Just när världens alla flygbolag ser vinster och passagerare försvinna som i ett svart hål, då bestämmer sig FN flygorganisation ICAO för att skärpa kraven på koldioxidkompensation! Detta trots att FNs organisation för att hålla reda på koldioxidkompensation meddelat endast 2% av införda regler och åtgärder har någon effekt.
Senaste kommentarer
- Olika regler och krav (6)
- Mats Jangdal { Det där är ju ett oskick! }
- Samuel af Ugglas { Och har tvingats mer eller mindre att fördärva sitt immunförsvar med ”covidsprutor”. }
- Peter Sjöström { På tal om att gynna vissa , vi har många kontroller på gården var år gällande areal och djur , utförare är gynnade från länsstyrelsen . Vid ett tillfälle hade de 3 gynnade från länsstyrelsen 3 gynnade från Jordbruksverket med sig för kontroll av de gynnade från länsstyrelsen ! Och vi betalar . Mvh Sjöström }
- Teokratisk hälsosyn (6)
- Göran { Om de svenska vägarna sköttes av försäkringsbolagen och de pengar som tas från bilister gick till vägar, broar, tunnlar och annat för bilar, då skulle vi ha mycket bättre vägar än vi har idag och förmodligen skulle vi ha säkrare vägar och trafik. Nu klagar alla på vad maten kostar, samtidigt som många av dem vill ha högre transportkostnader. Ja, mat brukar transporteras till butikerna. }
- tompas { När jag är ute och kör fritt med min MC så behöver jag inte bry mig om alla dessa fartkameror, vilket känns befriande. }
- Jan Andersson { Jag har sedan ungdomen uppfattat det mesta som gjorts med våra vägar och trafiksäkerhet som vettigt och praktiskt, men det var då. Numera är hastighetsövervakningen absurt kinkig, och det finns nog inga erfarna bilister som är positivt inställda till detta, inte minst eftersom vi har vinter ibland och sommar iband med helt skiftande förhållanen, men alltid samma hastighetsgränser. Så körde man aldrig förr, fri fart rådde fram till 1967, men vintertid körde man försiktigt ändå. "Hastigheten anpassas efter väglaget, trafiken samt bilens och förarens kondition". En genomfartsled, förr skyltad 90, nu 80, är så bred och rak att de flesta körde 100 (eller mer). Nu är enligt flera som tvingas åka där varje morgon genomsnittsfarten 56 km/h. Varför? Tät trafik = farligt. Dra på litet, så blir det inga köer! }
- Olika regler och krav (6)
Arkiv
- mars 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augusti 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
Kategorier
- Äganderätt
- Äganderätt, äldre text
- Aktuella övriga ämnen
- Aktuella övriga ämnen, äldre text
- Citat om Frihet
- Feministisk ordlista
- Frihet
- Frihet, äldre text
- Gästlistan
- I korthet, äldre text
- In English
- Jämlikhet
- Jämlikhet, äldre text
- Karriärismen
- Klimat & miljö, äldre text
- Klimatbluffen
- Korta kommentarer
- Miljö
- Trafik
- Trafik, äldre text
- Uncategorized
Etiketter
- aktuella frågor
- ansvar
- bil
- Bill of Rights
- biologisk mångfald
- byråkrati
- CO2
- demokrati
- diskriminering
- EU
- frihet
- fri press
- halmgubbe
- individ
- integritet
- IPCC
- jämlikhet
- klimat
- koldioxid
- kollektiv
- konformism
- konstitution
- kvalitet
- lag
- makt
- media
- miljö
- moral
- myndighet
- natur
- nyttig idiot
- politiker
- rätt
- rättsstat
- samhällsfördrag
- skatt
- staten
- sverige
- tolerans
- trafik
- trygghet
- USA
- vapen
- vänstervåg
- äganderätt
Blogroll
- (Projekt) Allmogen
- American Thinker
- Amerikanska nyhetsanalyser
- Antropocene
- Arnstberg
- Astrids miljö- och samhällsblogg
- Avancemang
- Bertil Persson om vindkraft
- Bilfront
- Blick över nejden
- Bonde på riktigt
- Centrum för rättvisa
- Claes Johnsons blog
- Clexit
- Contra
- Dan Ahlmarks blogg
- Det Goda Samhället
- Dick Erixon
- Dispatch International
- DSM
- Europaportalen
- Folkungen
- Fox News
- Fria Tider
- Frihetligt
- Frihetsfronten
- Frihetsportalen YT
- Genusdebatten
- Geoethic
- Global Climate Scam
- Gunnar Littmarck
- Helena Palena
- Infowars
- Ingrid&Maria
- JoNova
- Jordbruk 2.0.1
- Jörsäter om klimatet
- Juila Caesar
- Kabo's blog
- Kalle Strokirk
- Katerina Janouch
- Klimathotet
- Klimatkarusellen
- Klimatsans
- Kvartal
- Lagmansgymnasiets natursida
- Ledarsidorna
- Ledarsidorna
- Ludwig von Mises Institutet i Sverige
- Marika Formgren
- Medborgarrättsrörelsen Sverige
- Merit Wager
- Naturbrukaren
- Nätverket Rätt Strandskydd
- NEO
- Newsvoice
- Nya Dagbladet
- Nya Tider
- Nyheter Idag
- Oberoende Förnuft
- Odd Gunnars länksida
- Per-Olof Samuelssons blogg
- Peter Krabbe
- Pharos
- Rutger Staaf blogg
- Säkramiljön
- Samhällsnytt
- Samtiden
- SEPP
- Slöseriombudsmannen, Martin Borgs
- Svenska Shillerinstitutet
- Sveriges snyggaste bonde
- Swexit
- Tallbloke's Talkshop
- Tanja Bergkvist
- The Climate Scam
- The Future of Freedom Foundation
- Townhall, political cartoons
- Trafik i Täby
- Tullberg
- Ulsans blogg
- Uvell
- WND
- widget från Politometern
Kan ingen göra en liten enkel matematisk beräkning. Låt säga att jordens globala temperatur har har ökat 0,8 grader Celsius på 80 år och människan har bidragit med 5 % av den ökade koldioxidnivån (enligt IPCC) och flyget bidrar med 2 % av människans koldioxidutsläpp då borde följande gälla.
Flygets påverkan på jordens medeltemperatur per år: 0,8 x 0,05 x 0,02 / 80 = 0,00001 grader Celsius.
Ny bekräftelse på att en gränslös dårskap! Men för näringslivet är plågan delvis självförvållad, eftersom dess språkrör inte haft förstånd att protestera mot den förda klimatpolitiken, så inte heller flygbolagen. Och det handlar inte alls om att Svenskt Näringsliv blivit fört bakom ljuset. De vet vad alla andra läskunniga vet, men väljer med öppna ögon att godkänna vindkraftsnojan bara därför att fler olönsamma vindsnurror betyder aningen lägre elpriser – vilket bara den mest elslukande industrin har någon nämnvärd glädje av.
När marknadsekonomins förmenta vänner gör sina ideologiska självmål gläds förstås extremvänstern. Ondskan straffar sig, sägs det. Det är Inte alltid sant, men ibland kan det stämma.
Den mest elslukande industrin betalar kraftigt reducerade elskatter. Varför har annars serverhallar lokaliserats till Sverige?
Sant, detta förklarar varför Svenskt Näringsliv ställt sig bakom dagens energiskattesystem, trots att det så uppenbart strider mot marknadsekonomins huvudprincip om konkurrens på lika villkor. De mest elkrävande företagen har blivit ett skattefrälse. Hushållen får bära merparten av energiskattebördan, medan företagen med de största utsläppen gynnas. Det är denna särbehandling som fått SN att applådera ett i grunden kommunistiskt tänkande.
Även om människan stod för 100% av den ökade CO2-nivån så skulle det ändå inte bli mer än 0.016 °C (om jag fick nollorna rätt).
Så att ge sig på flyget är väl så nära arketypisk idioti man kan komma.
Uträkningen förutsätter dessutom 100% korrelation, ja rent av kausalitet mellan ökad CO2 och ökad temperatur. Vilket ännu är en obevisad och ifrågasatt hypotes.
Sant och relevant, i princip, eftersom skillnaden mellan samvariation och kausalitet är central. Men en nolla mer eller mindre i Görans beräkning ingen saknar praktisk betydelse.
Det kan ju till och med vara så att samvariationen mellan koldioxidutsläppen och klimatet till ingen eller mycket liten del handlar om kausalitet. Jag har inte sett någon analys som belyser den frågeställningen, bevisar att sambandet är kausalt eller motbevisar den tesen. Att solfaktorn, den danska ”skolan”, eller helt naturliga klimatvariationer, t ex en normalisering efter lilla istiden, skulle kunna förklara hela värmeökningen. Skriva gärna ett opus om detta, Mats?
Det är sant Mats. Men den i princip icke existerande påverkan visar bara hur befängt det hela är även om koldioxiden skulle påverka den globala temperaturen. Så, såsom argument med en klimatalarmist behöver vi inte blanda in någon hypotes utan det är bara att visa på hur deras världsbild är totalt orealistisk.
Och även om människan skulle stå för 100 % av temperaturökningen blir det ändå bara 0,0002 grader Celsius per år för flyget.
Om man tittar historisk på antalet så kallade passagerarkilometer inom flyget så ökar det mer eller mindre exponentiellt. Varje tidigare ekonomisk kris har bara gjort ett litet hack i ökningen. Jag förmodar att exakt samma sak händer nu. Det är massor med piloter som har blivit av med jobbet.
Men, det finns ett behov av 50 tusen nya piloter bara inom EU inom de närmaste 10 åren. Flygbolagen kommer inte att ha piloter så att de räcker åt dem. Många flygbolag kommer att gå omkull nu, men det kommer att finnas en marknad att bara starta om bolagen i framtiden.
Om någon känner för att ut och flyga i dessa dagar, så är priserna låga just nu.
Piloter har historiskt vandrat vägen genom flygvapnen i olika länder för senare med god utbildning kunnat höja sin lön hos trafikflyget.
Vet inte om detta förhållande gäller fortfarande, troligt inte, då utbildade piloter binds via avtal kvar hos den som kostade på dennes relativt kostbara utbildning.
Göran har rätt, flygtrafiken kommer att öka i överskådlig tid, det skall mer till för ett varaktigt flygstopp.
Och visst, det kan hända, men då pratar vi om en segdragen konflikt liknande ww1 o 2,
som då rycker undan förutsättningarna för ALLT resande.
Cykeln återstår för den som varit rädd om den.