Hallandsposten – köpt aktivist!

Dagens gästskribent är Madeleine Staaf Kura på Vindkraftsupplysningen

Hallandsposten och Green Power Sweden – ett nytt lågvattenmärke? 

När jag bjöd in Green Power Sweden och dess medlemsföretag att medverka i Det stora vindkraftsmötet 2026, Tylösand tackade vd:n Nils Grunditz nej. I sitt svar förklarade han att organisationen var ”öppen för dialog” och ville mötas i sammanhang som möjliggör ”nyanserade resonemang”. Bara inte just det här…

Samtidigt valde lokaltidningen Hallandsposten att i sista stund avboka sin bevakning av mötet. Istället publicerade tidningen en artikel där kommunstyrelsens ordförande Stefan Pålsson (S) fick förklara varför han inte tänkte delta. Frånvaron fick alltså mer utrymme än närvaron.

Efter mötet skickade jag in en tackinsändare för publicering Hallandsposten. Men svaret på min artikel blev inte en replik – utan en annons. Green Power Sweden hade köpt reklamplats mitt i min artikel.

När jag påpekade detta fick jag ett erbjudande från nyhetschefen: de kunde radera min insändare – inte annonsen.

Han inser kanske inte vad han precis visat: att vindkraftsannonsörens pengar väger tyngre än en insändare – och att det som inte går att tjäna pengar på lika gärna kan raderas bort.

Det är ett lågvattenmärke. För det anmärkningsvärda stannar inte vid att en lobbyorganisation väljer annonsering framför öppen debatt. Det anmärkningsvärda är att en tidning tjänar pengar på material den fått gratis, låter en branschorganisation köpa utrymme i direkt anslutning till det – och sedan erbjuder att radera kritikern snarare än annonsen. Vad signalerar det om redaktionellt oberoende?

När en lokaltidning väljer att radera insändaren istället för annonsen, har man tagit rollen som språkrör för den som kan betala. Pengarna talar sitt tydliga språk – och många är villiga att byta oberoende mot en del av den ”gröna reklambudgeten”.

Uppskattar du mitt arbete och Vindkraftsupplysningen? Ditt stöd gör det möjligt att fortsätta granska och synliggöra vindkraftsindustrin – för att lyfta frågan nationellt och internationellt. Många bidrag – stora som små – gör skillnad!

Varma hälsningar,
Madeleine Staaf Kura
madeleine@vindkraftsupplysningen.se

Det här inlägget postades i Gästlistan, Klimatbluffen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på Hallandsposten – köpt aktivist!

  1. Jan Andersson skriver:

    Jag genomskådade dagstidningsbranschen och min då kompletta familjs intresse för den redan för tjugofem år sedan och avslutade prenumerationen av en morgontidning efter att tidningsbudet (från ett annat företag men inte valt av mig utan dagstidningens chefer själva) valt att upprepade gånger kasta mitt exemplar i buskarna därför att någon parkerat framför min brevlåda, på allmän plats som jag inte hade någon möjlighet att förhindra.

    På köksbordet låg redan tre veckors olästa tidningar, så det var ett logiskt och enkelt beslut. Dessutom fanns redan ganska bra info på nätet om viktiga händelser…

    Jag trodde först att det skulle bli tomt utan en tidning, men icke. Det känns enbart som en lättnad att slippa vara bunden till en plats; vi bor nu på tre olika platser utifrån årstid och lust och får all info över fibernät på alla de tre ställena…

  2. Göran skriver:

    Det är väl ganska självklart att tidningar måste ta hänsyn till sina finansiärer och inte skriva negativa artiklar om dem eller deras agenda. Är det till exempel en slump att läkemedelsindustrin äger större delen av media?

    Det enda som förvånar mig är att vänstern sväljer all företagspropaganda med hull och hår.

  3. Jan Andersson skriver:

    En hel industrigren håller på att försvinna i Europa bara på grund av feltänk hos miljönissarna i EU. Visst vore det fantastiskt med absolut ren luft, men nyttan kommer att bli högst begränsad eftersom en stor mängd olje- och stenkolseldade kraftverk måste byggas för att de flesta länder har inte i dagsläget elström så det räcker till alla. Vad är problemet? Jaså partiklar i atmosfären… då kan man fundera en stund på att den samlade fordonsflottan på jorden bara förbrukar sex procent av den råolja som pumpas upp world-wide; de allra största förbrukarna är flyget och skeppsfart; och flyget väntas dubbleras snart och de största containerfartygen har dieselmotorer som är fem våningar höga och avgasrör med en diameter på 1,8 till 2,4 meter och lär inte direkt minska i antal när alla personbilar ska skeppas från Kina i all överskådlig framtid.

    Ekvationen går inte ihop och vi verkar inte kunna göra något åt det. Jo, vi kan strunta i EU:s barnsliga tyckanden… och vi i Sverige måste visa vägen… swexit nu!

    Vad ska komma istället? Jag tror inte att medborgarna i EU-länderna har fattat allvaret i vad som förestår inom kort.
    Elbilar är 1) för dyra 2) kinesiska jobbare och inte europeiska har byggt din nya bil) 3) Vi har inte elproduktion så det räcker… tre invändningar som kraftigt måste förändra vårt gemensamma levnadssätt i Europa, och inte till det bättre…

    Allt vårt välstånd kommer att ta storstryk i decennier…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *