Elvägens slut

I tysthet har den beramade elvägen utanför Sandviken lagts ner, eller rättare grävts upp. Det var där Scania och staten delade på kostnaderna och man provkörde lastbilar med strömavtagare liknande de trådbussar använder. Det har inte kommit någon rapport om hur lyckat experimentet varit. Vilket väl tyder på att det inte var så lyckat.
Idag är fortfarande, sådär 70 år efter genombrottet, godstransporter med dieseldrivna lastbilar det mest hållbara alternativet av alla. Alla försök att påvisa andra alternativs överlägsenhet har misslyckats.

Det här inlägget postades i Klimatbluffen, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

45 svar på Elvägens slut

  1. Benny skriver:

    Så länge man inte uppfinner en helt ny batteri-teknik med mycket bättre energitäthet och framförallt gjorda av billigare metaller/material är elbilar en återvändsgränd med begränsad användbarhet! Den här euforin med elbilar bland klimathysteriker finns för att de inte begriper bättre och inte satt sig in i hur miljövidrig hela processen med tillverkningen av Li-Jon batterier är och hur ineffektivt el är i förhållande till ex bensin och diesel. Elbilar kan vara ett alternativ i megastäder som lider av lokala miljöproblem pga utsläpp men för Sverige och andra glesbefolkade till ytan stora länder är det inget alternativ. Greta beklagade sig över sin bestulna ungdom men då skulle hon sett barnarbetarna som kryper omkring i trånga gångar i koboltgruvorna i Kongo…Där kan man snacka om bestulen barndom! Att vi har ynkliga ”journalister” vet vi men i alla fall någon av murvlarna kunde ju plockat upp sin mobil och visat Greta hur verkligheten ser ut för barn som verkligen fått sin barndom bestulen! Trådbussar drivna av el ovanifrån finns/fanns i många städer i östeuropa men det finns ju en orsak till varför de bara användes i städerna om nu Scania missat detta? Man kunde sparat en massa pengar genom att bara lyfta luren och fråga tekniker i städer med trådbussar och fått svaret!

    • Jan Andersson skriver:

      Jag åkte trådbuss i San Remo i Italien 1972 (de finns förresten fortfarande kvar). Helt tysta både inne och ute och man måste viska för att inte alla medresenärerna skall höra vad du säger. Så långt OK. Det fanns trådbussar i Stockholm också på femtiotalet, men de togs bort. Det är inte så svårt att förstå varför.

      I Italien hade varje buss en chaufför och en konduktör som sålde biljetter. Konduktören stod på en öppen yta längst bak där det inte fanns några säten, men en dörr som konduktören kunde snabböppna och stänga själv. Ofta stod den vidöppen för luftväxling i värmen. Farten översteg sällan 30km/h, det var tätt mellen hållplatserna.

      Varje resa på kanske tjugo minuter kunde också bli trettio minuter lång för konduktören fick hoppa ut en till fyra gånger för att med en lång stång av trä eller plaströr hänga tillbaka strömavtagaren på kontaktledningen ovanför gatan. Chauffören hade avvikit för mycket från ideallinjen när han hade väjt för någon cyklist, vespa- eller lambrettaåkare, Fiat 500 eller trehjulig överlastad minilastbil i den hektiska trafiken. Bussen stannade då tvärt och ökade på kaoset varje gång. Och den kunde inte backa! Efter någon minut var vi på väg igen mot nästa tvärstopp. Konduktören fick ibland höja rösten när någon Fiat 500 hade stannat alldeles intill så att han inte kunde komma åt strömavtagaren som hängde och slängde ovanför Fiatens öppna taklucka.

      Alla tog det ändå med ett stoiskt lugn, och vi fick också lära oss det. Det var alltid någon äldre signorina som sökte våra blickar och visade med ögonen och ett leende att det var OK. Och man beundrade allas tålamod, och som svensk inte glömma att titta åt rätt håll när man passerade Alfred Nobels kvarter och bostad. Det fanns ofta någon då också som log och pekade, för nog såg man ut som en svensk, med kortbyxor och sandaler, något som ingen italienare skulle drömma om att ha på sig inne i stan.

      I Stockholm vill jag minnas att vissa korsningar var helt täckta med ett elektriskt tak av hönsnät och det är svårt att tro att var problemfritt, speciellt i ymnigt snöväder.

      Alla som var med på den tiden kunde direkt ha svarat på frågan om en ”elväg” var framkomlig i Sverige. Jag var med, och jag visste att det inte skulle fungera. Att göra ETT misstag, osv.

      • Ivar Andersson skriver:

        I Landskrona finns trådbussar som också har ett batteri om de hamnar sidan om kontaktledningen.

        • Mats Jangdal skriver:

          Det fanns alltså ingen anledning att göra ett försök i Sverige. All nödvändig kunskap finn sredan i inom landet.
          Vilket visar att det hela var ett dyrt propagandatrick!

    • Göran skriver:

      Förväntad livsläng för barnarbetarna i koboltgruvorna är 30 år. Om du säger det till en miljömupp kommer de bara att vifta bort det med antingen att de inte tror på det eller att det är en lögn.

      Frågan är: kommer de att undersöka det?

  2. Patrik Erixon skriver:

    Det kan ju vara så att det är ett led i att ägarna börjat föra över F o U till Tyskland, se vad slöseri-ombudsmannen på SKATTEBETALARNA funnit tidigare:
    https://skattebetalarna.se/elvag-for-94-miljoner-rivs-och-hamnar-i-tyskland/
    Igår iscensatte Scania stora varsel, så tåget går säkert med det varumärket med.

    • Mats Jangdal skriver:

      Jo, det verkar som om Scania blivit koncernens experimentverkstad för alternativa bränslen. På det viset skyddas ägarna lite vid misslyckanden.

      Värt att notera är att Scania inte längre finns på Stockholmsbörsen. Vad ska vi tycka om Scania får permitteringspengar av svenska staten, men ger utdelning till ägarna i Tyskland?

      • Göran skriver:

        Det går även att fråga sig om arbetarna på företaget ska ha en exklusive rätt att få sin vanliga lön varje månad om företag går dåligt.

        Investerarna ser delvis till att arbetarna har ett jobb, så ska inte investerarna få något för det?

        Sedan är det så, att om inte aktieägarna får utdelning, då säljer de sina aktier och värdet på företaget sjunker, vilket kommer att påverka framtida investeringar i företaget.

  3. Stefan Eriksson skriver:

    ”En del av komponenterna kommer att återanvändas i andra projekt” står det skrivet.

    Det tror jag visst det!,,, Materialåtervinning är en väl utbyggd verksamhet, men nog hade det varit mer ”renhårigt” om det också påtalades i sammanhanget.

    Grejerna går till skroten,, att det skulle användas vidare??,, ja, möjligtvis i något hopplöst biståndsprojekt då,, någonstans i Afrika,, .

    Men,,, skönt att de blev av med stolleprovet där i Sandviken.

  4. Stefan Eriksson skriver:

    Mer ”hittepå” på gång;
    https://www.innovationskane.com/blog/stort-internationellt-intresse-for-elvagar-en-spaning-fran-frankfurt/

    Sträckan söder om Frankfurt har jag kört många gånger. Där har en separat vägbana iordningställts
    enkom för de fordon som finns med strömavtagare och elmotor.
    Jag har ALLDRIG sett denna del av autobahn annat än tom från trafik.

  5. Tege Tornvall, redaktör för nätverket Klimatsans skriver:

    Även kulturstaden Salzburg har elbussar med ström uppifrån. Jag fick inte tillfälle att uppleva dem, men det går väl fler tåg (bussar). Rimligen trassligt med trånga gator och korsningar.

  6. Tege Tornvall, redaktör för nätverket Klimatsans skriver:

    Efter Leif Östlings sorti tycks Scania lägga sig platt och motståndslöst mot grön energipolitik. Inte heller Volvo AB tycks bjuda nämnvärt motstånd – eller ens SSAB med vätgasprojektet Hybrit för masugnar.

    • Stefan Eriksson skriver:

      Mycket svårt att förstå vari vinsten finns i ett självskadebeteende, men jag är väl alldeles för dum för att begripa detta.
      De ”stora drakarna” i svenskt näringsliv satsar väl på produktion i ett land där de förskonats från allt för stort inflytande från undergångsteoretikerna i Europeiskt samhälle.

      Kineserna må förundrat titta på, när europeiskt näringsliv lägger ned verksamheten.

      • Göran skriver:

        Jag tror inte att kineserna förundrar tittat på utan att det är mer en strattegi. Kina bjuder på bättre företagsförhållanden är vad västerlandet gör.

        Kina krossade alla tillverkande it-kommunikationsföretag som var Amerikanska. Så nu står amerikanarna där med kommunikationer som ska ske med kinesiska komponenter och ingen vet hur mycket av informationen som hamnar i Kina.

        Men Kina lär nog vara förundrade över hur lätt de kan genomföra sin strategi. Donald Trump sätter käppar i hjulet men vinner Demokraterna i USA kommer det att vara fritt fram igen.

    • Jan Andersson skriver:

      Hade Leif Östling skött Sverige som Scania så hade vi inte haft så många prolem.

  7. Jonas skriver:

    Bor själv i Sandviken., och åker ganska ofta längs el-vägen. Jag har aldrig sett någon el-lastbil. Ingen av mina bekanta har heller sett någon el-lastbil. Verkar som det bara var vid invigningen som det fanns en el-lastbil.

    Hela projektet är ju konstigt. Om meningen var att testa en el-väg, och skaffa sig erfarenheter, så borde man väl ha kört el-lastbilar.

    Jag skulle vilja veta vad de anser att man lärt från detta projekt ? Att det går att få pengar från EU för vilken idioti som helst, bara det är PK ?

    • Stefan Eriksson skriver:

      Jo, det vore VERKLIGEN intressant, att få veta vilka lärdomar som dragits, då det som Ni säger, knappast har testats i ens i närheten av ett ”verkligt” scenario.
      Anläggningen som sådan är ju knappast någon slags ”rymdteknologi”, utan tvärtom en ganska vanligt förekommande del i stadstrafik, framförallt i de forna Sovjetstaterna.

      Vi har knappast att förvänta oss något ”nytt” erfarenhetsmässigt av detta projekt.

  8. Lars Mellblom skriver:

    I slutet av 60-talet såg vi i skolan en film från Kina om hur republiken låg före väst i modern teknologi. Bland annat använde man elplogar i stället för våra tunga klumpiga traktordragna plogar. Filmen visade ett rektangulärt fält där i vardera kortändan fanns en ramp, i vilken en elmotor och en kabelvinda var fastsatta. Båda rörde sig längs med rampen i takt med plogningen av fältet.

    Och nu till det intressanta! Plogen var enskärig och av samma slag som oxar brukar dra, men nu kopplad till stålvajern som löpte mellan ramperna. Mest imponerande var gubben som höll i och styrde plogen. Han kunde gjort vilken 100-meterslöpare som helst sjuk av avund när han barfota sprang mellan ramperna!

    Samuel och ni andra jordbrukare här, var smarta! Kontakta Miljöpartiet och begär anslag för att testa metoden på svensk mark.

    • Mats Jangdal skriver:

      Den metoden användes på många håll på 1800-talet, med en ångmaskin som drev vajerspelet. När traktorn uppfunnits tog det snabbt slut!

  9. Åke Sundström skriver:

    Självklart är detta blott och bart en variant på klimatdårskapen, inte alls någon teknikfråga. Scania skulle aldrig ha byggt någon testbana om man använt sitt eget förstånd och lärt sig att hållbarhetstramset är en politisk hype som kommer att dö lika snabbt som den uppstod.

    Att smöra för MP var en dålig idé, Lars, såvida du inte behagade skämta. Ironi är vanskligt i en sjuk värld. Men bra att både Mats och Pege sågade projektet och strödde lite salt i de populistiska såren.

  10. Lars Mellblom skriver:

    Självfallet var jag ironisk, men nog vore det väl roligt om Miljöpartiet nappade på idéen. Kan ni inte se framför er en nyproducerad reklamfilm där valfri miljöpartist springer som en galning bakom elplogen mot en bakgrund av nyutslagna björkar? Kanske t.o.m Rockström skulle ställa upp, om han fick tillräckligt betalt.

    Att det inte är en teknikfråga har ingen som helst betydelse när det gäller att rädda Planeten.

  11. Jan Andersson skriver:

    Det är lätt att falla i skratt över klimathysterin, men vi ska inte tro att det kommer att lösa sig självt.
    EU:s direktiv som gäller från 2021 (om knappt sju månader) innebär vinna eller försvinna för europeisk bilindustri. Då får genomsnittsutsläppen av CO2 från en bilproducents samliga sålda bilar inte överstiga 95 gram per kilometer, annars väntar miljardböter, alltså konkurs och nedläggning. Det går inte att nå denna siffra med fossilmotorer, så en del av den sålda bilflottan måste alltså vara elbilar.

    Bilindustrin är hjärtat och motorn i tysk industri och håller igång tiotusentals företag i hela Europa. Försvinner den så kommer hela västeuropa att drabbas av en recession som vi aldrig kan ta oss ur, om vi lägger till allt annat egenproducerat elände som kommer från EU-högkvarteret i Bryssel. Lägg också till Frankrike, Nederländerna, Tjeckien, Slovakien, Rumänien, Spanien, Sverige, Italien.

    Vinnarna är de som vi nu skall ”straffa” för coronapandemin, Kina, för de kommer att ta över alltsammans och det är redan på gång mitt framför våra oseende ögon: Volkswagen har säkrat sin reträtt dit och säljer redan 40 % av sina bilar där, kinesiska Geely äger Volvo Cars (förr Personvagnar) och har redan tillverkning i Kina av två volvomodeller som säljs i Väst; deras eget märke Lynx kommer till Europa (läs Lynx elbilar) och de äger redan en del av Daimler (Mercedes) kanske snart hela? Det är sannerligen inte svårt att interpolera att snart försvinner bilproduktionen från Europa.

    Varför måste det gå så illa? Hela EU:s korthus bygger på att europerna är snälla och lydiga och köper en elbil nästa gång eftersom vi är tillsagda att göra det. De motsträviga övertygar vi med att höja skatten på fossilbilar och fossilbränsle skyhögt och behålla elbilarna skattefria. Åtminstone tills — ja, ni vet!

    Svenskarna har flockbeteende och dessutom världens starkaste åsiktsinkvision eftersom vi också är världens enda feministiska demokrati. Därför kommer vi att köpa elbilar. Volvo har varslat sina återförsäljare så att de hinner skaffa sig en ny födkrok innan kunderna uteblir. Många kommer att sälja kinesiska elbilar i stället.

    Problemet är tyskarna. De vill inte ha någon elbil. Försäljningen har varit högst 1% av alla sålda och sjunker igen. Inte ens de grüna kommunerna ville ha fler. Tyskland har värre brist på el än vi kommer att få, deras ”energiewende” har floppat fullständigt och de miljarders miljarder som lagts på att få 100% vindkraft har bara gett 17% utfall i praktiken. Tyskarna vet att elbilar ökar belastningen på elnätet och att varje ny elbil därför kommer att laddas med brunkolskraft, världens i särklass sämsta bränsle. Sedan kör tyskarna långt och betydligt fortare än nordbor. Får man stopp på autobahn väntar höga böter eftersom det är verboten.

    Men käringarna i EU (av alla kön) ger sig inte. Snart är det nollutsläpp som gäller och risken är att de blir sannspådda. Klimatet är nu så nära sammanbrott så om du vill se solen gå upp nästa vecka, köp en elbil.

    Fenomenet och problemet att CO2-halten i atmosfären inte alls har minskat i takt med de övriga antropocena utsläppen är det avgörande beviset för att antropocen CO2 är försumbar. Det har plågat klimathysterikerna några veckor men de har nu hittat en lösning: det är nu viktigare än någonsin att sätta in åtgärder för att begränsa CO2-utsläppen!

    En elbil utan batteri är kanske OK. Men så kommer det livsfarligt giftiga och eldfända batteriet. Och bristen på laddstolpar, i Sverige måste antalet ökas med 300-500 gånger. Sedan statens uteblivna intäkter från fossilbränsle. Sedan att det inte finns några elektriska nyttofordon. Och att vi lägger ner fungerande kraftverk. Och att vi måste gräva upp hela Sevrige för att dra nya mycket grövre kablar och inte ha någonstans att koppla in dem.

    Skaffa medan tid är ett gammalt hus på landet med vedspis, kakelugnar och fotogenlampor, några tunnland odlingsmark, en häst och en hästvagn, en ko, en gris, tjugo höns, tjugo kubikmeter björkved (aspved till spisen) och en bössa. Sommaren i Sverige kan utnyttjas för att gå en kurs i potatis- och spannmålsodling för att få ett hum om varifrån dessa egentligen kommer.

    • Mats Jangdal skriver:

      Det är delar av detta Stefan Fölster sågar idag. Men han kunde vara mycket skarpare!
      https://www.svd.se/sverige-planerar-sorti-som-industrination

      • Jan Andersson skriver:

        Ja, med den skillnaden att han också tror att CO2 och klimathotet är ett verkligt problem. Kineserna vet att det är lögn. Kina har en kommunistisk regim som vill utöka industrin så mycket som möjligt, Sveriges motsvarighet förstår inte frågan, men låter Miljöpartiet leka Hela havet stormar med de svenska producenter som finns kvar och tror att de kan vinna. Jag vet inte vem jag avskyr mest: regeringen, oppositionen eller media. Finns det nån, någonstans som kan bryta nedåtspiralen?
        Eller skall vår framtid vara ett expositonsland där alla andra kan komma och studera hur man INTE skall göra?

        • Mats Jangdal skriver:

          Världen vallfärdar till Stockholmsutställningen 2030 för att studera hur man ruinerar ett av världens rikast länder på en generation.
          Kanske hade varit bättre om vi varit med i kriget ändå. Lärt oss att inte vara naiva, att bygga upp igen det som förstörts, etc.

      • Göran skriver:

        När jag läser den där artikeln, då kan jag verkligen instämma med mer än 100 % i den kritik Åke Sundström brukar framföra på Vetenskapsakademin.

        De skulle nog kunna stoppa hela denna vansinniga utveckling genom att avföra mänsklig påverkan på klimatet. De skulle enkelt med lite beräkningar kunna visa hur pass omöjligt det är att människan har någon påverkan på klimatet.

        Men de kan sitta där i tysthet och fortsätter denna utveckling kommer det inte att finnas någon Vetenskapsakademin längre. Är det inte ironisk, att just deras så kallade vetenskap utrotar dem själva.

    • Stefan Eriksson skriver:

      Polisen vill ”jaga bovar” utan att behöva ”ladda bilen”. Låter nästan som någon har ”tänkt till” där!!
      https://www.fplus.se/elbilar-klarar-inte-svenska-polisens-krav/a/kJ7lov

      • Jan Andersson skriver:

        Kan man inte hänga batteriet baktill på varje fordon som man gjorde med gengasaggregaten under kriget? Då kunde man bara byta det mot ett fulladdat på macken. Problemet är bara vikten, flera hundra kilo. Framjulen skulle hänga i luften men gamla folkvagnsägare skulle känna igen sig.

  12. Ulf Söderlund skriver:

    Vad har ni för åsikter om batterfabriken i Skellefteå ock hela stadens eufori runt omkring dess tillkomst. På lokalradions repotage verkar det råda rena rama klondike stämmning i bygden.I alla led talas det om vilken fantastisk utveckling som är på gång.Tror ni att dom kan gå på ” pumpen ” ?

    • Jan Andersson skriver:

      Jag har ytterst svårt att tro att det är en vettig idé. Det påminner mest om plastcykeln Itera från Vilhelmina. Batterierna, om det någonsin blir en produktion, kommer att kosta dubbelt så mycket som kinesiska, och varifrån skall råvarorna komma som Kina för längesedan har tingat. Kobolt är en ändlig resurs som inte finns kvar så länge till i kända fyndigheter.
      Nu har visst Kina köpt in sig i verksamheten, vilket är glädjande men egendomligt. Vi kommer inte att producera några bilar i Europa snart, så finn fem fel: dyra transporter av de farliga och tunga batterierna till Kina, långa lastbilstransporter till en internationell utskeppningshamn, hantering av kobolt med mera i Sverige under mycket kinkiga miljö- och arbetarskyddsbestämmelser (koboltfria batterier finns inte än), svenska löner och skatter, kravet på säkra leveranser just in time till andra sidan jordklotet om det brakar loss i Mellanöstern och Suezkanalen stängs, eller om de somaliska piraterna utövar mer utpressning och embargo och förseningar.

      Varför satsar vi inte på skogs- och metallproduktion som vi redan kan, har egna råvaror till, och är världsberömda för? Inte en svensk skattekrona till en dödfödd idé, speciellt när Kina redan är delägare.

  13. Jonas skriver:

    Kanske dags för plutonium batterier ? Dom funkar ju bra i satelliter.
    Jag tror att de är koboltfria.
    Vore ju roligt att få 60000 kr i stöd av staten för att åka runt i en plutonium-driven miljöbil?

  14. Göran skriver:

    I stället för att kalla elbilar för elbilar borde vi kanske kalla dem för batteribilar så att vi fokuserar på problemet med dem: batteriet.

    Innan batterifrågan är löst är det mer eller mindre meninglöst att hålla på med batteribilar.

  15. Åke Sundström skriver:

    Min synpunkt är lite mer fundamental:

    Varför ödsla tid på eldrivna lastbilar när ju synen på dessa helt står och faller med klimathotet. Om detta är falskt behöver sådant inte dryftas.

    Alltså nej tack för oss skeptiker så länge klimatet är en öppen fråga. Och i stället fullt fokus på att slutföra uppgiften att bekämpa växthusspöket.

    Allt dessförinnan ägna åt sig elbilsteknikens för-eller nackdelar är ett uppenbart självmål, inser inte alla SANNA skeptiker den saken? Att falska skeptiker, som primärt är kärnkraftskramare, gillar elbilar är lättare att begripa.

    • Stefan Eriksson skriver:

      Matchen står mellan ”alarmister” och ”realister” i frågan om människans påverkan av vår gemensamma atmosfär. CO2 har fått rollen som ”den store satan” i alarmisternas sinne.
      En realist ser tydligt att alarmisten kämpar med ett ”hjärnspöke”, som visat sig frodas i den massiva indoktrineringen som pågår.
      I den mån realisten påvisar de ”självmål” som alarmisten begår, är det en behjärtansvärd åtgärd, och inte ett mått på ”SANT eller FALSKT”.

      ”Alarmisten” är påfallande ofta orealistisk i sin argumentation, och de som upplevs vara realistiska gör bra saker med att bemöta dessa ”spöken”.

      • Åke Sundström skriver:

        Var det en kommentar till mitt inlägg? Om så, tala klarspåk, rätt eller fel för ärliga klimatkritiker att diskutera icke-frågor som el-lastbilar?

        • Stefan Eriksson skriver:

          ”Icke-frågan” el-lastbilar används ju av alarmisterna som argument för sin ”story” om ”klimatet” och hur vi kan påverka detta. Tankar om eldrift av fordonsparken är en utopi, förutom en mycket ringa andel av denna.
          Fordon anpassat till gruvindustri och inomhus, kan med fördel drivas med el, men det är ju en försvinnande liten andel av helheten.
          Då, tycker jag det är rätt och riktigt att bemöta orealistiska argument varhelst de framförs, och jag ser ingen koppling till begreppet ärlig-oärlig i detta sammanhang.

          Att på alla vis ”mala ned” alarmisternas argument finner jag önskvärt, speciellt när de är helt verklighetsfrämmande.

          • Åke Sundström skriver:

            Eniga i sakfrågan om ellastbilar som en ”utopi” eller hellre en död anka. Men du missar den pedagogiska poängen, nämligen att med oklanderlig logik underkänna alla projekt som har dagens klimatpolitik som bärande motiv. Dit hör ellastbilarna, helt klart. Liksom höghastighetståg och andra liknande projekt

            Jag hävdar bestämt att undanträngningseffekten skadar den goda saken. D v s innebär ett självskadebeteende.

  16. Jan Andersson skriver:

    Någon makthavare måste nu innan galenskapens onda beslut drabbar alla och häxan kastas i vattnet, markera ett tydligt stopp för denna okunniga, inkompetenta och intoleranta masshysteri som kallas klimathotet. På svenska västkusten ritar forskare kartor som visar hur de stigande havsnivåerna kommer att översvämma kustorterna ”om vi inte gör någonting”.

    Men det är just att ”göra ingenting” som är den perfekta lösningen på problemet eftersom landhöjningen är större än den påhittade framtida nivåhöjningen. Till saken hör också att havsnivån här normalt varierar mellan minus 0,75 m och plus 1,0 meter med tidvatten, hög/lågtryck i atmosfären och vindstyrka/vindriktning och tidsrymd det blåser i samma riktning (uppskattade värden efter egna mätningar under 25 år).

    Dessutom finns ingen stackars människa som vet vad ”göra något” innebär. Vilket är det absolut starkaste argumentet för att inte göra något!

    En fanatiker kan aldrig byta ämne eller ändra åsikt. En fantiker med makt är förfärande förfärande. Men det som kännetecknar ”en bra karl” och jag gissar ”en bra kvinna” är att de kan ändra åsikt när de har funderat färdigt själva eller blivit överbevisade. Att vi inte har någon enda sådan i vår regering är mer än talande, det är förödande. Vilket jag gärna hade sluppit att uppleva.

    Stefan Löfven, visa dig som en man! Det är den sista chansen du får, ta den!

    • Åke Sundström skriver:

      Helt rätt attityd, Jan. Men att Stefan Löfven skall ta chansen att ”visa sig som en man” är det ytterst osannolikt att vi får uppleva. Än mer skrämmande: den slutsatsen gäller även samtliga (förment) liberala eller konservativa partiledare.

      Men inse också, Jan, att de skeptiker som vägrar säga nej till BÅDE klimathotet och till klimathotets VERKTYG, den prohibitiva beskattningen av fossila bränslen, underlättar för makthavarna att fullfölja den förödande svenska klimatpolitiken. Mats hör till de få som accepterat denna elementära logik, men tyvärr påminner han inte så ofta om denna för klimatmotståndet så avgörande läxa.

  17. Göran skriver:

    Politik består av att skapa problem och sedan provisorisk laga dem och sedan skapa ett nytt problem och provisorisk lagad det och hålla på så i all evighet tills det går åt skogen.

    Med andra ord så går det inte att få det hela att fungera om några av de provisoriska lapparna lagas ordentligt.

    Så, låt hela skutan sjunka med denna klimatpolitik. Förhoppningsvis, kan folk då kanske inse att det inte går att rösta på nötter i valen utan ledarskap måste skötas av kvalificerade människor.

  18. Stefan Eriksson skriver:

    Igår kväll (torsdagar) behandlades ämnet ekonomisk injektion för Tyskt näringsliv, hos May-Britt Illner i debatt politiker emellan. Fordonsindustrin har att förvänta en förhöjd ”skrotpremie” som hjälp att öka försäljningen av nyproducerat.
    I debatten finns ”utopisten” personifierad av Anna-Lena Bearbock (die Grünen), som ondgjorde sig över det faktum att ”riktade” subventioner till elbilsproduktion uteblev, i detta ”gyllene” läge.
    Realisten (Peter Altmeier (CDU)) tillika näringslivsminister bemötte det orealistiska i tanken att hela den Tyska fordonsflottan i ett slag skulle kunna konvertera till eldrift.
    Därtill finns knappast resurser i produktion ens i världen.

    Ren orealistisk utopi, bemöttes av ett stycke realism.

    Bra så!

Kommentarer är stängda.