EU:s gröna kastrerar bilindustrin

Dagens gästskribent är Tege Tornvall, Nätverket Klimatsans

Med nya avgasnormen Euro 7 vill EU definitivt förbjuda nya bensin- och dieselbilar. Euro 7 kräver rena avgaser från första metern som en bil rör sig. Det klarar bara helt eldrivna bilar – om man inte mäter vad som krävs för att utveckla och tillverka dem och hur den elektricitet produceras, som skall driva dem.

Euro 7 har ännu inte beslutats men föreslås för införande 2025. Drivande bakom kravet är gröna partier med understöd av olika miljö- och klimatorganisationer med kontor och tiotusentals lobbyister i Bryssel.

EU-organet Transparency International listar totalt nästan 10.000 organisationer i EU:s frivilliga lobbyregister med över 90.000 anställda med uppgift att följa och påverka EU:s politik. Av dem är 6.240 officiellt ackrediterade till EU-parlamentet.

Bland de 50 största finns organisationer för bl. a. banker, industrier, energi- och oljebolag, IT- och dataföretag samt handel. Där finns även sju internationella miljö- och klimatorganisationer med totalt runt 100 miljoner kronor lobbybudget. Därtill kommer en mängd mindre miljöorganisationer med egna resurser.

En av dem är tyska DUH (Deutsche Umwelthilfe) med mål att bekämpa särskilt tysk fordonsindustri. DUH driver orealistiska krav på låg förbrukning av bensin och diesel samtidigt med extremt låga utsläpp av kväveoxider och partiklar.

Nu har DUH och andra miljöorganisationer fått gröna politiker att förhandla fram förslag om att bensin- och dieselmotorer inte får släppa ut orenade avgaser ens när de startas. Allmänt känt är att de bara kan förbränna bränslet fullständigt när de är varma. Kallstarter ger alltid orenade avgaser.

Det kan man undvika genom att förvärma motorer till driftstemperatur. Men det nämner inte EU-förslaget. Det är direkt avsett att utesluta allt utom hel eldrift. 

Förbud i praktiken

”Genom den planerade Euro 7-normen kommer EU-kommissionen att i praktiken förbjuda nya fordon med förbränningsmotor från år 2025”, säger Hildegard Müller, chef för den tyska fordonsindustrins branschförening VDA.

Enligt förslaget anses helt eldrivna bilar inte släppa ut koldioxid, trots att både deras tillverkning och deras elektricitet kräver stora resurser och mycket energi.

I stället för att protestera följer tyska fordonstillverkare motståndslöst med och avskedar tiotusentals anställda för att skära kostnader och frigöra kapital för att utveckla och tillverka  dyrare fordon med sämre praktisk brukarnytta.

EU vill snabba på utvecklingen genom högre subventioner för eldrivna bilar och skärpt skatt för konventionella bensin- och dieselfordon. Men av statsfinansiella skäl måste subventionerna med tiden avvecklas. Då blir ägande och bruk av bilar allmänt dyrare och svårare.

Det är kanske meningen. Europas gröna ogillar vägtransporter och bilar – oavsett bränslen och motortyper. De vill få oss alla att åka kollektivt och helst på räls. Det parlamentariska läget i många europeiska länder ger dem möjlighet att nå sina mål genom att medvetet motarbeta och skada Europas fordonsindustri.

Det här inlägget postades i Gästlistan, Klimatbluffen, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 svar på EU:s gröna kastrerar bilindustrin

  1. Stefan Eriksson skriver:

    Lobbyisterna lär i sinom tid få söka en annan arena för sitt värv. Långtidsbudgeten för EU har ”sågats” av Polen och Ungern, med förmodat goda skäl.
    Nu övervägs bestraffningar i form av uteblivet bistånd till dessa länders ekonomier.
    Vad står näst på tur?
    Jag tror att EU som organisation har betydligt mer än bilars avgasnormer, att prioritera år 2025.
    Jag tror på ett sönderfall, och hoppas att det kan ske i någorlunda civiliserade former.

    Också de ”gröna” kommer att kännas vid denna omställning, där nationalstaterna återtar en hel del makt för att styra sin befolkning.

  2. Dandersan skriver:

    Elen kommer att bli en bristvara.
    Hushållen får köpa dieselgeneratorer för att klara elförsörjningen.
    Vilken EUklassning har dessa?
    Många vill ha grön el, men få inser att den inte är kontinuerlig.

  3. Göran skriver:

    Idag kostar en elbil för mycket för de flesta av dagens bilägare. Genomför EU detta kommer bilar att bli en bristvara och priset på elbilar kommer att stiga ännu mer.

    Miljömupparna tycks glömma bort en sak: Vad används en bil till? Det blir mycket verksamhet som försvinner med bilens försvinnande. Och vad innebär det? Arbetslöshet, så klart.

  4. Jan Andersson skriver:

    År 2025 är en fullständig utopi och om den följs av skyhöga skatter på fulbilar så kommer västvärlden att kollapsa fullständigt. Hela vårt västerländska välstånd bygger på fossila bränslen. Dessutom saknar både Sverige och Tyskland ett eldistributionsnät anpassat för 100% elbilar. Ingen kommer att dra fram nya kablar för miljonbelopp till en småbrukare i glesbygd. Och varifrån ska bränslet komma till traktorer, skördetröskor och lastbilar?

    Det kommer tyvärr inte att ordna sig, även om man kunde tillverka ett fordonsbatteri som väger 5% av dagens och är lika litet till omfånget kvarstår problemet med eldistribution, laddningstid och att det behövs många tusen laddstolpar i en medelstor stad. De borde kosta lika mycket som en fartkamera att installera, alltså i runda slängar en miljon per styck.

    • Göran skriver:

      I brist på kapacitet i elledningarna får man ladda bilen långsammare helt enkelt. Å andra sidan, vad spelar det för roll om hundra bilar laddas samtidigt. Då får alla bilar ladda ännu långsammare.

      Tänk att du bara har en timme på dig att ladda bilen tillräckligt för ett ärende. Hux flux pluggar dina 25 grannar in sina bilar och du finner att den där timmen blev 10 timmar i stället.

      Fast med smarta laddare kan man betala mer för kilowatten, så du får tillbaka din timme om du betalar 25 kronor per kilowatt + moms + elbilsskatt + energiskatt + miljöskatt som räknas procentuellt på 25 kronor.

      • Jan Andersson skriver:

        De smarta laddarna blir nog obligatoriska eftersom det är det enda sättet att:

        1. Ta ut nuvarande höga bränsleskatt på drivmedel till privatbilar.
        2. Rädda gamla elnät, eftersom billaddning bara genomförs när det finns ledig kapacitet. Det vill säga, en kall februarimorgon kommer inte många att kunna åka till jobbet. Som tur är behöver man inte gå ur sängen eftersom man kan avläsa laddningsnivån från en app i smartmobilen.

      • Jan Andersson skriver:

        I Norrland måste man förlägga laddningen till sennatten eftersom ett laddat men utkylt batteri inte ger någon ström som räcker till bilåkning.

      • Jan Andersson skriver:

        Om alla var och en skall betala kostnaden för den omfattande nya eldistribution som krävs, så är nog 25 SEK/kW inte orealistisk. En erfaren elchef i min bekantskapskrets säger att det kommer att ta 70 år att bygga om så att alla (där de nu bor) kommer att kunna ladda sina elbilar snabbt.
        Men vilka som skall betala vet han inte, inte heller varifrån laddströmmen skall tas en söndagkväll i februari när alla laddar samtidigt. Själv har han försett sitt sommarhus med heltäckande solceller och ett stort batteripaket för att kunna vistas där när alla strömavbrott kommer allt tätare när grannarna börjar köpa elbilar i allt större utsträckning.

    • Åke Sundström skriver:

      Bara en nyansering: kollapsen blir inte FULLSTÄNDIG och HELA vårt välstånd bygger inte på fossila bränslen. Vilket du säkert inser och som vi läsare förstår att du menar. Men det är en poäng att vara varsam med orden och med kausaliteten. Det är, som jag tidigare skrivit, teknologin (bilmotorn) som är det primära och den som oljeschejkerna har att tacka för sina lättförtjänta rikedomar. Och vars sötebrödsdagar snart kan vara förbi, i takt med att kolets miljöproblem åtgärdas (en relativt enkel match) och solenergin blir allt billigare.

  5. Claes-Erik Simonsbacka skriver:

    Världsbanken uppskattar att cirka 3 miljarder ton metaller kommer att behövas för att ”av karbonisera” det globala energisystemet till år 2050.

    Mvh,

    • Mats Jangdal skriver:

      Ska inte det vara dekarbonsiera, eller avkarbonisera?
      Ber om ursäkt, nu först såg jag särskrivningen!

  6. Mats Jangdal skriver:

    Idag passerade Frihetsportalen 1234567 besök totalt!
    Bara som kuriosa.

Kommentarer är stängda.