Naturreservat Hovdala

Har tidigare skrivit om den nya höghastighetsjärnvägen som ska passera Hässleholm på sin väg rutt Malmö-Stockholm tor. En stötesten är naturen och miljön runt Hovdala slott. Länsstyrelsen vill göra naturreservat av området som ägs av staten idag.

Där finns bland annat en unik fladdermusart som behöver skydd. Järnvägen skulle gå rakt ingenom dess viktigaste område. Även växter och annat djurliv, liksom kulturlämningar anses mycket skyddsvärda.

Men nu har länsstyrelsen gjort en helomvändning och meddelat att de väntar och ser var järnvägen dras fram och så gör de eventuellt reservat av det som blir kvar, om det ens finns något värt att göra reservat av då.
Än mer anmärkningsvärt att de avslöjar sin totala brist på konsekvens i sina planer. De anser nämligen att Hovdalaområdet är viktigt för där kan de tänka sig att jobba med målsättningen att:
i) bevara miljön,
ii) rusta upp miljön,
iii) nyskapa miljö!

Håll i hatten! Det luktar stallorder från S+MP-regeringen lång väg!
Vad tänker man som privat markägare när man får höra att myndigheten resonerar så om offentligt ägd mark? Så skulle de aldrig tänka om privat mark. Vill du som privat markägare göra något nyskapande är deras ryggmärgsreflex att säga NJET!
Det är tydligt klargjort från den av Margareta Svenning med flera indoktrinerade länsstyrelsen.

Men vad är egentligen det skyddsvärda i Hovdala värt om samtliga alternativ är tänkbara? Vad är det som alls är skyddsvärt?
Nyskapande är ju även i en ganska modest förändring något helt annat än bevarande. Även upprustning innebär en helt annan målsättning än att låsa naturens omdaning av miljön vid ett visst utseende. Allt annat än naturligt förfall är något konstgjort som människan tillför.
Här vilar många ”gravade hundar”! Att det blir skattebetalarna och inte resenärerna som får stå för notan behöver väl knappast uttalas.

Det här inlägget postades i Äganderätt, äldre text, Miljö och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 svar på Naturreservat Hovdala

  1. Samuel af Ugglas skriver:

    Egendomsrätten i Sverige begravdes, förmodligen fram till nästa inbördeskrig, effektivt 1976.
    Då skrevs det vulgärsocialistiska ordet ”ALLEMANSRÄTT” in i RF.
    Experten och rekord på missbrukande tolkning har nog just Margareta Svenning,
    Visst bror till Olle Svenning en av de riktigt stora Palme beundrare tror jag.

  2. Jan Andersson skriver:

    Jag trodde projektet med snabbtåg Stockholm – Malmö var skrinlagt? En ny ”Hallandsåstunnel” med 23 års byggtid? Och minst 4000 SEK i enkelbiljett? Och varifrån skall elströmmen komma?
    Studera hur det gick med de EU-finansierade snabbtågen i Spanien, och gärna de japanska som alltid går ganska fulla men ändå har förbjudande höga biljettpriser!

    Allt ”spårbundet” är dödsdömt när det redan finns fria öppna alternativ. Fiber i varje hushåll är meningslöst när det kommer 5G, tåget kontra flyget, tåget kontra en stor SUV, det är bara skatter och subventioner som vrider på begreppen. I USA kan en storfamilj ha råd att resa långt vart som helst och när som helst med bil; här kan bara gräddan åka någonstans snart. Är detta Sverige eller ett EU-experiment vi bor i? Vart har det kärnsunda svenska förnuftet tagit vägen?

    På Erlanders tid sponsrade skattebetalarna öppet varje tågbiljett med 50 procent. Hur är det nuförtiden, och hur är det tänkt för ett höghastighetståg? Och jag bor inte i Stockholm och vill inte till Malmö längre.

    Förr åkte man till Malmö från Karlstad på drygt fem timmar; det går nog idag också om man följer trafikströmmen och inte agerar bromskloss och kör lagligt. Det tar fyra timmar till Arlanda, sedan en timme att parkera och checka in. Och då har inte den egentliga resan börjat än. Min kompis som tog bilen är framme redan, sitter med en öl och undrar när jag kommer.

    • Göran skriver:

      Kalkylerat biljettpris på 1.900 kr med 85 % beläggning ger en förlust på 20-24 miljarder kronor per år. Höjer man biljettpriset blir beläggningen bara mindre.

      Kommer det att bli dynamiska effekter av snabbtåget? Förmodligen inte. Med Malmös utveckling lär staten tappa arbetsplatser. Folk flyttar från Malmö och pendlar till Malmö, men krav på att företagen ska flytta ut börjar höras från personalen.

      Snabbtåg är lika korkat som vindkraftverk.

      Från Vi 5 på Aftonbladet.
      Fråga: Är du rädd för elransonering i vinter?
      Svar 1:Nej jag är personligen inte särskilt elberoende eftersom jag jobbar och bor mitt i stan.
      Svar 2: Nej, faktiskt inte. Jag är inte intresserad av politik. Röstar på Miljöpartiet varje gång.

      Vad säger man?

      • Benny skriver:

        Göran, tyvärr är det så folk resonerar numera och det beror till stor del på flumskolan som infördes där kunskap och betyg nedgraderades. Ungdomen av idag är dessutom helt hjärntvättade av propagandan i MSM…Det är ju så att den som äger informationsflödet äger ”sanningen” i västvärlden där folk matas med propaganda hela tiden!

      • Jan Andersson skriver:

        Det finns helt klart vissa likheter i hur tåg och vindkraft hanteras, trots att de är oförenliga.

    • Göran skriver:

      Karlstad-Gardemon 3:30 timmar

      • Jan Andersson skriver:

        Provat många gånger, men tyvärr tvärstopp nu. Dessutom ett kaos vid bilparkeringen.

  3. Niklas skriver:

    Det får mig osökt att tänka på det bibliska uttrycket ”sila mygg och svälja kameler”, eller som Orwell uttryckte det: ”alla är jämlika, men vissa är mer jämlika än andra”. För ur den ”skyddsvärda” fladdermusens perspektiv torde det vara ointressant om livshabitatet förstörs av det ena eller det andra sättet.

  4. Dandersan skriver:

    Kommer tågen inte att följa den korridor som redan finns?
    Skall de passera Hässleholm i 300 km fart?
    Senast jag passerade med tåg fick vi kliva av och åka Buss-nya spår skulle byggas.

  5. Ivar Andersson skriver:

    Ingenting ska stoppa utbyggnaden av järnvägen och vindkraften. MPs rädsla för koldioxid gör att miljön och naturen kan skövlas utan att miljöpartisterna skäms.

  6. Stefan Eriksson skriver:

    Resonemangen om vad som är ”skyddsvärt” eller inte, har en underordnad betydelse när länsstyrelser bestämmer om vad som skall ”reserveras” eller inte.
    Länsstyrelser har ett ”beting” att redovisa ”resultat” mätt i ha. där de för evigt förstatligat marken.
    Så vad gäller sträckningen av järnvägen och om den skulle påverka statens intressen kommer länsstyrelsen snabbt att redovisa annan mark (privatägd då) som skall kompensera bortfallet i ha. räknat, som får stryka på foten för det ”allmännas” intresse.
    Naturvård kommer i ”andra hand” om ens det.

  7. Göran skriver:

    Ett företag i Stockholm ägde ett hus som var kulturminnesstämplat (eller vad det nu kallas). De sade att de inte fick slå in en spik väggen för en tavla utan att ha godkännande av myndigheterna.

    Men, så en dag bestämde sig Stockholms kommun eller län för att bygga en spårväg och huset var i vägen. Då gick det bra att göra en dammhög av huset.

    Vad gäller naturreservat eller liknande så blir allt pulver vid nästa istid. det spelar inte så stor roll hur vi ”skövlar”. Dessutom är naturen väldigt bra på att läka de sår människan ställer till med. Dock ska vi även veta att många sår, har varit bra, såsom att öka den biologiska mångfalden.

    Lite lustigt att kalla sig Miljöparti och sedan i princip göra allt tvärtom som är bra.

    När vi röstade om kärnkraftverk, då var kärnkraft läskigt. Idag vet vi att så inte är fallet, utan tvärtom. Är det omöjligt att inte erkänna ett fel eller misstag och ta nya spadtag? Rationella människor gör misstag och korrigerar dem, gräver vidare och korrigerar igen. Inom politiken fortsätter man att försöka gräva på samma plats även om man har stött på berg.

    • Ivar Andersson skriver:

      Människor utan sunt förnuft har aldrig fel och har aldrig någonting att ångra 🙂

Kommentarer är stängda.