Vapenlagen och sport

Med tanke på hur den nya Vapenlagen och tillhörande Vapenförordning riskerar slå mot svensk skyttesport ställde jag en enkel fråga till Grok.

Grok, hur många EM-, VM och OS-guld har svenska skyttar vunnit de senaste 60 åren, samtliga grenar?

Cirka 3 OS-guld, ett större antal VM-guld (troligen 10–20+ individuella/lag under perioden) och ännu fler EM-guld (troligen 20–40+). En exakt totalsumma är svår att fastställa utan komplett statistik från Svenska Skyttesportförbundet eller ISSF, men här är en sammanfattning baserat på tillgängliga källor.

OS-guld (Olympiska spelen) de senaste 60 åren (ca 1964–2024)
Sverige har vunnit 3 individuella OS-guld i skytte under perioden:
1972 München: Ragnar Skanåker – 50 m pistol (guld med olympiskt rekord).
2000 Sydney: Jonas Edman – 50 m gevär liggande.
2000 Sydney: Pia Hansen – damer dubbeltrap.

Inga fler OS-guld i skytte sedan dess (Victor Lindgren tog silver i 10 m luftgevär 2024). Sverige har totalt historiskt många medaljer i skytte, men de flesta kom före 1960-talet (t.ex. Swahn-eran).

VM-guld (Världsmästerskap)
Sverige har en stark tradition, särskilt i viltmål/running target, gevär och pistol. Exempel på nyare framgångar:
Victor Lindgren: VM-guld 10 m luftgevär 2023 (Baku) och ytterligare medaljer 2025.
Emil Martinsson och andra har tagit flera VM-guld i viltmål/running target under 2010–2020-talet.
Ragnar Skanåker och andra tog flera VM-guld på 1970–80-talet (t.ex. 50 m pistol, standardpistol, luftpistol).

Sverige ligger historiskt högt i VM-medaljligan (topp 7–8 nationer totalt), med tiotals guld över decennierna, inklusive lag. De senaste 60 åren handlar det om ett tvåsiffrigt antal individuella + lag-guld, med toppar på 1970–80-talet och 2020-talet.

EM-guld (Europamästerskap)
Här är Sverige ofta mycket starka, särskilt i luftgevär, viltmål och 300 m. Flera guld per mästerskap är vanligt på senare år:
2026 (t.ex. Jerevan): Flera guld/silver, inklusive Jesper Nyberg i viltmål.
Mixed lag (t.ex. skeet, 300 m) och individuella i gevär/pistol/viltmål har gett guld regelbundet (ex. Karl Olsson/Elin Åhlin, Victoria Larsson/Stefan Nilsson m.fl.).
Historiskt många guld i running target och gevär.

Totalt ett flertal tiotal EM-guld (individuella + lag) de senaste 60 åren, med jämn ström av framgångar.

Sammanfattning och noteringar
OS: Exakt 3 guld (mycket få jämfört med historiska framgångar före 1960).
VM/EM: Betydligt fler – Sverige är en stabil toppnation i många grenar (särskilt viltmål, luftgevär och vissa pistol/gevär). Totalt flera tiotal guld kombinerat, men exakt siffra kräver officiell statistik från SVSF eller ISSF.
Framgångarna är spridda över grenar: pistol (Skanåker-era), gevär (Edman/Lindgren), trap/skeet och viltmål.
För exakta siffror per år/gren rekommenderar jag att kontakta Svenska Skyttesportförbundet eller kolla deras arkiv/ISSF-databas. Sverige har fortsatt starka juniorer och seniorer (t.ex. Lindgren-generationen) som bidrar till medaljskörden.

Så långt Grok. Notera att skidskytte inte finns med i sammanställningen eftersom det organiseras som skidor. Inte heller ingår svartkrutsskytte, Cowboy Action och vissa andra grenar som administreras av separata förbund.
Får vapenlagen det genomslag som befaras, drabbar det även skidskyttet och dess vapen, liksom annat skytte än det olympiska. Det verkar som om Grok inte kollat alla.

Notera att jag frågade bara om guldmedaljer. Räknar vi pallplatser, alltså även andra och tredje plats blir antalet väsentligt högre.

All internationell sport betraktas vid framgång som god propaganda för det land vars utövare är framgångsrika. Den positiva propagandan anser alltså svenska politiker att Sverige klarar sig bäst utan.

Förutom vapenägandet i sig tillförs även en mängd byråkrati som drabbar föreningarna. Exempelvis en detaljreglering med titlar som olika funktionärer ska ha och deras ansvarsområde, fullständigt barockt. Det kommer bli svårt att rekrytera folk till allt detta.

Som grädde på moset la man för samlare till att inga vapen nyare än 80 år får ingå i en laglig samling. Någon sådan åldersreglering fanns inte tidigare. Som exempel innebär det att de vapen Ragnar Skanåker vunnit sina medaljer med inte kan köpas och sparas för eftervärlden av en svensk samlare. De försvinner utomlands.

Det här inlägget postades i Frihet och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 svar på Vapenlagen och sport

  1. Benny skriver:

    Den nya vapenlagen är bara regimens sätt att avväpna hederliga medborgare så att de inte ska kunna göra aktivt motstånd mot statens övergrepp och de kriminella gäng som har tillgång till insmugglade vapen som är det verkliga problemet? För den som vill ha svart på vitt hur illa det är kan kolla på dokumentären ”Polisen i våldsvågen” som går på TV4 Play och säkert är verkligheten ännu mer deprimerande än som visas.

    • Mats Jangdal skriver:

      Det har nyligen visat sig att de kriminella har personer i försvaret som förser dem med ammunition!
      Polisen vet om det.
      Läckageteorin gäller alltså statens vapen, inte privatägda!

  2. Samuel af Ugglas skriver:

    Socialisterna staplar den ena tragedienn ovanpå den andra.

  3. Jan Andersson skriver:

    Göte Gåård (23 November 1931 – 25 April 2016)[1] was a Swedish sports shooter. He won three gold medals at the 1970 ISSF World Shooting Championships in Phoenix, where he set a world record in 50 meter running target mixed. He competed in the 50 meter running target event at the 1972 Summer Olympics.

    Jag har inte träffat (!) Göte Gåård personligen, däremot två av hans söner, som varit underbara industrirörsentreprenärer under många år och hjälpt mig många gånger med svåra projekt.

    En av dem försökte en gång lära en grupp kunder skeetskytte, men det var kört för min del, jag träffade aldrig någonting för jag är den typ av skytt som bara träffar om jag kan sikta mycket noggrant först… på ett mål som håller sig stilla…

    • Mats Jangdal skriver:

      Kommer ihåg Göte Gåård, nu när du nämner honom. Det var ett tag sedan.
      Du tänker att du skulle passa för någon precisionsgren. Finns flera att välja på, 25 meter precision pistol, 50 m magnumprecision pistol, 50 m bänkskytte gevär, långhållsskytte gevär upp till 1500 m.

      • Jan Andersson skriver:

        Där jag har min sommarstuga finns en pistolskytteklubb, även med ungdomsverksamhet. Och det verkar vara ganska välbesökta skyttedagar…

        Överby Pistolskytteklubb, Strömstad https://share.google/SAIO2XkcJaQy3fEAq

      • Jan Andersson skriver:

        1500 m låter intressant. Under värnplikten såg vi befäl som gick till skjutbanan 03:00 under sommarhalvåret; för då var det vindstilla fortfarande men ljust så att man kunde se måltavlorna…

        De sköt på den tiden med AK4 men avståndet var betydligt kortare än 1500 m. Nu behövs nog någon typ av höghastighetsammunition för att träffa något alls…

        Själva hade vi bara kpist 45B vilket kallades ”kastvapen” av riktiga skyttar…

        • Mats Jangdal skriver:

          Långhållskyttarna är pryltokiga, av en anledning.

          Klubben som tränar ungdomar ska man vara rädd om!

      • Jan Andersson skriver:

        Jag hade en Browning tjänstepistol också, men den var det oerhört svårt att träffa något med…

        Vi lärde oss att träffa helfigurer av papp på åtta meter, men inte mer, fast vi körde alla med dubbelfattning…

  4. Glenn skriver:

    Off Topic.
    Vill framhålla att bifogad länks innehåll är synnerligen intressant.
    Diskussion mellan Catherine Austin Fitts och Alastair Crooke

    Realpolitik kina, USA, Iran , AI å lite till.
    Riktigt Riktigt bra. Svt – ta er i häcken.

    https://solarireport.substack.com/p/civilization-at-the-crossroads-with?utm_source=post-email-title&publication_id=3243028&post_id=197588348&utm_campaign=email-post-title&isFreemail=true&r=44t4ud&triedRedirect=true&utm_medium=email

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *