Framtidens elbehov?

Alla vet att det skulle krävas väldigt mycket el om alla vägtransporter skulle utföras av elbilar, alldeles oavsett om de drivs via elnät och strömavtagare eller batteridrift. Vår elproduktion och inte minst distribution skulle behöva ett rejält ansiktslyft för att klara det.


Nu varnar dessutom ingenjörer på Ericsson, en av de största leverantörerna av 5G, att en bred och ogenomtänkt övergång till 5G ytterligare skulle öka elbehovet avsevärt. Tydligen kan den tekniken implementeras med dåligt skrivna och anpassade rutiner, varvid elbehovet blir stort. Men gör man rätt ska elbehovet inte öka. Det hela är naturligtvis ett marknadsföringsknep av Ericsson, men även påminnelse om att billigast i anskaffning inte alltid är billigast i drift.

I Frankrike startas pilotprojekt med fusionsreaktor.

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 svar på Framtidens elbehov?

  1. Niklas skriver:

    Problemet är väl kanske inte totalmängden svenskproducerad el, ty Sverige har väl ett stort elöverskott idag, sett på årsbasis? Problemet ligger väl snarare i en bristande överföringskapacitet och att en en betydande del av elen utgörs av s.k. slumpkraft, alltså solel och vindel. Denna slumpkraft behöver då lagras i någon form av batteri, för att kunna levereras när elen verkligen behövs.

    Å det är här som vi stöter på problem. För även om det idag finns batterilösningar för slumpkraften, så blir det en väldigt dyr lösning, räknat per kilowattimme.

    Om sedan var och varannat hushåll ska skaffa elbil och kunna “tanka” hemma, så fordras det en större huvudsäkring, eventuellt grövre elledningar till huset och speciella laddstolpar.

    Annars tror jag att elbilar mycket väl kan ha framtiden för sig, då elmotorer har flera fördelar, framför bensin/diesel.

  2. Samuel af Ugglas skriver:

    “Alla vet att det skulle krävas väldigt mycket el om alla vägtransporter skulle utföras av elbilar, alldeles oavsett om de drivs via elnät och strömavtagare eller batteridrift”?
    Är det möjligt att beräkna EFFEKTBEHOVET utifrån de petrokemiska produkternas förbrukning för enbart transporter?
    Är det teoretiskt möjligt att göra sådana beräkningar begripliga för alla och en var?

    • Mats Jangdal skriver:

      Har man tillgång till statistiska data går det säkert utmärkt att summera och omvandla sorter så att man får en summa som alla borde kunna begripa och förhålla sig till.
      Själva uträkningen är det väl inte alla som kan begripa.

    • Jan Andersson skriver:

      På Statistiska Centralbyråns hemsida finns alla siffror, därtill lätta att hitta! Vi vet ganska exakt antalet bilar i varje hörn av Sverige. Vi vet också hur mycket de körs (sålda bränslemängder) och därmed hur de används (pendling till två jobb olika vägar i glesbygd från samma hushåll mycket vanligt) och att en taxi eller en distributionslastbil förmodligen används för färdtjänst och distribution.

      Vi vet också att alla som inte bor i eget hus inte ens idag har två hål i väggen att stoppa en motorvärmarkontakt i. Men också att de som har privilegiet att att få klippa sin egen gräsmatta säkert har ett användbart eluttag som de emellertid inte får använda utan en laddningbox som bryter eller minskar laddströmmen till elbilen när mjölkmaskinen startar och mor sätter på ugnen, för att inte överlasta det klena landsbygdsnätet med trafon på en kreosotimpregnerad trästolpe nere i vägskälet. Elektrikerna som monterar den upptäcker säkert att matningen till huset är otillräcklig och måste lägga ner nya kablar i mark. Grattis om det stannar vid 30000 kr. Per bil.

      I februari månad vet du inte om bilen har laddat något alls på morgonsidan när du ska upp tidigt för att åka till jobbet på IVA eller Brandkåren i grannkommunen (barnen ska till skolan också). Men du kan kolla på en app på mobilen utan att gå ur sängen, och då är det kanske lika bra att du stannar där.

      Mitt i veckan fyller du femtio och det kommer tio bilar fulla med gäster. Nej, förresten det gör det inte för de tar sig inte hem igen utan att kunna ladda inför hemresan. Men de skickar en digital ros på Facebook.

      Och alla som bor i hyreshus? Hur ska de kunna ladda någonstans? I min hemkommun finns 8000 personbilar. Alla måste bytas till elbil. Hälften av alla bilar ägs av folk i hyreshus, alltså 4000 bilar. De måste laddas varannan dag, alltså 2000 bilar varje dag måste hitta en laddstolpe i närheten av bostaden. Laddningen tar kanske en timme, på kvällen efter jobbet. Högst tre bilar per stolpe och kväll, alltså. 700 laddstolpar i vår lilla kommun, om alla villaägare skaffar egen laddbox. Även hälften, 350 laddstolpar vore orimligt, ingen plats, ingen matning.

      Jag känner flera gamla industrielektriker, ett par med stora elmontageföretag med många anställda. Samt flera tunga ingenjörer och experter på högspänningsmatning. Räknar jag ihop dessa personers bedömningar så tar det minst 70 år bara att dra fram nya matningar till alla som vill ladda sin bil nära hemmet. Och då finns det ändå inte lämpliga region- och stamnät att koppla in sig på. “Hela Sverige måste grävas upp.” Kopparkablar är dessutom svindyra eftersom koppar är litet av en bristvara och skulle vara rödlistad om det var en fisk.

      Och vi behöver inga statistiker för att räkna ut att alla samtidigt kommer att ladda sina elbilar på söndagkvällarna inför jobbresan på måndag morgon. .

      • Mats Jangdal skriver:

        Mycket bra beskrivning Jan! Det är det där man haft på känn.
        Är väl någon som sagt att det inte kommer att bli tillåtet med riktig laddstolpe i villor, för strömmen måste först gå till laddstoplarna vid hyreshusen.
        Samtidigt gör E.ON reklam för att alla kan starta en egen elmack!
        https://www.eon.se/elbil/elmack
        Men det är alltså många förbehåll för det.

        Vidare att notera för batteridrivna bilar är att kalla och varma dagar går det åt mer el till värme respektive kyla än till framdrivning av bilen i stadstrafik. Väsentligt kortare aktionsradie alltså!

      • Samuel af Ugglas skriver:

        Väldigt lätt att förstå och trovärdigt. Tack för det Jan.
        Statistiska Centralbyrån användes enbart för att MANIPULERA politiker och annat gott folk. För tillfället vet varken SCB eller ”Skatteverket” hur många som uppehåller sig Sverige. Ca 120.000 oredovisade lär det finnas inom Sveriges gränser.
        En passande stor ”kvartersbomb” hade gjort susen tror jag.

  3. Åke Sundström skriver:

    Vidhåller att denna typ av diskussioner innebär ideologiska självmål, därför att de bygger på SOCIALISTISKA premisser, d v s på en näring som styrs av STATEN, inte av köpare och säljare på en fri marknad. Tekniska fakta av det slag som Jan beskriver kan givetvis likväl vara intressanta, men ger diskussionen ett felaktigt fokus.

    För libertarianer måste frågeställningen vara om elbilen överlever vid konkurrens på lika villkor, vid frånvaro av statlig styrning. Och svaret är då ett självklart nej, därför att bensinen skulle kosta ca 8 kronor, samtidigt som elpriset skulle vara minst 50 % högre än i dagens reapris. Noll chans att sälja elbilar i nämnvärda kvantiteter.

    Elbilen är ett barn av klimatnojan och den dör i samma ögonblick som denna hysteri till sist når vägs ände och fördunstar lika snabbt som den uppstått. Den tidpunkten ligger närmare än vad de flesta, även klimatskeptiker, tycks tro.

    • Stefan Eriksson skriver:

      Det är väl inget självmål att “klimatnojans” massiva kampanj för mer statlig/överstatlig styrning av våra liv, bemöts med väl genomtänkta argument som visar på verkliga förhållanden.
      Om “nojans” hastiga frånfälle tillåter jag mig att tvivla, ett så oerhört stort förtroendekapital är investerat i denna historia. De som då satsat hela sin existens på historien om människans förmåga att kunna styra klimatet, lär inte ge upp utan kamp.

      Vi får hoppas att rent samhällsekonomiska effekter visar på den felaktigt förda politiken, och att folk kommer till insikt om detta.
      Då kan chansen finnas att utvecklingen fortgår och att “nojan” får ta plats i någon av fablernas värld.

      • Åke Sundström skriver:

        Lite motsägelsefull, Stefan, att dels “betvivla nojans hastiga frånfälle” och sen hoppas av klimatnojan “får ta plats i fablernas värld”.

        Sant förstås, att hotbildens överstepräster i FN-skrapan “inte lär ge upp utan kamp”. Men när vinden väl vänder kommer även dom att svepas bort av den sannings-sunami som förr eller senare brukar återställa ordningen efter en tid av förvirring.

    • Jan Andersson skriver:

      Bra skrivet! Många har redan fattat och regerat, fast motorpressen låtsas som ingenting. Bilföretagens nybilsförsäljning har minskat drastiskt, men begagnatmarknaden har rusat skyhögt hos vissa handlare, troligen en pandemieffekt eftersom kunderna såg sig har råd med en andrabil när thailandsresan uteblev och man i stället planerade att bila i Sverige (buss och tåg = smittorisk) och det kan också ha med bonus/malusskatten att göra.

      Men Volvo Cars i Sverige gick faktiskt ut till alla sina återförsäljare i Sverige i våras och varnade för att hårda tider väntade, inte minst för att de själv började sälja nya bilar på nätet! Så handlarna var beredda och satsade på begagnat med full kraft. Men det är inte svårt att misstänka att alla Volvo snart tillverkas i Kina, där ändå kanske 2/3 av komponenterna redan kommer ifrån (elmotor, batteri, styrelektronik).

      Det handlar inte bara om kostnaden utan att kineserna redan är världsmästare på dessa delar och har kapacitet att leverera. Om EU drar åt tumskruvarna på allvar, som de inte verkar tveka att göra, så är det helt fantastiska mängder elbilar som måste fram fort som ögat innan världen har stannat helt.

      Men jag hoppas innerligt att du har rätt, Åke, och att det blir en stark motreaktion från hela Europa nästa år. Annars kan det sluta hur som helst, och vi har inga vapen mot skattebomberna.

  4. Göran skriver:

    Det är inte bara leverans av el till en elbil, batterier, aktionsradie m.m. som det handlar om. När blir elbilen så pass billig att den kan börja konkurrera med petroleumbilar? Finns det någon andrahandsmarknad för elbilar?

    Det finns massor med människor som aldrig kan köpa en ny bil, eller en bil med några år på nacken utan endast kan köpa bilar med flera år på nacken. Kommer dessa att ha en andrahandsmarknad att köpa en elbil på? Vad blir lägsta pris? Ska det in ett nytt batteri på 50.000-100.000 kr vid begagnadköp, eller?

    Angående laddstolpar. Hur många vill ha in hela släkten på möte och alla ska ladda sina bilar? Hur mycket kommer det att kosta?

Kommentarer inaktiverade.