Gerben-Jan Gerbrandy, holländsk MEP, tror att det är panik med att stoppa den globala uppvärmningen. Därför måste politikerna tvinga biltillverkarna att bygga elbilar för hela slanten. Det är den enda hållbara utvecklingen enligt G-JG. Han menar att vi får inte låta oss bli överlistade av kineserna som exempelvis Nokia blev av Apple, när Nokia inte utvecklade smartphones. Men att låta sig luras av klimatsvindeln och satsa på enbart på elbilar, det innebär förstås ingen risk?
Ett av alla särintressen, eller (in)vested interests som man kan säga på engelska, vilka kräver 100% elbilar är Climate Action Tracker, CAT, är en ”oberoende” organisation som övervakar att klimathotsåtgärderna genomförs som planerat. Medlemmar är bland annat NewClimate Institute, Climate Analytics, Ecofys och Potsdam Institute for Climate Impact Research. Där sjönk förtroendet för CAT ännu djupare.
Günther Oettinger tror att EU kan tvinga fram 5G över hela Europa till 2020. Då kan vi också ha självkörande bilar som inte släper ut någon CO2 och vi behöver inga parkeringsplatser för bilarna ska inte stå stilla och man ska kunna ha en bil framme vid sin dörr bara minuter efter att man ringt efter den.
Hur korkad får man vara? Inte ens om Europas samtliga telekomoperatörer idag satte igång och bygga 5G-anläggning med alla sina resurser skulle de kunna täcka Europa till år 2020. Icke att förglöma att 5G är forskning idag, inte en färdig teknologi.
Var skulle den bil befinna sig när jag inte vill åka bil, som jag ska kunna få hit på max fem minuter? Ska den puttra omkring på bygden? Parkerad hos grannen? Men självkörande bilar som ständigt är uppkopplade mot myndigheterna tillsammans med passagerarnas mobiltelefoner, skulle ju ge fantastiska möjligheter till total övervakning av oss medborgare.
Apropå konststycket med de fritt rullande el-bilarna vad hände med UBER-Sverige?
Skatteverket och Transportfacket
Hur djäv…. dum får man bli eller vara. Utsläppen av CO2 från alla bilar i hela världen under ett år går nog inte ens att mäta i atmosfären. Jag gissar att det inte ens finns något instrument i hela världen som skulle kunna mäta den ökning av CO2 som har skett. Den gissning baserar jag på följande fråga: Går det att mäta höjning av CO2 i en 40 fots container baserat på att jag tänder en tändsticka i den och delar ökning av CO2 från denna tändsticka med 20. Alltså. Finns det något instrument som kan mäta ökningen av koldioxidhalten som utgör en 1/20 del av tändstickan i en 40 fots container. Jag tvivlar på det. Om man sedan tror att denna ökning skulle kunna påverka klimatet…
Vad är skillnaden mellan att köra 15.000 mil med elbil och en dieselbil vad gäller utsläpp av koldioxid? Dieselbilen har skapat 11 ton mer koldioxid än bensinbilen, dvs. 0,73 kg per mil. Detta under förutsättning att elbilen bara har fått sin el från icke fossila kraftverk.
Svenska staten (skattebetalarna förstås) ska subventionera köp av elbil med 40.000 kr. Det innebär att minskningen av CO2 per mil subventioneras med 2,67 kr per mil. Om man tror att man kan köpa sig fri från klimatförändring med 2,67 kr per mil, då är borde man börja om i skolan igen från första klass.
Jag undrar om folk förstår vilken mjölkkossa bilen är. Bilister i Sverige betalar två gånger i skatt på bil och drivmedel vad det kostar att bygga och underhålla väginfrastrukturen i landet.
Uber in Pittsburgh har självkörande Volvobilar, men det är en förare som åker med och passageraren får bestämma om han vill att föraren ska köra eller om bilen ska köra själv.
http://www.bloomberg.com/news/features/2016-08-18/uber-s-first-self-driving-fleet-arrives-in-pittsburgh-this-month-is06r7on
Men någon måste ju tanka eller ladda bilarna. Och då undrar man hur det ska gå till med hela Europas bilflotta, det lär ju krävas många solceller för det 😀
Din kommentar fick mig att minnas denna musikaliska goding.
När teleföretagen i Europa betalade licenserna för 4G så ruinerade det nästan många företag. Ja, en del blev tvungna att låta sig köpas upp av andra teleföretag. Speciellt de som insåg att de inte hade några pengar kvar att bygga näten med. Myndigheterna skröt om hur mycket betalt de fick. Med det sagt, att man inte kan tvinga på teleföretagen en ny generation innan deras investering har blivit lönsam. Politikerna resonerar väl på sådant sätt att det förmodligen bara är att plocka av skattebetalarna mer pengar och subventionera utbyggnaden.
Ta bara senaste påfundet om roamingavgifterna som blev ett fiasko och som riskerar att driva flera teleföretag i konkurs. Alltså. Ta reda på vilket land i EU som har lägst telekostnad för konsumenten. Öppna abonnemang hos dem och ring och surfa i Sverige. De svenska företagen gör förlust. Exakt samma fenomen som när man gör reklamutskick till svenska hushåll från ett land med lägre portokostnad än i Sverige.
Nederländernas järnvägstrafik påstås i ”reklam” drivas till 100% med elenergin genererad av vindsnurror. (Jag skulle vilja se den tidtabellen där vindstyrkan avgör när tåget kommer!)
Gerbrandy menar samtidigt att Polackerna släpar fötterna efter sig när det gäller att implementera Parisavtalet.
Han säger att Polackerna ”lovar mycket” när dagen är lång, och inte alls tänker sig att leva upp till avtalets intentioner.
Vem är mest trovärdig i sitt agerande; Gerbrandy eller Polackerna ?
Polackerna sitter på en av Europas största skiffergaskällor som de så klart vill utnyttja.
Om de kan lagra energi i batterier som tågen, signalanläggningar och el till järnvägsstationer kan drivas av när det inte blåser talar Nederländernas järnvägstrafik sanning. I annat fall ljuger de. Jag tror inte att Polackerna är mest trovärdiga utan vet att de är det.
http://www.forbes.com/sites/alexepstein/2016/01/08/the-truth-about-apples-100-renewable-energy-usage/#7f1124693256