Stad och land glider isär

En konfliktyta som bara tycks växa i politisk betydelse är den mellan stad och land. Den har vuxit ända sedan industrialismens barndom. Först flyttade industrins ägare till städerna, med sig tog de delar av industrin och de högre tjänstemännen. Efter kom industriarbetarna och det mesta av resten av industrin.

Hela tiden har stad och land haft divergerande villkor. Vi hade landskommuner som skötte landsbygden på dess egna villkor. Men det gav för få röster till socialdemokratin i städerna och de kunde inte vänta på att städerna skulle växa till av egen kraft. Så de skapade kommuner med en stad som centralort. Sedan slog de ihop dessa till storkommuner. Så, nu var socialdemokratisk makt för evigt säkrad.

Nej, det var den inte, för folket på bygda var missnöjda och röstade fel. Då började man plåga dem miljö, det som landsbygdens folk alltid ansett att det var självklart bättre än stadsborna på. Med akademisering miljöfrågorna stal men initiativet om den egna beslutsrätten ifrån landsbygden.

Men lantisar är dumma, de envisades med att ta den egna bilen in till staden, rätt in i centrum. Så man stängde av centrum för biltrafik. Men lantisarna vägrade ta bilen till en busshållplats för att sätta sig på en buss för kunna handla i stan. Köpmännen ville fortfarande ha kunder, så de skapade köpladorna. Nu tar också stadsborna bilen dit, för de kan inte heller handla i centrum längre.

Sverigedemokraterna blev i senaste valet det nya stora partiet på landsbygden. De har faktiskt observerat konfliktytorna och föreslår förändringar, om än inte särskilt djärva eller tillräckligt långtgående.

Det islamistiska partiet Nyans kom in fullmäktige i Landskrona och Botkyrka. Troligen har det inget med konfliktytan stad och land att göra. Snarare handlar om konflikten riket Sverige mot immigrationen av människor som vill överta Sverige utan att bli en del av det.

Det är vad hundra års demokrati gjort med Sverige. Ett system och dess förvaltare (politikerna och byråkratin) som inte ser problemen, inte vill se dem. För de stämmer inte med deras ideologi och världsbild. Den som de ibland kallar för värdegrunden.

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 svar på Stad och land glider isär

  1. Jan Andersson skriver:

    Mycket träffande beskrivning av utvecklingen! Jag är född och uppväxt en mellanstor stad, men hamnade i en mindre mer naturnära grannkommun med min egen familj och jobb. Så småningom började jag jobba i en annan mindre kommun och fick pendla varje dag men det var viktigt att undvika min gamla hemstad och dess allt tätare trafik med köbildningar som följd. Det slutade med att jag ibland inte besökte min gamla hemstad alls vissa år. Ibland tvingades jag dit för att besöka institutioner som banken, vilka försvann helt från mina småkommuner. Idag ryser jag av obehag om jag måste ”in till stan” eftersom det blir ett helvete att hitta en parkeringsplats, och jag hänger inte med i alla ständigt nya trafikomläggningar och enkelriktningar; nog hittar jag perfekt och kan alla gatunamn fortfarande, men kan inte köra dit jag vill längre. Jag har varit på nostaligitripp för att se på alla skolor och andra ställen man en gång frekventerat, men känner en djup tillfredsställelse över att slippa nuförtiden.

    Hur kunde det gå så snett? Uppenbarligen har man gjort fatala misstag gång på gång och ändå kört på i samma stil. Nu går stadens förstörelse i ännu snabbare takt, och det är i stort sett omöjligt att komma ur bilen vissa dagar eller att välja rätt fil i stadens utveckling mot kaos. Staden skall ”förtätas” vilket betyder att några av de finaste andningshålen vi omhuldade nu är borta för alltid, planerarna har gått på myten att ingen ska ha bil i framtiden fast utvecklingen i själva verket går mot allt mer fria kommunikationer. Någon gång om året besöker jag en institution som lever på sina kundbesök, men det finns ingen parkering alls, utan man får chansa att ingen kontrollant är i närheten när man parkerar på förbjuden plats en stund. Ännu värre är det redan i våra största städer som Stockholm och Göteborg. Jag har kört till Göteborg tre gånger och fått vända hem med oförrättat ärende eftersom det inte gick att komma ur bilen någonstans, bekräftat av andra i samma ärende som skakar på huvudet när man möter dem för tredje gången. Ska det vara så?

    • Benny skriver:

      I Växjö tyckte kommunpampen Anna Tenje M att det var en god ide att göra centrum bilfritt! Hon har gjort allt för att försvåra för bilister att ta sig in till stan och hitta parkering vilka dessutom gjorts svindyra! Tenje svarade på kritiken med att folk skulle ”välja” att inte ta bilen in till centrum…Valfrihet enligt modell M alltså. Man behöver väl inte påpeka att de flesta butiker i Växjö centrum har det svårt?

  2. ivarandersson skriver:

    C och V förstår fortfarande inte varför de tappade och SD ökade på landsbygden. Att politiken som C och V driver inte passar landsbygden går inte att förstå för politikerna.

  3. Thomas skriver:

    Meloni som nu bubblar upp som en ”högerstjärna” i europeisk politik tycks vara en nationalistisk politiker, trots sina globalistiska kontakter.
    Berlusconi ligger också med i denna politik med tydliga nationalistiska vibbar..
    Är det höger eller vänster?

    För en svensk debattör så är det tydligt höger – men sett ur ett internationellt vänsterperspektiv så är den italienska utvecklingen en tydlig vänstersväng…?!
    Hur kan man tolka detta så?
    Tja, fundera på det!
    Själva förklaringen är väldigt enkel…
    Vi är här hemma extremt indoktrinerade att tro att globalismen är en vänstersväng när det uppenbart bara gynnar det som kallas den ”djupa staten”…
    Det är tungt att inse hur lurade vi är och att tänka om är än svårare…

    Dock… innerst inne har de flesta svenska infödingar sedan länge insett hur allt funkar, då man på 1960-talet var med i politiska partier till 30%, medan det idag är enbart 3% av befolkningen som är med i politiska partier…
    När undfallenheten viker och vreden tar vid så kan vad som helst ske…

    Fascismen som styrt i detta land är en god ideologi, då den bygger på en välfärdsstats funktion, att dela ut välstånd åt alla – men när kassan tryter så börjar striden om resurserna och då hugger alla på alla…
    Och då den enda gemensamma faktorn är penningen då värdenihilismen utplånat allt annat, så är en samhällskollaps given.

    • Thomas skriver:

      Nu var jag en gång i Italien och lysande på Berlusconis jordbruksminister…
      Det var annat är våra ”landsbygdsministrar”….
      https://www.youtube.com/watch?v=3VzT4n27AC8
      fast tiderna kan ändras även här.. kanske…

      • Jan Andersson skriver:

        Det finns alltså hopp! Men varför lever vi inte i den bästa av tider? Våra föräldrar och farföräldrar jobbade hårt för det, men varför kan inte våra barn gå i bättre skolor än vi gjorde, se fram mot ännu bättre levnadsvillkor och känna trygghet om de vill pröva sina vingar som företagare? Vem håller emot, för vi har alla ingredienserna i skafferiet! Politiken liknar mest ett käbbel om receptet… och det blir bara hamburgare eller pizza av allihop, alltså gatumat.

  4. Samuel af Ugglas skriver:

    Socialisterna tillsammans med ”Bondeförbundet” och ”Folkpartiet” stal med hjälp av utplundrade SKATTEPENGAR landsbygdsbefolkningen på deras rättigheter att sköta det dom kan, producera livsmedel och leverera vad skogen ger.
    Skall det nöd och elände till för att komma tillbaka till verkligheten?

    • Jan Andersson skriver:

      Sverige har sin skog och malm och har byggt hela sin utveckling och välfärd på dessa. De är ingenting vi måste importera för att förädla vilket många andra länder måste göra. Och det finns idag mer skog än någonsin och de förstklassiga malmerna visar inga tecken på att sina. Om vi inte ska bygga framtidens näringsliv på dessa så är vi rejält korkade. Plus att vi givetvis måste utnyttja jordbruket för att producera vår egen mat igen.

      Sedan hoppas jag att vi i framtiden bygger en kanal från Bottenhavet till ryska Vita havet för att skapa en genväg från Östersjön till Asien. Det är många länder som skulle kunna utnyttja den utan att behöva krångla sig ut vis Öresund.

      • Thomas skriver:

        Som Axel Oxenstijerna sade: I Norrland har vi vårt Indien..
        Vi lider av inomnationell kolonialism.
        Då de parasiterande bolagen har sin bas i ”huvudstaden” och där betalar sin skatt (till skillnad mot Norge där delar av skatten stannar där råvaran finnes) så krävs det enbart att huvudkontoren flyttar utomlands så är landet en äkta koloni.. som är självskapat av sina inkompetenta medborgare…

      • Mats Jangdal skriver:

        Det finns redan en sådan kanal, som Stalin tvingade fram under stora umbärnaden för de som byggde den.
        Men den kanske skulle behöva en upprustning.
        https://en.wikipedia.org/wiki/White_Sea%E2%80%93Baltic_Canal

        • Jan Andersson skriver:

          Ja, varför inte? Men jag tänkte på en ”panamakanal” från bottenviken, landet är platt som en pannkaka hela vägen. Det skulle bli en uppryckning av hela östersjöområdet.

          • Mats Jangdal skriver:

            Några höjdmeter är det allt, men inte mer än att det skulle vara möjligt.
            Frågetecknen är ändå Ryssland samt frånvaron av stora sjöar och vattendrag att ta vatten i från.

  5. Göran skriver:

    Jag är uppväxt i en stor svensk stad. Med tiden flyttade jag från den och hamnade lite här och där på landsbygden. När jag bodde i Dalarna kunde jag konstatera att om en bomb smällde av och utplånade hela Stockholm, så skulle jag nog bara rycka på axlarna och konstatera att det inte skulle påverka mitt liv i Dalarna. Jag fick intrycket att det var likadant för de i min omgivning. Stockholm var bara en stad som låg där borta.

    Jag har sagt det förr och säger det igen: Lämna landsbygden i fred så reder folket där upp det hela.

    • Jan Andersson skriver:

      Samma omdöme måste man nog ge smålänningar och skåningar också. Smålänningar och dalmasar är speciellt driftigt folk. Värmlänningar är roliga, men man måste gå till en smålänning för att få något gjort.

Kommentarer är stängda.