Kinas nya sidenväg

Man kan hysa många farhågor om exempelvis Donald Trumps handels- och utrikespolitik eller Europas utveckling efter Brexit. Den som tror att den transatlantiska handeln bestämmer världens öde, bör nog vända sig om ett par varv och se ut över hela världen.

Kineserna har nyligen färdigställt den nya Sidenvägen, 1200 mil järnväg för godstrafik. Det tar bara 16 dagar från Shanghai till London, genom 65 länder och längs den rutten når man 60% av världsmarknaden. Här finns alltså möjlighet att koppla loss eller koppla på vagnar oavsett vilket håll tåget går åt. För handeln blir denna möjlighet viktigare än de oceangående containerfartygen som inte med god ekonomi kan stanna längs rutten.

Behöver jag säga mer?

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Kinas nya sidenväg

  1. JIMMY skriver:

    Idag så är container frakter billiga , men den kommersiella Made in China tågrutten sidenvägen kommer säkert att slå ut ännu mera rederier.

    Trots att den oceangående fartygstrafiken tankar skattefritt som även den internationella flygtrafiken som lyder under Chicago avtalet från 1944 som förbjuder beskattning av flygbränsle.

    När hörde ni ”Svenska DÖ MP kartell demoktatur Sosse Alliansen ”berätta om detta avtal i Svenska ankdamm MSM.

    • mats skriver:

      Chicagoavtalet är det inte många politiker som känner till. Jag gjorde det inte, även om jag kände till skattebefrielsen.
      Så allt snack om beskattning av flygbränsle förutsätter att man säger upp ett internationellt avtal. Sådant har konsekvenser.

    • Stefan Eriksson skriver:

      ”Många tågset blir det”.
      Ett ”studiebesök” i Hamburgs hamnar är att rekommendera alla ”muppar” med hemvist i den ankdammen du nämner Jimmy.

      • JIMMY skriver:

        Tack för din oro Stefan,

        Men har redan besökt hamnen i hamburg för länge sedan via container lastbil, och tycker inte att den hamnen är särskilt märkvärdigare annorlunda än Skandia hamnen i Göteborg port 4 = men nu skedde detta arbetsbesök under mitten av 90 talet men inte är det särskilt större kranar idag om du passerar via Älvsborgs bron.

        • Stefan Eriksson skriver:

          Hoppas du förstår mig rätt, Jimmy.
          Jag menar att ”mupparna i Mp” behöver få sig lite livserfarenheter att grunda sina beslut på.
          Insikt om varans ursprungsland är en ganska bra insikt, i vilket fall om man skriker sig ”hes” över miljöförstörande transporter.

          • JIMMY skriver:

            Tack för ditt förtydligande, då det idag är omöjligt att göra spontana skolklass studiebesök i container hamnar eftersom det är skyddsklassat säkerhetsområde inom tillexempel scandiahamnen i Göteborg.

            Ja så var det då jag jobbade som chaufför i Göteborg och hämtade och lämnade 20 eller 40 fots containers före 11 September 2001 !!

            Men kan tänka mig att det är mycket högre säkerhet id kontroll standard där idag innan man får kör in i hamnen där via port 4 eller port 3.

  2. JIMMY skriver:

    Tillägg” demokratur ” mobiltelefon stavfel ovan.

  3. Göran skriver:

    Lika många mil järnväg som hela svenska järnvägsnätet.

  4. Niklas skriver:

    Hm, undrar hur länge det dröjer innan terrorister upptäcker denna nya sidenväg. Kina har ju vissa problem med bl.a. de muslimska Uigurerna. Skulle tänka mig att en muslimsk terrorist gärna skulle fixa en engångsbiljett till paradiset genom att spränga sönder någon vital del av denna järnvägslinje…

    • Stefan Eriksson skriver:

      Adenviken är väl inte heller de ”lugnaste” vattnen på vår jord. Många av de container vi ”trängs” med på vägarna i Europa, kommer hit via Suez.
      Så en järnväg skulle uppnå fördelarna med att inte ”lägga alla ägg” i samma korg.

Kommentera