika fort som kraven ställdes. Utopia tar tid att nås-längre än MP tid i regeringen!

  5. Ivar Andersson skriver:

    Varför behövs subventioner vid inköp av elcykel? En trampcykel med många växlar och som uppfyller alla krav behöver inga subventioner men batteriet, elmotorn och reglersystemet till elcykeln är så dyra att staten anser att subventioner behövs. Likadant med elbil. Den är så dyr att subvention behövs. Ändå säljs inte speciellt många elbilar. Totalt såldes 87397 bilar första kvartalet 2018 och av dessa var 1250 elbilar enligt Bil Sweden. 1.4% elbilar. Skulle vara intressant att veta hur många som såldes till privatpersoner.

    • Stefan Eriksson skriver:

      Intressant i sammanhanget vore ju också att veta hur många av dessa 1250 elbilar som försålts med ett leasingkontrakt, alltså att försäljaren löser in bilen efter låt säga 3 år ?

  6. Stefan Eriksson skriver:

    Jag hörde på P1 idag att försök med eldrivna traktorer skall genomföras på en gård i Mellansverige.
    Batterikapaciteten kommer ej att överhuvudtaget prövas då det anses vara en ”omöjlighet”.
    Istället skall traktorn förses med energi via kabel.
    Mycket kabel blir det !!

    Kommer det att bli så att jag får vara med och betala dessa försök, frågas??
    För någon form av bidrag lär väl utgå?,,eller,,??

    • Göran skriver:

      Ja, du får betala. Täckningsgranden för ett svenskt jordbruk är i genomsnitt 4 %. Det lär väl sjunka ännu mer med en traktor med elkabel.

  7. terra non firma skriver:

    -crash-killing-two-men-trapped-inside-crash-killing-two-men-trapped-inside

    • Göran skriver:

      Intressant artikel med intressanta kommentarer till den. Följande kommentar fann jag en bit ironisk:

      ”VW got sued for 22 billion USD for causing unproven imaginary deaths basically because they are successful and german. Tesla causes unnecessary deaths on a weekly basis due to reckless implementation of experimental technology and gets rewarded billions from the government because they are american and the new shit.”

  8. Jan Andersson skriver:

    Här kommer mera. Fundera på hur det skulle bli vid olyckor om det fanns fler elbilar.

    https://youtu.be/WrU5-db_6NI

    • C-E Simonsbacka skriver:

      Nu gällande säkerhetskriterier beaktar inte litium-jonbatteriernas potentiella brand- och/eller explosionsrisk

      Genom det politiska trycket, ändrade miljöbilsdefinitioner, bonussystem (miljöbilspremier), införande av miljözoner för personbilar och lätta lastbilar till skiftet bort från fossila drivmedel, får elbilarna en allt större attraktionskraft, även i vårt kalla klimat.

      Forskningen och utvecklingen av nya batteritekniker går nu snabbt. Marknaden för tillverkning av litium-jonbatterier (LIBs) genomgår just nu en explosiv utveckling trots, att det för närvarande inte finns egensäkra skyddskretsar som skyddar dessa brandfarliga traktionsbatterier (bilbatterier) från överhettning. LIBs innehåller en explosions och brandfarlig organisk elektrolyt, klassificerad som klass 3 enligt FN: s rekommendation, vars kapacitetsförsämring (åldrande) också är ett problem, oavsett om batteriet är i bruk eller inte, som många tillverkare tiger om. Dagens LIBs, som saknar egensäkra skyddskretsar, och som till exempel överladdas eller på annat sätt blir för varma riskerar att ta eld.

      Det dyraste i ett elfordon (EV) är batteripaketet och där LIBs just nu dominerar marknaden. Körsträckan för ett elfordon (EV) mellan laddningar beräknas normalt vid en omgivningstemperatur på +27 °C (OT + 2 °C). EV-köpare bör göras medvetna om att kall temperatur minskar tillgänglig körsträcka mellan laddningarna. Denna förlust orsakas inte bara av billjus och värmer kabinen elektriskt, men genom den inneboende bromsningen av batteriets elektrokemiska reaktion, vilket minskar kapaciteten under kylning. Kalltemperaturen ökar det inre motståndet och sänker kapaciteten drastiskt. Ett LIB batteri som ger en kapacitet på 100 procent vid +27 °C kommer normalt att leverera endast ca. 50 procent vid -18 °C. Den momentära kapacitetsminskningen skiljer sig dock åt bl.a. beroende på batterikemin och polernas metalloxider. Det förhöjda inre motståndet kommer emellertid att orsaka viss uppvärmningseffekt av effektivitetsförlust som orsakas av spänningsfall vid applicering av en belastningsström. LIB-batterier kan arbeta ner till en temperatur på -40 °C men endast med en reducerad urladdningshastighet; Laddning vid denna temperatur kommer inte på frågan. Konventionella LIBs behåller endast ca.10 procent kapacitet vid -40 °C.

      Restriktioner för transport av litium-jon-batterier vid inrikes och internationella transporter på land, till sjöss och luft enligt FN-rekommendationerna för transport av farligt gods.
      Batterierna ska vara testade och uppfylla kriterier enligt kapitel 38.3, section 32, i FN:s testhandbok ST/SG/AC.10/11/Rev. 6. MSBFS 2016:8 kapitel 2.2.3 Klass 3, Brandfarliga vätskor.

      Standardisering: El- och hybridfordon – Provningsmetod för litium-jonbatterier för fordonsdrift – Del 3: Säkerhetskrav SS-ISO 12405-3:2014 (ISO 12405-3:2014, IDT), utgåva 1.

      Beträffande vilka lagstiftningar som gäller för litium/litiumjonbatterier, se informationen på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.s hemsida.

      MVH,

      • Stefan Eriksson skriver:

        ”Forskningen och utvecklingen av nya batteritekniker går nu snabbt”.
        Jo, allting är ju relativt, som det brukar heta, men Lion-tekniken har trots allt minst 30 år på nacken.
        Något revolutionerande nytt som visar på högre kapacitet och tillförlitlighet har ej (ännu) kunnat preciserats.

        Joners vandring i lösning (elektrolyt) kvarstår som en förutsättning för att erhålla en ström.
        Visst provas alla upptänkliga elektriskt ledande material som tänkbara anod eller katoder, men ännu inget som visat på bättre prestanda.

        Så vad har egentligen hänt i utvecklingsavseende med batteriteknik.
        Tyvärr inte mycket.

        Elektrokemin sätter gränser för vad som är möjligt, jag tror vi är mycket nära den gränsen redan idag, vad beträffar den nuvarande (traditionella) tekniken.
        Helt andra innovationer behövs.
        MVH.

  9. Jan Andersson skriver:

    …och ännu mer från samma tillfälle:

    https://youtu.be/YzfxZMXRG38

  10. Göran skriver:

    Ej rekommenderat att köpa en elbil om man ska transportera runt barn i den, speciellt om de sitter fast i barnstolar eller liknande.

  11. Anders Rydén skriver:

    Jag planerar att köpa en begagnad elbil inom de närmsta åren.
    Den ska gå som pendlarbil, jag har cirka 30 km enkel resa till jobbet fem dagar i veckan.
    Helgerna blir det också några liknande korta resor.

    Skälet är helt enkelt att jag sparar cirka 1500 kronor i månaden i bränslekostnader, samt att bilen alltid är fulltankad på morgonen.

    I framtiden tänker jag montera solceller på ladugårdstaket för att minska kostnaderna ytterligare.

    Ännu längre fram i tiden hoppas jag att jag har en elbil med ”power to grid” funktion.
    Då kan man seriöst överväga att koppla ur sig från elnätet, vilket borde odla en känsla av oberoende emot staten.
    Eftersom jag då är helt självförsörjande på de bekvämligheter som elen och förmågan att transportera mig ger.

    I de bästa av världar borde alla som bor på landsbygden odla en känslan av oberoende och en form av misstänksamhet emot staten.
    Där kan elbilsrevolutionen vara till stor hjälp.

    För övrigt, innan ni rackar ner på Elon Musk för mycket tänk då på att en av de böcker han säger sig ha inspirerats av är Robert AHeinleins bok The Moon Is A Harsh Misstress.

Kommentarer är stängda.