Vår natur är extremt illa ute!

Dagens gästskribent är Sture Larsson

Bilagd bild visar vindrutan på en bil som gått nära 90 mil mellan den 8/6 och 11/6 2023 på en resa Skåne – Öland – Skåne med rundturer på Öland. Om man tittar mycket noga kan man se två avtryck av rimligt stora insekter. Enligt mina erfarenheter av bilkörning från 1957 skulle rutan av trafiksäkerhetsskäl ha varit skurad minst en gång, sannolikt 2 gånger för att avlägsna insektsklet under den resan. Behovet att rensa bilrutor och strålkastare från insektsklet sommartid upphörde under sent 80-tal. Orsaken är för en aktiv naturvetare enkel att förstå. Idag finns mycket små mängder av ovan mark levande insekter. De kan inte produceras. Orsak: Förd klimatpolitik sedan ca 1980 förhindrar reproduktion av insekter.

Klimatpolitikens enda egentligt effektiva åtgärd är att förhindra högtemperaturförbränning av allt från ved till olja, koks, kol, bensin, halm, vårens förna och skogsbrand för att förhindra s.k. utsläpp. Ansvariga har inte förstått att ordet atmosfär stavas interstellärt skalskydd runt planeten Moder Jord. En funktion som vi behöver mer av, inte mindre av. Utan bra interstellärt skalskydd är t.ex. stor del av global kommunikation ett minne blott efter nästa stora soleruption. 5G och nästa 6G kräver allt tätare skalskydd. Klimatfolket försöker med alla medel förtunna skalskyddet och inte minst höja temperaturen. Ett intellektuellt haveri.

Livets viktigaste byggstenar är syre, väte, kväve, kol och svavel. Den enda bristvaran i sammanhanget är svavel. Svavel ingår med ca 0.06 % i odlingsmark, men tillgången är långt mindre, eftersom svavel binder i svårlösta sulfater. Naturens grundprincip är återanvändning. Livet byggs i hög grad med det svavel som frigörs vid förbränning och ingår i den svavelcirkulation mark/atmosfär som är en mycket viktig del av ovan mark levande ínsekters årliga nyproduktion. Svavlet faller med nederbörd och minst hälften stannar på vegetation ovan mark.

Om det inte finns metabolt svavelnedfall under den korta tiden för produktion av insekter, några veckor per år, så produceras inga insekter. Det betyder att grunden för den näringskedja som även vi är en del av försvinner. Vår del av världen anses ha förlorat 50 % av insekterna. I Danmark nämndes nyss siffran 90 %. Finns inte insekter finns inga småfåglar etc. Vi lär ha förlorat uppåt 60 % av odlingslandskapets småfågel. Med huvudsakligen sol- vind- och andra former av elenergi är det kanske rent i vår närmiljö men en död natur. Vi kanske klarar oss med vetenskapligt styrt lantbruk, men runt om oss faller biodiversiteten.

Sammanhanget framgår tydligt om man läser av molekylstrukturerna i livets byggstenar, aminosyror, proteiner och vitaminer. Bilden på B1-vitaminets molekyl visar att för att bilda molekylen krävs en Svavel-atom per molekyl. Det intressanta är att B1-vitaminet är mycket viktigt såväl för ämnesomsättningen som för neurologi. Låg tillgång på svavel i naturen betyder brist på B1, vilket på sikt betyder både reproduktionsretardation och försvagad mental funktion hos levande individer. Sverige förbränner inte längre tillräckliga mängder svavelbärande material för att frisätta svavel och stödet från t.ex. engelsk kolförbränning är borta. Ta t.ex. Ölands älgar, 50 % av kalvarna dör kort efter födelsen och korna tycks inte ens har förstått att ta hand om dem. Är det samma vi ser i svensk skola? Låg prestation!

På direkt fråga har t.ex. svensk, dansk, norsk och finsk akademi och 5 tyska universitet vägrat svara på frågan om det finns någon som vill förtunna atmosfären, skalskyddet, eller om det finns någon växthusgas. Trots att svensk akademi inte känner till någon växthusgas undervisar alla skolformer om växthusgaser och skalskyddets avveckling. Alla publika personer måste klämma ur sig något påstått klimatsmart. Ett tecken så bra som något på att B1-vitaminbristen nått de högre livsformerna.

Till saken hör att de som nu styr på fleratalet nivåer är i 40-årsåldern. De har inte själva någon medveten personlig reflekterande naturerfarenhet före 1995. De ser inte dagens problem i relation till en normal natur. Det måste bli riktigt elände innan ens de som sägs vara naturvetare inser verkligheten. Våra politiker vill på allvar sabotera planetens interstellära skalskydd. I historiens ljus kommer de att framstå som rejält bakom flötet! Insekts- och fågeldöden är redan bästa bevis.

Det mest fantastiska är att t.ex. våra med skattemedel avlönade organisationer som politiska partier, naturvårdsverk och miljödepartement i ord och handling är främsta företrädare för den liga som bekämpar planetens interstellära skalskydd.

Sture Larsson är pensionerad Agronom med specialområde bland annat luftkvalitet och hälsa.

Det här inlägget postades i Gästlistan, Klimatbluffen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

13 svar på Vår natur är extremt illa ute!

  1. Ivar Andersson skriver:

    Då får vi hoppas på fler vulkanutbrott så att mer svavel släpps ut.

    • Dennis skriver:

      Att det är betydligt mindre med insekter beror på mobila nät. Lita på mig!

  2. Jan Andersson skriver:

    Idag har bilarna en mer bakåtsvept vindruta och hela bilen är mycket mer aerodynamiskt designad, i syfte att spara på de dyra bränsledropparna och kunna konkurrera på en köparmarknad där bränslesnålhet nu är hysteriskt viktigt (så mycket att man obligatoriskt måste ha ett löjligt batteri också, med tillhörande elmotordrift någonstans). Ännu viktigare är hastigheten, körde man förr allra högst 90 km/h så fick man knappast någon större mängd insektsträffar på vindrutan, körde man normalfart 105 km/h fick man skapligt många, medan den som tryckte hårt på gaspedalen hade hela fronten och vindrutan täckt med insekter till den grad att det var svårt att se genom den. Värst var varma sommarkvällar och nätter i juni och juli. Det var därför lätt att se vilka som kört undan och vilka som fegat och böjt sig under statens överhet, vilket garanterat gjorde dem till fega sossar (inte alls bra om man var yngre, under 40 år).

    Men så kom specialmedlet ”Insect Remover” som gjorde det till en barnlek att ta bort beläggningen och slippa gnugga lacken från motorhuven, och sedan se helt oskyldig ut när kompisgänget kom för att inspektera… och kunde man också langa fram en varsin iskall starköl så var ens status fullt återställd… på den tiden ansågs man inte fullt tillräknelig om man var sosse på allvar och blint följde alla hastighetsskyltar, även alla symboliska sådana.

  3. Göran skriver:

    B1 styr även motivationen.

  4. Göran skriver:

    Myggen verkar inte ha något behov av svavel för jag tycker antalet myggor ökar för varje år som går.

  5. Jan Andersson skriver:

    Sture pekar på en allmänt viktig egenhet i våra nuförtiden snabbt omformade samhällen, och nya problem som knappast fanns alls under bondeeran. De som nu hamnat i maktpositioner har inte en susning om hur det var förr och hur medborgarna normalt tänkte ganska nyligen, bara så där en 30-40 år sedan. De saknar alltså referenser och medborgare som väntat 30-40 år på en länge förbisett vägstump eller bro, får se en totalt annan lösning som absolut ingen frågat efter eller förväntat sig. När dessa ”lösningar” blir tillräckligt många så flyttar man, eller tänker: ”Vad skulle detta tjäna till, bättre att det fått vara som det var och sparat skattekronorna”.

    Jag kan räkna upp hundratals sådana projekt i min förra hemkommun, medan det i min nya fungerar tydligt bättre; man låter entreprenörerna komma med egna förslag, och sedan drar man allt inför kommunens företagare i ett stormöte innan något beslut fattas.

    Då slipper man garanterat sådant som ”getingmidjor” på genomfartslederna, där alla måste vänta på att bussen som stannat mitt i enkelfilen har bytt passagerare. Allt för att barn inte ska kunna bli påkörda. Förr lärde man barnen att hålla sig undan för bilarna generellt, en fantastiskt mycket bättre lösning, fast då fanns förstås inga mobiltelefoner…

  6. Peter Sjöström skriver:

    Så är det . Som fd bonde så har man observerat en viss ändring dock inte markant här i Värmland. Jan A har en poäng om bilars aerodynamik mm . Körde motorcykel på 60 , 70 o 80 -talet , då blev man varse insekterna . 60 – 70 – talet innan intergralhjälmen slog igenom satt insekterna klistrade i ansiktet samt en och annan geting hade stuckit .
    Mvh Sjöström

    • Jan Andersson skriver:

      Ha! Man kunde se ”lättviktare” på femtiotalet, framförda av gubbar med ”Brattforstryne” vilket var en rund anordning av celluloid utstickade ca. 10-12 cm i färdriktningen och som täckte hela ansiktet men var helt öppen framtill. Baktill fanns en skinnremsa som tätade mot ansiktshuden. Tanken var att fartvinden (ibland innehållade insekter) inte skulle nå ansiktet eftersom det bildades en luftkudde i ”trynet”. På resten av skallen satt i bästa fall en skinnhuva med öppningsbara små luckor för öronen, typ första världskrigets flygaress som Baron von Richthofen.

      Man såg nog bra rakt framåt, men sikten åt sidorna var däremot obefintlig, och eftersom man mest liknade en gris på långt håll när man kom farande halvblind i vägkorsningarna så försvann Brattforstrynena snabbt när sextiotalet inleddes (tillsammans med 80-kubikarna utan bromsar och fri fart).

      • Mats Jangdal skriver:

        Hade en äldre bekant och granne som använde sådant tryne när han körde moped på 80-talet.

  7. Samuel af Ugglas skriver:

    När vi lite till åren komna bönder blir oförmögna att förmedla erfarenheter och viss kunskap så kommer indoktrinerade små byråkrater att sörja för att livsmedel finns på hyllorna i mattemplen? Större delen av befolkningen tror det.

  8. Veiron skriver:

    I år är det extremt mycket insekter; särskilt i jämförelse med förra året. Humlor och bin i överflöd. Flugor av alla storlekar och intensitet inomhus. Och massor av allehanda flygfän utonhus; inte minst varianter av nyckelpigan (gula och svarta). Och bilens grill och kofångare har döda insekter på sig.

    Förra året var det väldigt dåligt med insekter; nästan så att man blev orolig. Knappt en fluga inomhus och inga döda insekter på bilen. Det skrevs en del om det förra året i tidningarna.

    Eftersom insekterna är tillbaka med råge sedan förra året så bör det inte att ha med ”klimatförändringarna” att de var borta förra året. Måste ha varit något med väderleken.

    • Jan Andersson skriver:

      Vi har flera insektsmärken på vindrutan just nu, fast det är hustrun som har kört på sistone.

  9. Andreas skriver:

    Min egen spaning ang. insekter/tvätt av front och vindruta är att det skedde något för ca 10 år sedan. Innan dess användes ”Insect remover” flitigt samt att man var tvungen att rengöra vindrutan stup i kvarten. (Har haft körkort sedan 1991.). Har inte köpt någon ”Insect remover” på evigheter samt att jag endast har behövt rengöra vindrutan en gång under innevarande säsong. Jordbruket har ju beskyllts för att vara möjlig orsak till insektsdöden men trendbrottet för tiotalet år sedan var så påtagligt att jag personligen inte köper den teorin. Däremot byggdes 4G-nätet ut under dessa år vilket får mig att tro att detta är den huvudsakliga anledningen till problemet.

Kommentarer är stängda.