Actibump mot hittepåbrott

Hur kan det vara lagligt att installera anordningar som man vet skadar egendom och potentiellt medför personskador, i ambitionen att förhindra offerlösa brott? Actibump är en anordning i vägen där en fallucka styrs av en radar och en dator. Om en bilist kör fortare än tillåtet där anordningen är installerad faller luckan ned i marken och en skarp kant blir det hål i gatan som möter bilisten.

Denna orsakar utan undantag skador på en bil som träffar den. Risken är uppenbar att den även orsakar personskador på både bilföraren och oskyldiga passagerare. Någon, tillverkaren, beställaren, väghållaren, politikerna, som fattar beslut om installationen anser uppenbarligen att det är rätt att utdela denna typ av automatiserat och blint straff till dem som kört fortare än tillåtet. Ingen rättegång, ingen individuell rättslig prövning som alla brottsmisstänkta har rätt till, förekommer. Brottet är dessutom ett brott utan brottsoffer. Ett hittepåbrott med andra ord, eftersom alla hastighetsgränser ytterst är godtyckligt satta.

Falluckan har funnits i Linköping sedan 2010. Nu monteras den i Karlstad. Den finns även i Malmö, Uppsala, Helsingborg, Västerås och på Öresundsbron.

Det finns möjlighet att montera en fallucka utanför min dörr. Med hjälp av övervakningskamera och ett program för automatisk personidentifikation kan man styra om den som står på luckan får komma in genom dörren eller trilla ned i en fängelsebunker. Får jag installera en sådan anordning, tro? Istället för fallucka kan man installera ett skjutvapen, en bila eller en kemdusch med något skadligt ämne.

Kan staten installera anordningar som godtyckligt skadar människor i trafiken, måste det väl vara tillåtet för oss medborgare att installera anordningar som selektivt oskadliggör ovälkomna personer vid våra hem. Till skillnad från statens anordning med generell skadegörelse kan min göras selektiv på individnivå, rätt aktion mot rätt person.

Det här inlägget postades i Äganderätt, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

24 svar på Actibump mot hittepåbrott

  1. Rikard skriver:

    Hej.

    Vid min tidigare bostad fanns länge en bensinmack; franchise tror jag dessutom att det var. Ägaren var hursomhaver förtvivlad, då bensinstölder skedde flera gånger dagligen utan polisiär respons.

    Väl han monterade egna kameror för att filma licensplåtarna blev han polisanmäld och då fanns där resurser – åtalet lades ner med en varning.

    Inte heller kunde han få tillstånd för vad han kallade ’hajtänder’ vid in- och utfarten (en anordning som fälls upp och skär däcken på smitare; används framgångsrikt i USA, var annars), då det ansågs omotiverat.

    Till slut stängde han verksamheten.

    Idag är där en lokal som säljer exotisk mat.

    Detta utspelade sig i Malmö, i Sverige. Var annars?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    • Mats Jangdal skriver:

      Ja du Rickard, ännu ett exempel på att vi endast är undersåtar till en maktfullkomlig byråkrati, där vi vart fjärde år tillåts framföra en önskan om vilken makthavare som ska få ha bojorna i ena handen och piskan i den andra.

  2. Lars Lindeberg skriver:

    Mats har du inte insett för länge sedan att regimen kan göra som den vill! Den är olaglig och kriminell!
    Vad är där att av lusen mer än smällen!

    Mvh Lars Lindeberg

  3. Lars Lindeberg skriver:

    Korrigering!
    Det gick lite hastigt där!
    Satsen skall lyda!

    Vad är där att ta av lusen mer än smällen!
    Ett mycket gammalt talesätt i Sverige!

    DS!

  4. tommy persson skriver:

    Försåtfälla, inte kul såg sådan vid besök i Vietnam som Viet Cong använde sig av mot Amerikanerna. Jämför även liknelsen varggrop och rävsax som är förbjudet men mot djur !

  5. Jan Andersson skriver:

    Läste Karlstads kommuns motivation för att sätta upp denna fälla: det har varit klagomål för att nuvarande vägbula varit för hög och man har varit tvungen att nästan stanna för att passera. Med den nya Actibumpfällan kan man köra fortare! Vilka har klagat? Bussbolaget.

    Hela idén med att ha dödsfällor (cyklister kan lätt komma upp i femtio km/h speciellt med trimmade elcyklar) är att det ligger en skola i grannskapet. Nu finns det flera sådana 30 km/h-ställen som jag dagligen passerar, men jag har hittills aldrig sett en skolelev passera gatan där.

    Sedan brukar dessa lokala radarstationer visa notoriskt fel efter en tid; hur vet jag vad som är en säker hastighet utan att fällan öppnar sig?

    Det är förmodligen hysteriska föräldrar som tvingar fram dessa ”säkra lösningar” utan att ens tänka tanken att det är bättre att lära barnen att se upp för trafiken en gång för alla.

    • Mats Jangdal skriver:

      Instämmer helt. Under mina grundskoleår låg skolan vid starkt trafikerade genomfartsgator. Det var aldrig någon som var så dum att de uppehöll sig vid vägen.

      Actibump och andra åtgärder att sänka farten är inget annat än trafiksabotage. Det rimligaste är att försöka höja hastigheten för att förbättra genomströmningen och nyttiggöra den gjorda investeringen.

  6. Sven-Ivar Andersson skriver:

    Actibump är motiverat vid skolor där hastigheten är begränsad till 30 km per timme. Men det går att lura Actibump. Jag kör lite för fort och ser när luckan öppnas och bromsar ganska kraftigt och innan jag kommer fram till luckan är den stängd igen

    • Mats Jangdal skriver:

      Jag ser ingen anledning att ha sänkt hastighet vid skolor.

      • Ivar Andersson skriver:

        Vilken hastighet rekommenderar du vid skolor?

        • Mats Jangdal skriver:

          Samma som på övriga vägnätet om en skola inte funnits på platsen.

          • Ivar Andersson skriver:

            Nu låter du som en politiker som alltid har undanglidande svar. Lite bättre kan du om du vill.

            • Mats Jangdal skriver:

              Nej, vad då? Är det 50 på vägen som passerar skolan, ser jag ingen anledning att sänka till något annat.
              Är det 70, 90 eller 110, likadant. Skolan ska inte utgöra hinder i trafiken.

              • Ivar Andersson skriver:

                Om det är 30 på vägen förbi skolan och det inte respekteras vad föreslår du då?

                • Mats Jangdal skriver:

                  Att den som bestämt att det ska vara 30 får byta jobb och så skyltar man rätt sedan.

                  • Ivar Andersson skriver:

                    Om du inte respekterar hastighetsbegränsningen vid en skola gör det inget din bil slås sönder av Actibump. Vi som respekterar hastighetsbegränsngen känner inget medlidande med dig.

                    • Mats Jangdal skriver:

                      Ditt resonemang innehåller två problem.

                      Det ena är om man får ha olika bedömningar, olika åsikter om vad som är rätt hastighet utanför en skola och fritt få argumentera för det . Så som jag gjort på direkt fråga från dig.
                      Detta är alltså en viktig debatt om yttrandefriheten.

                      Det andra är om en part ska ha rätt att vidta åtgärder som är skadliga och rent av farliga för dem som inte följer vissa påbud, oavsett dessa sker avsiktligt eller av ouppmärksamhet.
                      Detta är alltså en fråga om rättsordning och rättssäkerhet.

                      Du har visat bristande omdöme på båda punkter!

                  • Ivar Andersson skriver:

                    Är det du, jag eller vi som bestämmer vad som är rätt?

  7. Jan Andersson skriver:

    Om man kör på ett barn i 30 km/h så är det godnatt i alla fall. Max 20, helst 15 km/h så har de en chans att överleva. Över vägbulan nämnd ovan körde man max 5-10 km/h om man var rädd om bilen.

  8. Jan Andersson skriver:

    Vill man undanta bussar från vägbulan är det bara att göra bulan så bred att en buss kan grensla den, men en personbil är smalare och måste sakta in. Sedan är det en annan sak att bilisterna får tunnelseende vid alla väghinder när de koncentrerar sig på hindret istället för att skanna av trottoarerna efter skolbarn i riskzonen. Jag skulle nog tro att Actibumpen slår alla rekord härvidlag, om det gick att mäta.

    Hur man än gör, och hur mycket företräde man skapar för fotgängare så är det alltid de som råkar värst ut vid en olycka, så att lära sig (som vi fick göra med uniformerade poliser i klassen varje läsår) att alltid vara försiktig är en mycket bättre strategi, och fungerar resten av livet överallt och i alla länder.

  9. Kas W skriver:

    Inte menat att förminska artikeln, men detta är inte det första på samma tema.
    Det är sedan många år lag på att alla nytillverkade bilar ska ha airbag. På 90-talet upptäckte man att de orsakar hörselskador, och då var det tal om att någon förening för hörselskadade skulle samarbeta med tillverkarna för att få ner ljudnivån, men istället verkar det vara debatten som tystats ned. Jag har inte läst någonting om ämnet sedan dess, förutom att det fanns som ett faktum på den engelskspråkiga Wikipediaartikeln om airbag att ljudnivån är fullkomligt otroligt hög, om minnet inte sviker mig var det 160-170 dB, vilket naturligtvis lätt orsakar hörselskador. Detta faktum finns inte längre i artikeln. Det gäller troligen främst amerikanska bilar eftersom lagen där kräver att airbagen ska vara kraftfull nog att skydda obältade åkande, men det är en gissning från min sida, och från dessa volymer krävs en enorm minskning innan hörseln är säker – kom ihåg att dB-skalan är logaritmisk!

    Att aktivt åsamka livslånga allvarliga skador för att förebygga en risk för allvarligare skador eller dödsfall kanske verkar rimligt hos somliga individer, men inte för mig. I många, jag vågar lova de flesta, kollisioner hade de åkande klarat sig utan skador, med lättare skador, eller med allvarliga men läkande skador utan airbag. Nollvision – till vilket pris?

    • Jan Andersson skriver:

      Jag ställde den frågan till en biltillverkare redan för trettio år sedan. Svaret var att det hade de inte tänkt på, men att de flesta kanske hellre skulle vara döva än döda.

      Jag känner ett par personer som kanat av vägen och fått airbagen mitt i nyllet. De klagade sedan över kemiska brännskador på händerna, inte på ljudbangen.

  10. Kas W skriver:

    Bra att veta att någonting antagligen gjorts då, men det hade varit bra om informationen om det tagits på större allvar av de ansvariga.
    Var det kemiska brännskador? Den drivs ju med vad som praktiskt taget är raketbränsle, och när den kommer i kontakt med händerna håller den fortfarande på att vecklas ut = friktion.

Kommentarer är stängda.