Elektriska vägar och meteorologiska snyltare

Elektrifiering av vägar är en dålig idé
Mina läsare vet det förmodligen redan, om inte annat så instinktivt och spontant. Elektrifiering av vägar är en dålig idé. Jag har sagt det förr och vidhåller min ståndpunkt. Det är försnilla vägens idé!

Att elektrifiera en väg är som att lägga ett spår, likt järnväg. Detta alldeles oavsett om det är kabel i vägen eller i luften och viss flaxibilitet i förhållande till kabeln. Denna flexibilitet är alltid bara en bråkdel av den flexibilitet som vägtrafik med självgående fordon vilka bär sin energikälla ombord har.

De försök som gjorts har bokförts och sedan har det aldrig blivit mer. Här är en intressant engelsk sida där man räknat på ekonomin med elektrifierad väg, bland annat med livscykelanalys, och funnit att det också ekonomiskt är en riktigt usel affär.

Meteorolog-aktivister
Stormgeo är ett norskt företag som slår mynt av ”klimathotet”. Den svenska statligt anställda (SMHI, SVT) meteorologen Maria Augutis. Är en av de meteorologer som i statlig media larmar om klimathot för att sedan i ett privat företag håva in pengar för att berätta för företag och media hur de ska skydda sig mot det inbillade hotet.

Det var Kristianstadsbladet som fick mig på spåret, för de skrev ut hennes namn och att hon som anställd på Stormgeo förmedlat den alarmistiska information tidningen återgav.

Det här inlägget postades i Klimatbluffen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 svar på Elektriska vägar och meteorologiska snyltare

  1. Jan Andersson skriver:

    Jag skulle vilje se detta utfört på samma sätt och plats med järnväg eller med elektrisk väg…

    https://youtu.be/iZgcJ-39wEY

  2. Thomas skriver:

    När det gäller SMHI så är det lämpligt att fundera på vad som hänt där under senare tid.
    Man har fått en ny GD, en som har sina rötter inom WWF…
    Vad är WWF?
    (SMHI har, förmodligen, huvudrollen i svensk “Klimatnoja”, om man tänker efter, och skall man använda samma taktik som J Nordangård så blir analysen att vi har ett gäng svenskar som sitter mitt i smeten och inte bara med fingrarna i syltburken… )
    Det mesta är nog: Too late…

    • Mats Jangdal skriver:

      Anställningsplats för Markku Rummukainen är också SMHI. Han är Sveriges chefsförhandlare i IPCC. Han är inte ens svensk medborgare, i ett ärende av stor betydelse för rikets försörjning och säkerhet!

      • Göran skriver:

        Å så tror folk att det kan bli någon förändring i Sverige genom att rösta. Det enda som ändras är några promillen hit och dit.

        Ibland blir det någon större reform, som i stort gör allt värre. Det är som med ROT-avdragen. Folk läser rubriken, men läser inte brödtexten där det står att nu ökade alla hantverkspriser och de som inte kan få ROT fick det dyrare och de som får ROT betalar samma pris som innan.

        • Thomas skriver:

          Tja.. och hela ROT betala via “den allmänna löneavgiften” i Arbetsgivaravgiften, så de som inte kan utnyttja ROT betala till de som kan utnyttja ROT och sedan blir det som vanligt, svartjobb….

  3. Dandersan skriver:

    SMHI har kartlagt vilka områden som kan översvämmas och vilka städer som är extra utsatta.
    Gävle finns inte med!Det är inte SMHIs fel utan ett bevis på vädrets nyckfullhet och dessa karteringars totala meningslöshet.
    100 årsregn kommer då och då och här och där.
    I Gävle var det ovanligt och tydligen oförutsett. Avloppsnätet gick baklänges. Det borde gå att förhindra.

    • ivarandersson skriver:

      SMHI missade att förutse vad 100 årsregn kan ställa till med. Snökanoner är inte obekanta men 100 årsregn har SMHI glömt att ta höjd för.

  4. Göran skriver:

    Lite lustigt att sätta kontaktledning över bilvägar i Storbritannien, då de inte ens har så mycket järnväg med kontaktledning.

    Jag undrar för den delen vilka planer Banverket har på att sätt kontaktledning på all svensk järnväg? Det finns en hel del bansträckningar utan kontaktledning.

  5. Göran skriver:

    Jag såg reklam för en bil där de sade att bilen var byggd med hållbart material. Ja, jag hoppas verkligen att bilen håller ihop om jag skulle köpa den. Jag förmodar att alla bilar som byggs, byggs för att hålla ihop.

    Jag undrar om de själva inser hur löjligt det låter, när de ska lägga in detta löjliga ord “hållbart” i tid och otid.

    Lika löjligt är det när biltillverkare som inte vill att man ska få reparera sin egen bil på egen hand utan påstår att om man gör det så kan man bli våldtagen.

    • Jan Andersson skriver:

      Du köper en svindyr produkt efter långt övervägande för att behålla helst så länge du lever. Det är inte mycket till övertygande info om att du har valt rätt när det framhålls som viktigt och en av de främsta fördelarna med produkten är den är tillverkad av återvinningsbart material. På mig verkar sådan info avskräckande. Varför ska man vara rädd om något när det vore bäst för alla om den lämnades på soptipp… ursäkta “återvinningscentralen” så snart som möjligt? Slit och släng? Inte för mig!

  6. Claes-Erik Simonsbacka skriver:

    Why the American automotive industry is missing the “BAMM” required for electric vehicle demand
    19 aug. 2021

    In this episode of the Critical Materials Corner with Jack Lifton, Jack talks about what he refers to as “BAMM”, otherwise known as “Battery and Motor Materials” and how very few American automotive companies have paid attention to the supply chain problem for handling the electric vehicle demand.

    Jack said that China has already acquired all the raw materials needed (namely lithium, cobalt, nickel, and rare earth) to meet their projected demand for electric vehicles.

    https://www.youtube.com/watch?v=LKlgjwnEVvw&t=1s

    Mvh,

Kommentera