Framtidsvisioner?

Lite lättare helgläsning om framtidens ”bilåkande”. Även om visionerna känns som 60-tal, så har de faktiskt kommit närmare ett förverkligande. Men går det att göra utan att acceptera petroleumbränsle som drivmedel?

Amazon gör ju försök med drönarleverans av paket. Men hur stora paket, som människor, kan man leverera inom stadsmiljön på ett säkert sätt? Knappast får man väl köra själv. Troligen blir det datoriserat trafikledningssystem. Allt för många bilister har ju problem med uppmärksamheten i två dimensioner. Tre med tiden inräknad. Än svårare blir det i 3 (4) dimensioner.

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

23 svar på Framtidsvisioner?

  1. Jan Andersson skriver:

    Det verkar finnas många fler utopister än realister i världen, naturligtvis inte sant, men journalistkåren är inte intresserad av enkla basfakta och sensationsrubriker föredras alltid, ingen läser en tidning för att få lära sig något vettigt. Alla läsare som ”följer med” verkar vänta på det stora teknikgenombrottet för än det ena, än det andra. Men teknik är ren naturvetenskap och inga halvgalna uppfinnare kan ändra på den. Den största utopin nu är elbilar. Vad har du emot elbilar? Ingenting, de fungerar säkert bra, den första byggdes 1840. Men hur skall vi få fram elkraft till tusentals bilar även i mindre städer som måste ladda ”på byn” från en laddstolpe varannan dag?

    • mats skriver:

      Utopister finns det gott om, tekniska optimister ännu fler. En och annan lyckas dock förverkliga något användbart.

  2. Göran skriver:

    Det spelar i stort ingen som helst roll vad en bil går på för energikälla: bensin, el, naturgas, vätgas, bananskal m.m. För konsumenten kommer priset alltid att vara det samma för att driva bilen framåt på grund av att skatter kommer att sätta priset.

    För biltillverkarna gäller det att göra en bil som de tjänar så mycket som möjligt på till ett pris som konsumenterna vill betala. Elbilen ser inte ut att vara det alternativet ännu. Tesla gör förlust på varje bil de tillverkar.

    Det finns en ganska enkel model för vad en konsument vill betala för en ny bil. Försäljningsvärdet efter en viss tid ska täcka resterande skuld på det lån konsumenten tog för att köpa bilen. Detta är kopplat till hur länge bilägaren vill äga sin bil innan denne vill byta till en ny bil igen. Ökar den tiden, vilket den gör, kommer en ny bil att köpas mer sällan, för vem vill betala på ett lån för en bil som en inte längre äger? Bilbranschen kommer att hamna i en kris. Med elbilar som inte lönar sig att tillverka utan subventioner kommer det att skapa en bilbubbla.

  3. kallepelle skriver:

    NoTricksZone påpekar att elbilar blir livsfarliga att köra vid ordentliga översvämmningar. Om Texas och Florida haft enbart elbilar hade nödvändiga evakueringar blivit omöjliga. Miljöpartister är ett hot med sina ogenomtänkta utopier!

    • Göran skriver:

      Miljöpartister är de värsta hoten mot miljön.

      • Åke Sundström skriver:

        Sannare än de flesta tror, skulle inte bli förvånad om även du underskattar deras mer okända miljösabotage. Tex återvinningsnojan. Men visst, även de andra partierna har ju anammat denna PK-trend.

        • Göran skriver:

          Underskatter i sådan mån att jag inte har hört talas om alla deras galena idéer och förslag.

          Återvinningen anser jag vara rena löjan. Släng all skit på en hög och gör högen till en energileverantör. Någon gång i framtiden har vi utvecklat teknik som gör återvinning lönsamt eller rent ut sagt meningsfull.

          Hörde att det går att återvinna 2 % av ett batteri. Frågan är då hur mycket energi som går för att återvinna dessa två 2%.

  4. Stefan Eriksson skriver:

    Lögn, förbannad lögn, och gränsvärden. Vilket är sämst på ”skalan” om hur vi umgås med fakta.

    Jag hade ett intressant möte med Martin från München igår kväll. Han har arbetat med motorutveckling hos VW under 7 år. För att ”testa” reaktionen hos honom ställde jag frågan vad han hade att säga om ”dieselskandalen” med ”epicentrum” i Bayern.

    Han ”tände på alla cylindrar”, och förklarade hur han med viss insikt såg på saken.
    ”Helt vansinnigt, utan verklighetsförankring, och en massa svordomar som jag inte vill återge här i detta medium. Så kan man sammanfatta vad han tyckte om ”miljöargumenten” som anförs till gagn för vanligt folk,(inga muppar alltså).

    Vad gränsvärden anbelangar, upplyste han mig om det idiotiska tilltaget att placera mätutrustning för kväveoxider i tunnlar inom stadens gränser.
    Hur relevant är dessa mätresultat för att avgöra luftens kvalitet i staden som helhet?

    Debatten om dieslar som motoralternativ har tagit samma dimensioner som ”energivende” i Tyskland.

    ”IRSINN” som den dåvarande tyske industriministern sade. (Sigmar Gabriel) (SPD).

    • mats skriver:

      Jag talade i somras med en tysk som jobbar med elbilsutveckling. Hans företag samarbetar med Bosch och ZF. Han var mycket missnöjd med att politikerna i Tyskland lovar elbilar med fantastiska prestanda till år 2020.
      det är mycket längre bort än så, och det kommer bara att vara bilar för stadstrafik, inte för autobahn och inte Sverige. För långa avstånd och för kallt, menade han. Redan vid nollgradigt går det åt alldeles för mycket batterikapacitet för att hålla värme i bilen och imfri vindruta.

  5. Jonas Karlsson skriver:

    Detta spinner på med samma takt Sverige rasar ihop av total dekadens, inkompetens och Sveriges förbanelse; Socialdemokratin. Jag har en bekant som kommer från Ryssland, han älskar att verkligen påpeka allt som är anti-logiskt ( högerextremism, rättshaverister samt alla öknamn kritiker som producerar skatt till offentliga slöseriet förtalas med.). Ditta landit har blibivit fyllt av dumhit. Åndå går ditta nära allt ir förbjydit. – Underteknad försöker härma den kraftiga brytningen med denna stavning (lite gravhumor ) . Där menas: Detta landet har blivit fullt av dumhet, åndå går detta när allt är förbjudet.
    Gäsp och Gäsp när moralmaffian besvarar liknande observationer med sina vanliga fördomar: I USA visar deras brist på lagar att alla skjuter ihjäl varandra. I Ryssland är det brist på lagar som gör att precis alla kommer supa ihjäl sig. Etc…. etc…. Titta! Lill-Putte – Sverige piper igen. Ge dom en liten hederstitel i någon självbeundran som dom betalar själva via EU eller UN.

  6. Jan Andersson skriver:

    Om vi för ett ögonblick struntar i själva bilarna utan granskar möjligheterna att ladda dem, så kommer man snart underfund med att på söndagskvällarna och natt till måndag kommer de flesta elbilar i landet att stå på laddning. Det blir en stor skillnad i toppbelastning jämfört med de 7 eller 11 procents genomsnittsbelastning som elbilsentusiasterna kalkylerar med (och som vi skall kunna klara genom besparingar, även när den planerade kärnkraftsnedläggningen har genomförts). En grov överslagsberäkning visar att merparten av all elproduktion i landet går åt på söndagskvällarna, bara till elbilsladdning, plus att folk då lagar mat, använder varmvatten och sitter i bastun. Skulle en trafostation i regionen överbelastas tidigt på kvällen, kommer inte många till jobbet på måndagen. Samt huvudproblemet, möjligheten och tiden det tar att ladda tusentals elbilar offentligt i alla svenska städer och byar. Samt att alla fossilbränslemackar läggs ner (på gång redan nu) och var skall lastbilar, bussar, entreprenadmaskiner, jordbruksmaskiner och brandkår/ambulans tanka när bensinbolagen försvinner helt? Alla måste skaffa egna mackar. Kommer att ske först i landsorten. Räkna också med att använda en arbetsvecka varje år till att vänta på att bilen laddas någonstans, rent kontraproduktivt och kommer att sänka BNP och löner motsvarande. Där gick leasingavgiften. Och tittar vi ändå på själva bilarna har vi sedan problemet med att ett kortslutet batteri brinner explosionsartat och kan inte släckas förrän energin är slut i batteriet. Ett modernt elbilsbatteri motsvarar väl cirka 100 ”vanliga” bilbatterier, men väger bara 300 kg jämfört med 1,5 – 2 ton. En batteribrand tänder förutom allt brännbart i bilen som inredning och kabelisolering även lättmetaller som magnesium och aluminium. Hur många fastspända småbarn och gamlingar kommer att brinna inne varje år?

    https://www.youtube.com/watch?v=feKFQAuwYNU

    OBS! Att bilen i inslaget inte innehöll varken smörjolja eller bensin/diesel.

    • Stefan Eriksson skriver:

      Hear, hear !!
      Sedan är det ju så att för att ladda ett batteri, behövs dessutom ett BATTERI.
      Med dagens teknologi är det litium jon batterier som räknas till de minst dåliga. Så det är väl bara och börja gräva då,,,,, eller???
      http://www.di.se/nyheter/analytiker-litium-den-nya-oljan/

    • mats skriver:

      Den där bilen brann ju i en klippt grässlänt, men det skulle lika gärna kunna vara en torr spannmålsåker eller varför inte på varm asfalt. Det kan bli verkligt allvarliga följder av en så het brand.

      • mats skriver:

        Det blir till att ta betalt för sin gamla batterier när de är slut.

      • Göran skriver:

        Teslabilar självantänder lite hux flux då och då, men det är inga motorjournalister som skriver om det. Hur många procent som självantänder vet jag inte, men jämför med när en bensinbil gör det och vilka rubriker det blir då.

        När antalet batteribilar ökar lär bränderna öka procentuellt. Kan man lämna någon i bilen när man lämnar den för att bara springa in och köpa en tidningen. När man kommer ut står familjen i lågor. Jag själv inte tänkt så långt förrän nu. Läskigt.

  7. Rikard skriver:

    Hej.

    Som kommer att märkas av min fråga är jag varken ingenjör eller fysiker, eller ens mekaniker. Med den brasklappen ur vägen vill jag fråga om det är möjligt att göra någon form av mini-reaktor med kapacitet att driva en bil.

    Annars kan man ju verkligen sväva ut och fundera på om inte ett trådbilsnät för samhällen vore något – miljömänniskor brukar gilla trådbussar så varför inte ett nät för ’radiobilar’?

    Om och när tekniskt kunnig skrattat (?) färdigt kanske en kort förklaring kan ges, om energi till detta finnes.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    • mats skriver:

      Ett stort problem är ju alla vägtransporter i olika format. Redan med vajerräckena skapades en konstlad begränsning av vilka vägtransporter som kan ske. Trådnät skulle göra det ännu värre. Försök pågår mellan Gävle och Sandviken.

      Den svenska järnvägen är redan utsatt för denna begränsning, förutom att vara spårbunden då. Det finns en lastprofil som fordon och last inte får överskrida. Det handlar om avstånd till mark och växlar, avstånd till stolpar och avstånd till elledningar.

      I USA med elektrifierade järnvägar och dieselektriska lok kör de double-stack med containrar på tåg. Har sett sådana med upp mot hundra vagnar i Kalifornien. Mycket transporteffektivt.

  8. Stefan Eriksson skriver:

    Min Framtidvision är att förse min dieseldrivna bil med en skorsten rakt upp genom motorhuven, låt säga 4 tum innerdiameter. Därtill vill jag komplitera avgassystemet med det jag kallar ”add black”.
    I en därtill avsedd separat behållare kan med fördel begagnad motorolja sprutas in i det heta avgasröret mellan varven. Ungefär som ”add blue” fast lite mer synligt.
    Speciellt då bakomvarande inte behagar hålla avstånd till mig, utan försöker ”kroka i ” den bakre kofångaren på min bil.
    Denna vision är lika seriös som många andra faktaresistenta framtidsvisioner.

  9. Jan Andersson skriver:

    Jag är till och med positiv till att avveckla våra elektrifierade järnvägar och införa dieseldrift. Det är nästan alltid elmatningen som är problemet när tågen inte kommer fram. Det blir avsevärt mycket lättare att bygga ut sidospår till industrier och bostadsområden när man bara behöver lägga ut räls och inte bygga ett svindyrt elsystem. De diesellok som finns idag är mycket primitiva, men möjligheterna till effektiv avgasrening är stora eftersom loken kan bära tonvis med partikelfilter, katalysatorer, med mera. Överhuvudtaget hävdas av miljöentusiaster att elen är så effektiv och har så små förluster. Sant, om man sätter på skygglapparna och bara ser till fordonet. Men från de norrländska vattenkraftverken kan förlusterna i stamnätet till Mellansverige vara bortåt 40 %, alltså mer än en modern diesel har. Och vilka ytterligare förluster det uppstår till tågens elmatning törs jag inte tänka på. De måste jaga upp spänningen till 16000 Volt för att få fram strömmen till loken. Jämför med vattenslang: spänning Volt = tryck, ström Ampère = flöde.

    • Stefan Eriksson skriver:

      Eldriven järnvägstrafik är definitivt inte utan förluster, dock skall sägas att framsteg har gjorts sedan tillblivelsen av de första el-loken.
      https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/varfor-kor-svenska-tag-pa-16-2-3-hz-6345353

      • mats skriver:

        Den där resumén av hur olika man elektrifierat banorna i Europa borde ju ge ytterligare en fördel för dieselelektriska lok. Till och med ånglok är smidigare, de kan ju eldas med lite av varje och fungerar hjälpligt. Bara bansystemet är detsamma kan man fortsätta över gränser med samma lok. Det kan man inte när strömsystemen skiljer. Besvärliga bangårdar blir det vid gränserna.

        • Stefan Eriksson skriver:

          Jo, det är ”mycke me det elektriska”, som jag brukar säga ibland när det framstår som ett ”virrvarr” i mitt begränsade sinne.

Kommentarer är stängda.