Ni har säkert sett reklamfilmen på TV där en amerikansk konsult vill övertyga en kvinnlig föreståndare på Systembolaget att ändra i sortimentet, till mindre ekologiskt, för det ger bättre netto. Men föreståndaren vägrar och säger att miljön går före.
Nu vet vi att kvinnor är mer benägna att tänka och tro att vissa val och handlingar de gör är positiva för miljön. Att köpa ekologiskt vin är enligt denna reklam en sådan handling. Därmed riskerar budskapet att alkoholintag kan leda till organskador och alkoholism att bli mindre framträdande. Kvinnor är mer benägna att köpa vin och kvinnor har lägre tröskel för att drabbas av skador och alkoholism. Fråga Gudrun Schyman eller Kristina Axén Olin hur bra det går ihop med karriär och en position med ansvar.
Desutom utsätter sig berusade kvinnor för andra faror, som övergrepp av olika slag, när omdömet är nedsatt av droger. Allt för en missriktad omsorg om miljön. Nej Systembolaget, att ta miljön som gisslan är inte schysst!