Körkortsbedrägeri

Detta (det kursiverade om växthuseffekten nedan) är något av vad blivande körkortsinnehavare förväntas kunna för att få godkänt på det skriftliga provet. Det är falskt och fullt av propaganda om helt irrelevanta saker. De räknar upp flera växthusgaser, betydligt fler än de som enligt IPCCs AGW-teori hotar värma Jorden. Märkligt nog nämns inte dessa gaser alls när det gäller biobränsle, trots att de med nödvändighet måste finnas där när man bränner kolväten med tillsats av luft. Beskrivningen av avgasernas miljö- och hälsoeffekter är synnerligen propagandistisk. Kontrasten är stor mot de frågor tyska specialister reser, se avslutningen nedan.

Uppräkningen av allt vad förbränningsgaserna kan ställa till med blir rena skräckkabinettet av hotfull kemi. Tillgänglig kunskap och statistik visar att någon människoskapad ökning av planetens medeltemperatur inte kunnat påvisas; polarisarna smälter inte; ozonhålet påverkas inte; utsläppen hotar inga djurarter; antalet naturkatastrofer minskar! Det sistnämnda dock inte heller som ett resultat av våra utsläpp.

Växthuseffekten 

Runt jorden finns en atmosfär som består av flera olika gaser. Vissa av gaserna, bland annat vattenånga, koldioxid, metan och lustgas, är så kallade växthusgaser. Växthusgaserna har egenskaper som gör att de kan stoppa värmestrålning som är på väg att lämna jorden, detta  

fenomen kallas för växthuseffekten och är nödvändig för allt liv på jorden. Utan denna skyddande atmosfär av gaser skulle jorden nämligen vara ungefär 30 grader kallare än vad den är idag. 

När mängden växthusgaser i atmosfären däremot ökar (exempelvis genom koldioxidutsläpp) så förstärks växthuseffekten. Detta leder till att den globala medeltemperaturen stiger ytterligare vilket i sin tur leder till att polarisarna smälter, att ozonhålet blir större, att djurarter utrotas och att antalet naturkatastrofer ökar. 

Biobränslen som etanol och biogas är förnybara bränslen som produceras av levande organismer (biomassa). Till skillnad från fossila bränslen (som bensin, diesel, naturgas och kol) som tar miljontals år för nybildning så bildas biomassa ständigt. 

En av de stora fördelarna med biobränslen är att de inte bidrar till växthuseffekten. Det beror på att den mängd koldioxid som släpps ut när sådant bränsle förbränns är lika stor som den mängd koldioxid som växten (som bränslet består av) förbrukade innan den skördades. 

 

Var är de döda?

Hur dödliga är luftföroreningarna från förbränningsmotorer? Ett upprop av 112 erfarna tyska lungspecialister ställer frågan var bevisen finns för avgasernas skadlighet. De epidemiologiska statistikerna påstår att bilavgaserna, främst från dieselmotorer ger 6000-13000 döda från kväveoxider, NOx, och 60.000-80.000 döda av sotpartiklarna. Det är så många som rökningen varje år dödar i Tyskland. 

Offer för rökningen ser dessa specialister varje dag året runt. Men de ser aldrig några som de kan hänföra till gruppen sjuka eller dödsdömda av skador från avgaserna, inte en enda. Så var finns de? Specialisterna misstänker ett allvarligt systemfel i de prognoser som förutspår mängder med i förtid döda. De efterlyser därför nya och bättre undersökningar om avgasernas påverkan på hälsa och om sådana orsaker kan beläggas, vilka åtgärder som verkningsfullt skulle kunna motverka det.

Eftersom koldioxiden inte är skadlig, varken för människor eller klimat, och nu även de andra ämnena i avgaserna ifrågasätts vad gäller skadlighet, så finns det ingen anledning till drakoniska förbud eller skatter på bilar och biltrafik.

 

Hastigheten

När ska vi få svenska experter som vågar stå upp och säga att sänkt hastighet på vägarna inte är det som löser problemen med dödsfall i trafiken på grund av självmord och andra ej hastighetsrelaterade orsaker som får statistiken att svänga hit och dit?

Det här inlägget postades i Klimatbluffen, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

19 svar på Körkortsbedrägeri

  1. Stefan Eriksson skriver:

    I den Tyska debatten ”fäktas vilt” om de gränsvärden gällande NOx som gäller inom EU. Gårdagskvällens debatt hos May-Britt Illner med deltagande trafikminister Schuer och de grönas företrädare Habeek var inget undantag.
    I denna debatt framgick följande uppseendeväckande förhållanden:
    Gränsvärdet för NOx i gatumiljö i städer inom EU är satt till 40 mikrogram per m3 luft. (enligt WHO)
    Gränsvärdet för NOx i kontorsmiljö (arbetsmiljö) är satt till 960 mikrogram per m3 luft.

    Min slutsats är att: man bör passa sig noggrant för att jobba på kontor om det då inte är placerat utomhus i gatumiljö.
    Eller är det så, att var man mäter spelar roll?

  2. Dandersan skriver:

    2,7 ggr högre olycksfallsfrekvens. Attityden spelar roll!

    • Mats Jangdal skriver:

      Vad är det som 2,7 ggr högre olycksfallsfrekvens? Hur?

      • Dandersan skriver:

        Citerade an undersökning där invandrare utpekats som mer drabbade av olyckor.
        Otur eller okunskap?
        Eller attityd?

  3. Ivar Andersson skriver:

    Tobak är ett biobränsle vars rök säkert är helt ofarlig att inhalera. Så tobaksrök är ofarligt men bilavgaser dödliga. Helt galen diskussion om gränsvärden. Det räcker att någon säger att ett ämne kan vara farligt så ska det förbjudas. De som tror på klimathotet kan sluta att utandas koldioxid för att minska utsläppen.

  4. Stefan Eriksson skriver:

    Jag lägger fram den här dokumentationen igen. Mycket sevärd!
    Språket är Tyska, men lätt att förstå ihop med bilderna.
    https://www.daserste.de/information/reportage-dokumentation/dokus/videos/exclusiv-im-ersten-das-diesel-desaster-video-102.html

  5. Samuel af Ugglas skriver:

    Svenska rättsinstitutioner, instanser är tydligen inte kapabla att stävja lögner? Ingår inte i jobbet liksom!!!

  6. Göran skriver:

    ”En av de stora fördelarna med biobränslen är att de inte bidrar till växthuseffekten. Det beror på att den mängd koldioxid som släpps ut när sådant bränsle förbränns är lika stor som den mängd koldioxid som växten (som bränslet består av) förbrukade innan den skördades.”

    Har jag totalt missuppfattat ovan, men är de dumma i huvudet? Gäller inte samma för fossila bränslen. Är inte fossil olja ”förbrukad” innan den pumpas upp?

    • Mats Jangdal skriver:

      Jo, de som kallar det för fossil olja menar att den kommer från döda djur och växter. Men de tycks mena att det är så länge sedan så det räknas inte. De inser inte att livet på Jorden blomstrade i högre grad än nu på dinosauriernas tid, mycket grönska, ändå tycks koldioxidhalten i atmosfären varit högre då. Borde inte koldioxiden varit bunden i växterna på den tiden?

      • Göran skriver:

        En fråga vi kan ställa oss är hur det kommer sig att koldioxiden i atmosfären hela tiden minskar över tid. Av vilken anledning har det minskat från 1.800 ppm under dinosaurietiden till som lägst 280 ppm under modern tid? Hur kommer det sig att ingen reagerar på att det håller på att bli för lite koldioxid i atmosfären? Finns det ens någon diskussion om vad som skulle vara en lämplig nivå av koldioxid i atmosfären?

        Troligen dör det mesta av livet ut på jorden på grund av för lite koldioxid i atmosfären. Sedan blir jorden en död planet där antingen nytt liv börjar existera som inte behöver koldioxid eller så ligger jorden i livlös träda, förutom lite bakterier och svampar, i några hundratals miljoner år till geologiska aktiviteter skapar en massa stora vulkanutbrott som kastar upp sådan mängder av koldioxid att livet åter börjar ta form i den typ vi känner till idag vilket kommer att ta ytterligare tiotals miljoner att skapa.

  7. Stefan Eriksson skriver:

    Då har jag tittat lite noggrannare i det dokument som jag länkade till tidigare i den här tråden.

    Arbetsmiljöverkets riktlinjer / hygiengränsvärden.
    Sidan 34.

    Där skiljer sig värdena åt mellan ”nivågränsvärden” och ”korttidsgränsvärden” där nivågränsvärden avser en tidsrymd motsvarande en normal arbetsdag (8 tim.).

    Nivågränsvärden på arbetsplatsen för NO= 30mg/m3 luft alltså 30 000 mu.( mikrogram)/m3 luft.
    Samma värden för NO2= 4mg/m3 luft alltså 4000 mu/m3 luft.

    Ganska iögonfallande att de gränsvärden som fastslagits för gatumiljö i Europeiska städer är för NOx. ….. 40 mikrogram/m3 luft.

    • Mats Jangdal skriver:

      Jag blir inte riktigt ense med dig när jag läser tabellen. Nivågränsvärde på arbetsplats NO 2 ppm = 2,5 mg/m3
      NO2 0,5 ppm = 0,96 mg/m3

      Hur ska jag få det att gå ihop med det du fått fram?

      • Stefan Eriksson skriver:

        Helt rätt från dig.
        Jag har uppenbarligen läst från listan innan uppdateringen 2018 samtidigt som jag har bifogat de nya listorna till mitt inlägg.
        Det blev fel där, men fortfarande mycket uppseendeväckande att nivågränsvärdena i inomhusluft är fastslagna till 2.5 (NO) och 0.96 (NO2)

        Märk väl att de uppgivna värdena är angivet i mg/m3 luft
        Dessa värden mosvarar alltså 2500 mikrogram/ m3, respektive 960
        mikrogram/ m3 luft.
        De värden som resulterar i körförbud är 40 mikrogram/ m3 luft utomhus.

        Så jag satsar nog på att ha kontoret på gatan i alla fall.

        Ps. Finns det ingen my-knapp på tastaturen?
        som sagt, jag kan för dåligt det här med datorn Ds.

        • Mats Jangdal skriver:

          Nu är jag med dig!
          Jomenduvet, det är för att dagisbarnen ska kunna gå på led med snöre emellan som det är så lågt gränsvärde utomhus.

          • Stefan Eriksson skriver:

            Det är ju bara det att dagisbarnen åker för det mesta bil till detta dagis. Ja inte själva då, utan i sällskap med sin vårdnadshavare som kör en golf diesel årsmodell 2014.

  8. Stefan Eriksson skriver:

    De ”gula västarna” dyker upp lite här och var. I detta inslag från Stuttgart säger folk sin mening om körförbud för dieslar.
    https://www.zdf.de/nachrichten/heute-journal/gelbwesten-in-deutschland-100.html

  9. Stefan Eriksson skriver:

    Ett ”problem” i sammanhanget är att illa genomtänkta eller rent populistiska politiska nycker i Tyskland ofta drabbar oss i Sverige ett par år senare.
    Här manar den Tyske trafikministern kommuner och städer att kraftsamla för en juridisk prövning som skulle leda till upphävande av körförbud och ett normalt förhållningssätt till miljö och människor.
    https://www.zdf.de/nachrichten/heute/fahrverbote-fuer-diesel-scheuer-hofft-auf-vermeidung-100.html

Kommentarer är stängda.